• Anonym (Kaffedraken)

    veckopeng/månadspeng

    Hur gör ni med veckopeng/månadspeng till barnen? Vad är en lagom summa? Vad ingår från barnets sida, sysslor och liknande, och kan vissa saker ge extra pengar?

  • Svar på tråden veckopeng/månadspeng
  • Anonym (Kaffedraken)

    Våra barn är 6 och 7 år och fick först 25 kronor i veckan, numer får de 100 kr i månaden istället. De måste göra en del här hemma men det är inte kopplat till deras månadspeng utan något vi vill de ska se som självklarheter och inte blir belönade för. Fungerar bra.


    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min åtta åring får 25 kr i veckan, i det förväntas han hålla rent i sitt rum, plocka undan sitt skräp o disk o hjälpa till o mata katterna typ.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag anser inte att veckopeng ska ställas mot krav på städning eller sysslor hemma, för sådant ska man göra ändå. Alla fattar ändå principen med lönearbete, så det är inget man behöver lära sig. Genom ersättning för vanliga hushållsgöromål lär sig barn felaktigt att man ska få betalt för sådant som alla bara måste göra.

    Vill man sedan ändå ge barnen möjlighet att tjäna extra pengar så tycker jag att det sker bäst genom enstaka händelser som lövkrattning, måla staket, följa med till affären för att bära hem jättebalen med dasspapper och liknande.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vår sexåring får tio kr per vecka, det är bara som en början för att få lite pengar, sparande osv, de ska inte räcka till någonting.

    Och jag har aldrig förstått varför veckopeng ska kopplas till vissa sysslor, barnen ska självklart göra sin del (utifrån ålder och kunnande) här hemma oavsett, det ska de göra för att vi är en familj och hjälps åt, inte för att de får veckopeng.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina två får 100kr i månaden. Har inga krav mer än att de får köpa de de vill för pengarna jag köper inga hobby saker. Det vi köper är lördagsgodis, bio + tillbehör, inträden på disco andra upplevelser m.m. Men saker får de köpa själva.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Våra får sin ålder x 10. Det var äldsta som förhandlade fram den summan, efter att ha fört diagram över alla i klassen, hur mycket de fick, vad pengarna skulle gå till och om de måste göra något hemma för att få pengarna. Sedan kallade hon till familjeråd. Det var driftigt tycker jag.

    För att få sina pengar ska de plocka undan sin disk, hänga upp utekläder osv, bädda sängar o dra upp för fönstren på morgonen, lägga undan ren tvätt, lägga smutsig i tvättkorgen, och städa sina rum (dammtorka, dammsuga och plocka undan, skura vid behov) i slutet av månaden. Man kan ju resonera olika, det låter bra att de ska göra sin del i hushållet utan att få lön för det. Samtidigt kommer de aldrig senare i livet att få pengar bara för att de finns, det kommer alltid vara i relation till någon form av arbetsinsats. Så för oss har det ändå känts mer naturligt att de får känna att de gör något för att få pengarna.

    De kan tjäna några kronor extra om de gör något utöver det förväntade, tex skottar snö eller dammsuger resten av huset.

    De sparar sina pengar och köper saker för dem. De har just fått köpa en hamster och valde att lägga mycket pengar på en stor fin bur till den. Men annars är de sparsamma.

    Vi står för godis och de flesta aktiviteter. Vill de tex köpa glass när de är på badhuset med en kompis betalar de själva, annars skickar vi mellanmål.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mitt barn är 4 år och har följande sysslor:

    Städa på sitt rum

    Plocka undan från bordet efter maten och hjälpa till att lägga i diskmaskin

    Hjälpa till med tvätten

    Barnet får 40 kronor i veckan. Då ska 20 kronor sparas, men det brukar bli att hela pengen sparas.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Detta med åldern gånger tio låter faktiskt väldigt smart! Har en 1,5-åring så det är ju inte aktuellt än med månadspeng/veckopeng, men det var kul att sno åt sig lite tips!

  • Anonym (Kaffedraken)
    pigglet skrev 2015-04-26 11:52:31 följande:

    ....det låter bra att de ska göra sin del i hushållet utan att få lön för det. Samtidigt kommer de aldrig senare i livet att få pengar bara för att de finns, det kommer alltid vara i relation till någon form av arbetsinsats.


    Hur man än gör här så kommer det att kunna bli fel i relation till framtiden. För visst, de kommer aldrig senare att få pengar utan att göra något, och det kan man ju vilja lära dem. MEN i framtiden kommer de få göra en massa mer tråkigt som de inte alls får betalt för att göra, och man kan ju fråga sig vilket som är svårast att lära sig som vuxen?
    A. Att jag måste jobba för att få något.
    eller...
    B. Att jag faktiskt måste göra en hel del tråkiga grejer utan betalning.

    Min uppfattning är att nästan alla fattar A, kanske framför allt genom att lönen för ett arbete oftast är så grymt mycket högre än studiebidrag eller en vanlig månadspeng, och att B kan vara svårare att lära pga att belöningen med ett städat hem ordning och reda inte smäller lika högt som första hela månadslönen.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
Svar på tråden veckopeng/månadspeng