• Pankan99

    Svart och vit musik

    Hej! Visste inte vilket forum detta passade in i eller om det överhuvudtaget finns någon här på familjeliv.se som kan hjälpa mig men behöver verkligen hjälp och den här sajten brukar vara den bästa på att svara i forum så förhoppningsvis är det så den här gången nu också.

    Hur som helst håller jag på och skriver en uppsats om gospel, det finns både svart och vit gospel och tanken jag har är att jämföra de två främst musikaliskt. Jag har letat igenom google på alla språk jag kan men hittar så gott som ingenting.

  • Svar på tråden Svart och vit musik
  • Gert

    Svart gospel finns främst i USA. I Sverige finns främst vit gospel. Svarta är bättre på gospel.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert

    Jag har spelat i ett vitt svenskt gospel kyrkoband kan jag tillägga.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Pankan99
    Gert skrev 2015-04-26 11:55:26 följande:

    Jag har spelat i ett vitt svenskt gospel kyrkoband kan jag tillägga.


    Vad är de stora skillnaderna då? Används olika instrument, tonarter etc?
  • Gert
    Pankan99 skrev 2015-04-26 11:56:56 följande:
    Vad är de stora skillnaderna då? Används olika instrument, tonarter etc?
    Tonarterna och instrumenten är de samma. Bandet brukar bestå av gitarr, trummor, bas och piano och/eller synth. Vita gospelkörer brukar sjunga klassiska svarta gospellåtar eftersom svart gospel var först. Gospel härstammar från den tiden då svarta slavar sjöng på bomullsplantagerna i USA.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Pankan99
    Gert skrev 2015-04-26 12:13:50 följande:
    Tonarterna och instrumenten är de samma. Bandet brukar bestå av gitarr, trummor, bas och piano och/eller synth. Vita gospelkörer brukar sjunga klassiska svarta gospellåtar eftersom svart gospel var först. Gospel härstammar från den tiden då svarta slavar sjöng på bomullsplantagerna i USA.
    Tack för hjälpen! Äntligen kanske jag kan komma någon vart, vill bara fråga varför du tycker svarta är bättre på gospel?
  • Gert
    Pankan99 skrev 2015-04-26 12:17:12 följande:
    Tack för hjälpen! Äntligen kanske jag kan komma någon vart, vill bara fråga varför du tycker svarta är bättre på gospel?
    Gospel är mer än bara musiken, det handlar om upplevelsen också. Svarta är bättre på att sjunga gospel och bättre på det visuella och upplevelsen, det är min uppfattning. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Svart och vit musik