• becky95

    Hjälp, får jag rätt lön?

    Har jobbat på en krog ett bra tag nu men det är inte förns i år som jag tänkte skatta och fick ut 673kr för 9h arbete... Tycket det låter lite.Har en timlönpå  90kr/h + ob på 19.20 som jag har alla pass. totalt 109.2 kr/h då... sen står det "semesterdagslömårets Teknikavt. metall" alltså semesterersättningen,men enligt Teknikavt metall?!?! 

    Ni andra som jobbar inom hotell och resturang vad får ni i lön? Tycker det låter extremt lite för slitit jobb men kan inte fråga chefen då ryker jag om jag ifrågasätter honom.. jobbar som sagt på en krog alltså  klubb mellan 10.00-02.30 

  • Svar på tråden Hjälp, får jag rätt lön?
  • Fjäril kär

    är din arbetsplats ansluten till facket?
    Då ska han i så fall följa dom kollektivavtal som är skriven och gäller löner. 

    Är du själv med i facket?

    Ring facket och fråga vilken lön du ska ha och fråga om din lön du får är korrekt. 

  • Tirem

    Ob hela tiden? Jobbar du alltid söndag? Ob får man väl efter 20:00 måndag-fredag, efter 16 på lördagar och hela söndagar?

  • Fläderblomster
    Tirem skrev 2015-04-26 13:14:00 följande:

    Ob hela tiden? Jobbar du alltid söndag? Ob får man väl efter 20:00 måndag-fredag, efter 16 på lördagar och hela söndagar?


    Jag får ob efter sju alla vardagar.
  • Eivie

    Hur mycket drog de i skatt då? Om de drog engångsskatt som ligger på 30 % låter det inte alls orimligt att du fick ut så mycket på 9 h jobb

  • becky95

    Han säger att det är anslutet eller att han följer avtalet men han sparkar folk hur som helst samt (ex igår tog jag 5min rast på 4.5  h och fick till svar "börja jobba annars får du gå hem) ingen har skrivit avtal. Jobbar oftast lördagar men ibland fredagar men börjar aldrig innan 22 (menade 22 inte 10). Är inte med i något speciellt  fack då jag pluggar på gymnasium och detta är som sagt bara extra knäck.

    Drog 33% skatt nu när jag fick ut  denna  lön men hittade detta om han nu går efter resturang-avtalet somhan borde göra? Är 19år så markeringen är  det jag borde ha i timmelön + ob + semester, eller är jag ute och cyklar?

  • Eivie
    becky95 skrev 2015-04-26 13:42:39 följande:

    Han säger att det är anslutet eller att han följer avtalet men han sparkar folk hur som helst samt (ex igår tog jag 5min rast på 4.5  h och fick till svar "börja jobba annars får du gå hem) ingen har skrivit avtal. Jobbar oftast lördagar men ibland fredagar men börjar aldrig innan 22 (menade 22 inte 10). Är inte med i något speciellt  fack då jag pluggar på gymnasium och detta är som sagt bara extra knäck.

    Drog 33% skatt nu när jag fick ut  denna  lön men hittade detta om han nu går efter resturang-avtalet somhan borde göra? Är 19år så markeringen är  det jag borde ha i timmelön + ob + semester, eller är jag ute och cyklar?


    Om han drog 33 % skatt så kommer du ju få tillbaka på skatten nästa år. Du kan göra en uppskattning på hur mycket du kommer tjäna under året och skicka in om skattejämkning. Då kan du sedan ge din arbetsgivare den procentsatsen som han ska dra för just dig. Tjänar du mer än vad du jämkat för kan du dock bli återbetalningsskyldig senare. Vid din deklaration 2016 avgörs hur mycket skatt du ska betala för 2015. Läs mer om jämkning här: www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/preliminarskatt/jamkning.4.71004e4c133e23bf6db8000110771.html

    Tjänar du under 18824 kr under hela 2015 behöver du inte skatta alls.

    Är din arbetsplats kollektivavtalsanslutet?
  • Eivie
    Eivie skrev 2015-04-26 14:42:04 följande:
    Om han drog 33 % skatt så kommer du ju få tillbaka på skatten nästa år. Du kan göra en uppskattning på hur mycket du kommer tjäna under året och skicka in om skattejämkning. Då kan du sedan ge din arbetsgivare den procentsatsen som han ska dra för just dig. Tjänar du mer än vad du jämkat för kan du dock bli återbetalningsskyldig senare. Vid din deklaration 2016 avgörs hur mycket skatt du ska betala för 2015. Läs mer om jämkning här: www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/preliminarskatt/jamkning.4.71004e4c133e23bf6db8000110771.html

    Tjänar du under 18824 kr under hela 2015 behöver du inte skatta alls.

    Är din arbetsplats kollektivavtalsanslutet?
    Förtydligande. Om du jämkar får du ut mer pengar från lönen istället för att det skjuts upp till skatteåterbäringen om du skattar mer än vad du egentligen ska göra.

    Vill du hellre få mindre i handen varje månad men kanske få återbäring så ska du låta det vara som det är
  • Eivie

    Antingen är din arbetsgivare medlem i aktuell arbetsgivarorganisation och då gäller riksavtalet, för dig 95 kr/h, eller så kan facket ha tecknat ett avtal direkt med din arbetsgivare, hängavtalet vilket ger den lön du markerat.

    Alternativt opererar din arbetsgivare utan koppling till detta eller något slags avtal alls och sätter då din lön själv. Det finns ingen lagstadgad minimumlön i Sverige.

    Fyllde du nyligen 19?

  • becky95

    Fyllde du nyligen 19?


    951122 alltså fyller 20 i år  22 november
    Är din arbetsplats kollektivavtalsanslutet?
    Han säger att han är det och att han följer avtal men vi i personalen har ingen aning. Kan man kolla upp det på något sätt?


    Iövrigt så förstår jag det där med skatten,behöver egentligen inte skatta men tänkte göra de som en besparing men när man fick ut så lite pengar så sved det därför jag nu skaförsöka kolla upp vad min egentliga lön ska ligga på

    Ingen som vet varför detstår "semesterdagslöm årets Teknikavt. metall" ??
  • Nyfikna72

    Är restaurangen inte kollektiv ansluten så kan den betala vad som helst, det är ju upp till dig som börjar där att acceptera det de erbjuder eller så försöka få ut mer. Antar att du upplystes om vad du ska tjäna när du började där?

Svar på tråden Hjälp, får jag rätt lön?