• Anonym (hjälp)

    Fattar inte hur NaturalCycles fungerar, kan någon hjälpa mig??

    Hej jag har beslutat mig för att börja använda mig av NaturalCycles nu efter min graviditet, och jag fick tillbaka min mens för ett par veckor sedan. Men jag förstår inte riktigt hur det fungerar, vore tacksam om någon kunde förklara ett par saker för mig:

    När det är gröna säkra dagar, då betyder det alltså att man kan ha samlag utan skydd?men hur kommer det sig då spermier kan ju överleva någon vecka i kroppen så om det är röd dag fem dagar efter en grön, hur vet man att man inte blir gravid då?

    När jag ska skriva in data så står det att jag ska skriva in hur många dagar det har varit mellan den kortaste och den längsta cykeln som jag haft men det vet jag verkligen inte, hur gör man då?

    Slutligen, måste man använda sig av ägglossningstest varje dag?

  • Svar på tråden Fattar inte hur NaturalCycles fungerar, kan någon hjälpa mig??
  • Anonym (....)

    Jag har inte riktigt koll på denna app men antar att det är som när man kör med säkra perioder att man kan ha oskyddat sex (gröna dagar) ända fram till ca en vecka innan beräknad ägglossning. Sedan är det röda dagar fram tills ägglossningen är förbi. Så man måste använda skydd from en vecka innan ägglossning, ungefär.
    Den sista/näst sista röda dagen eller något sånt är ägglossningsdagen. Det är enda dagen du kan bli befruktad. De röda dagarna innan är att man inte får ha sex då, just eftersom spermierna kan överleva flera dagar.

    Jag tror att man tar tempen varje morgon och sedan för in tempen i appen så kan den avgöra om man är fertil eller inte. Man får temperaturförändring nämligen runt ägglossning. 

    Du borde kunna räkna ut hur många dagar du har mellan dina menstruationer? Om du inte minns så kanske du får börja anteckna i ett par månader så du får koll.

  • Anonym (ida)
    jag har använt natural cycles nu i 6 månader och det fungerar så himla bra! Vi har alltid oskyddat sex på gröna dagar! du är skyddad eftersom gröna dagar är inte i "ditt fertila fönster" utan utanför, så om du har grön dag och nästa dag är röd så betyder detta att det är ändå såpass långt från din ägglossning att gröna dagen är du skyddad, men på en röd måste du skydda dig. NC är inte riktigt som säkra perioder som kommentaren ovan säger, för med säkra perioder chansar man att alla kvinnors ägglossning ska vara runt samma tid, vilket gör säkra perioder väldigt osäkert ;) 
    fråga dem annars om du inte vet hur du ska göra i appen de svarar jävigt fort. Jag använder ägglossningstest bara när appen säger till att jag ska ta =)
Svar på tråden Fattar inte hur NaturalCycles fungerar, kan någon hjälpa mig??