• Anonym (fundersam)

    väld som upphör

    Hej,
    Jag undrar om det finns par där ute där ena parten använt kontroll, hot och våld, men som med hjälp och stöd kunnat ändra sitt beteende? Finns det par som lever ett liv utan våld utan att ha separerat?

    I så fall vad var det som bidrog till att våldet upphörde?

  • Svar på tråden väld som upphör
  • Anonym (Linny)
    Anonym (fundersam) skrev 2015-04-26 00:20:13 följande:

    Hej,
    Jag undrar om det finns par där ute där ena parten använt kontroll, hot och våld, men som med hjälp och stöd kunnat ändra sitt beteende? Finns det par som lever ett liv utan våld utan att ha separerat?

    I så fall vad var det som bidrog till att våldet upphörde?


    Nej, han kommer inte att sluta slå dig. Det finns ingen ursäkt att ta till våld. Bara att glömma och förlåta och inte titta tillbaka
  • DickRex

    Våld är djupt rotat och upphör inte enkelt, utan först efter en förändring av personligheten. Ofta pga medicin eller andra "yttre" omständigheter, eller pga ålder. Mer sällan av någon insikt om hur fel det är.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (AvS)

    Ja jag vet flera män som slutat misshandla sina kvinnor. När de slagit ihjäl dem och hamnat på kåken.

  • jenny99

    Jag känner inte till någon.Mitt ex som jag var tillsammans med för många år sen slår och hotar kvinnor fortfarande trots att han fått hjälp.

  • Anonym (me)

    Det beror på varför de slått. Mitt ex slog mig när han var påverkad av narkotika. Han va inte beroende egentligen, men tyckte det va bekvämt att döva sitt mående på det sättet. Och då var han en hemsk person som gjorde de mest fruktansvärda saker. Men till slut valde han att sluta med drogerna och då började han behandla mig jättebra. Men för min del så va det försent. Jag kunde inte stanna och förlåta allt utan att känna att jag förlorade min självrespekt. Och han sjönk ner i sitt dåliga mående igen och misshandlade nästa tjej också. Men jag är ändå ganska säker på att om han får hjälp med missbruket och håller sig ren så är han en bra kille. 

  • Anonym (me)

    Det finns också bra behandling för män som slår. T.ex finns det män som faktiskt ångrar sig efteråt men som saknat den impulskontroll som krävs för att de ska kunna hantera jobbiga situationer bättre. De kan få verktyg till att agera bättre, och de kan även få medicin om det handlar om något på det planet. Alla som slår är inte onda, vissa vill bli bättre. 

    Däremot så tycker jag inte att du ska gå runt och vänta på det. För det gäller alla kvinnor och få män tar steget och gör jobbet som krävs för att sluta. Så va realist och sluta lev i en fantasivärld. Lämna och låt honom jobba på sig själv. Om han en dag längre fram kan visa att han ändrats så kan du ge det en ny chans, men troligtvis har du redan gått vidare vid det laget. För det är en lång process innan han är där. Det är svårt att bryta invanda mönster.

  • seriösanvändare

    Ja TS, det förekommer att våldet upphör, men det är inte vanligt och inte utan hjälp utifrån. Grejen är att om man hotar och / eller misshandlar sin partner upprepande gånger så har man passerat en gräns som de flesta helt enkelt inte passerar. Att man öht beter sig så, tyder på att man saknar normala spärrar eller impulskontroll, alternativt har empatistörningar. Och detta är inget som botas över en natt, om ens någonsin.

    Sen spelar självklart anledningen till våldet en viss roll, men de flesta som är aggressiva mot sina partners, är också väldigt lättprovocerade. Dvs de handlar inte om någon "extrem" situation, utan det kan räcka med att paret bråkar eller att partnern bara inte håller med.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden väld som upphör