• Anonym (Kaffedraken)

    Ångest av kaffe?

    Jag hade panikångest för tre år sen och åt medicin som hjälpte bra.Har varit medicinfri i 18 månader.Har mått bra men börjar få känningar om ångest igen.När jag är trött eller ibland druckit lite kaffe så får jag ångest.Jag känner mig fort helt slut trots att jag inte stressar och jag sover bra.På tisdag ska jag åka på efterlängtad dagstur och bara handla kläder och heminredning i annan stad med vänner,en hel dag.Hur gör jag för att undvika känna mig helt slut och undvika ångest?Måste jag verkligen börja med medicin igen?Jag var helt symtomfri tills för 4 månader sen,då vi genomförde en stor flytt.På flyttdagen kom första ångesten,den kom för att jag var helt utmattad.Sen dess har jag haft känningar.Har jag gått in i väggen?Jag vill undvika kontakta läkare,det första dom gör är att propsa på medicin.

  • Svar på tråden Ångest av kaffe?
  • Anonym (Kaffedraken)

    vem beslutade att du skulle sluta med medicineringen?  

    Om medicin är det som hjälper skulle jag verkligen se till att det är något som äts kontinuerligt. 
    Samtidigt som du också får hjälp via kurator eller KBT att hantera själva ångesten när den dyker upp så du vet hur du ska göra för att undvika ångesten eller veta hur du gör för att dämpa den när du väl har den.

  • Anonym (Kaffedraken)

    När det gäller kaffe så kan det vara koffeinet som stör dig. Koffein är ju uppvarvande och det du känner av är nog att hjärtat slår lite fortare i kroppen och en form av stress sätts igång och du kan nog känna dig lite ångestfylld. 

    Det är helt enkelt koffeinet som arbetar i din kropp.  Vill du dricka kaffe så gör det men du kanske inte ska dricka så mycket kaffe. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag beslutade att sluta med mediciner.För att jag och hela min omgivning inte alls kände igen mig,ständigt trött och somna på jobbet,sen blev jag deprimerad.Allt detta upphörde när jag slutade med medicinen och jag har mått bra sen dess.Stressat mindre,jobbat halvtid,motionerat och äter bra.Kaffe cirka 2 små koppar per dag.Ibland tre.Jag är rädd att bli deprimerad igen,blir ju så avrubbad av antidepressiva.Och likgiltig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag får jätteont om jag slår mig på handen med en hammare så jag har slutat med det och nu har jag inte lika ont.

    Koffein är ett centralstimulerande ämne klart det kan påverka, prova sluta ett tag. Hjälper det så låter du bli kaffe.

    Om du måste dricka kaffe så köper du koffeinfritt.

    Dina övriga problem med ångest kanske du ska prova lösa med terapi? Lika hårt som läkaren propsar på medicin så kan väl du propsa på att få en remiss till terapi?

  • Anonym (Kaffedraken)

    När vi stressar eller oroat oss lite mer än vanligt kan den kemiska balansen i hjärnan rubbas och sysymtomen man då får är fysiska känningar i kroppen. Sk ångest. Denna ångest får du antingen hantera med att bryta ditt levnadsmönster och ta det lugnare och /eller tillsammans med medicin tillföra de ämnen som saknas.

    Jämför med om du har kraftig blodbrist, då behöver du kanske fylla på med järntabletter,medan en som endast har lite lågt värde kan bygga upp balansen genom kosten.

    Om läkaren menar att du behöver medicin så bör du lita på det inte kul om det går för långt så du hinner bli sämre

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du får helt enkelt väga för och nackdelar och hur du ska göra.

    Om du väljer att kämpa för länge.kommer du inte heller kunna känna igen dig själ.

    Ibland behöver kroppen få hjälp och det är inte konstigare att hjärnan behöver det,än att tex sköldkörteln behöver det i form av levaxin.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror också att de förändringar du kände i kroppen handlade mer om din sjukdom än medicinen.

    Ta hand om dig och lycka till ts

  • Anonym (Kaffedraken)

    jag hoppas då att du är påläst om vad som händer i kroppen av att den INTE längre har medicin? 

    Det finns en anledning till att det är doktorn som beslutar om medicinstopp och det finns en anledning till varför man aldrig får sluta tvärt  med den utan måste trappa ner den. 

    Jag blir faktiskt provocerad och trött på människor som själva ska leka doktor och sen blir förvånade och ropar på hjälp när dom blir sjuka igen. 

    Det finns ju en grundorsak till att man får medicin, lita på att din doktor vet vad som är bäst för dig. Du är inte doktor. 

    Medicin för psykiska besvär botar ju inte en sjukdom, mediciner ser istället till att du kan fungera någorlunda och under tiden kan man hitta grundorsaken till problemen och lösa dom på annan väg.  Men medicinen tar aldrig bort orsaken till att du en gång fick panikångesten. 

    Att äta antideppmediciner är ju inte som att äta alvedon. 

    Ta kontakt med din doktor igen och ha en dialog med honom och se vad som kan göras. Du kanske behöver byta mediciner till något annat, du kanske behöver en annan dos, du kanske behöver mera hjälp än bara medicin. 

Svar på tråden Ångest av kaffe?