• Anonym (Småba­rnspap­pan)
    Äldre 25 Apr 23:15
    956 visningar
    3 svar
    3
    956

    Söker nytt jobb. Ska jag berätta om min planerade pappaledighet om ett halvår?

    Jag fick mitt första barn nu i början av året och min sambo är hemma med barnet hela 2015 och sen är det tänkt att jag ska vara hemma året därpå.

    Jag trivs verkligen inte på mitt nuvarande jobb. Arbetstiderna är oregelbundna och miljön är stressig. Jag jobbar i en butik.

    Nyligen fick jag ett tips om ett jobb på ett kontor. Det skulle göra familjelivet så mycket bättre och jag tror jag skulle orka mer.

    Jag sökte jobbet och fick komma på intervju och nu står det mellan mig och en till om vem som ska få tjänsten.

    När ska jag berätta om att jag är nybliven småbarnsförälder och att jag ska vara ledig hela 2016?

    Det är jättejobbigt att gå och ha denna "hemlighet".

  • Svar på tråden Söker nytt jobb. Ska jag berätta om min planerade pappaledighet om ett halvår?
  • Äldre 26 Apr 00:33
    #1
    +1

    Omgående skulle jag göra det...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • AnnaZL
    Äldre 26 Apr 06:30
    #2

    Skriv på kontraktet först.

  • Anonym (Kluri­gt)
    Äldre 26 Apr 07:42
    #3

    Skriv på kontraktet först... Risken är stor att dem inte väljer dig om du berättar och får du en provanställning så är risken ganska stor att du inte får fast utan får gå efter ett tag och dem ringer den andra. Det är tidskrävande att söka personal och står det då mellan en som snart går på ett års ledighet och där de måste söka personal igen eller en som kommer arbeta utan att de måste lägga ner tid på att söka igen så är det enkelt om inte du har något unikt, gjorde ett otroligt bra intryck eller att det är en riktigt bra arbetsgivare.

Svar på tråden Söker nytt jobb. Ska jag berätta om min planerade pappaledighet om ett halvår?