• becky95

    Hjälp, får jag rätt lön?

    Har jobbat på en krog ett bra tag nu men det är inte förns i år som jag tänkte skatta och fick ut 673kr för 9h arbete... Tycket det låter lite.Har en timlönpå  90kr/h + ob på 19.20 som jag har alla pass. totalt 109.2 kr/h då... sen står det "semesterdagslömårets Teknikavt. metall" alltså semesterersättningen,men enligt Teknikavt metall?!?! 

    Ni andra som jobbar inom hotell och resturang vad får ni i lön? Tycker det låter extremt lite för slitit jobb men kan inte fråga chefen då ryker jag om jag ifrågasätter honom.. jobbar som sagt på en krog alltså  klubb mellan 10.00-02.30 

  • Svar på tråden Hjälp, får jag rätt lön?
  • Fjäril kär

    är din arbetsplats ansluten till facket?
    Då ska han i så fall följa dom kollektivavtal som är skriven och gäller löner. 

    Är du själv med i facket?

    Ring facket och fråga vilken lön du ska ha och fråga om din lön du får är korrekt. 

  • Tirem

    Ob hela tiden? Jobbar du alltid söndag? Ob får man väl efter 20:00 måndag-fredag, efter 16 på lördagar och hela söndagar?

  • Fläderblomster
    Tirem skrev 2015-04-26 13:14:00 följande:

    Ob hela tiden? Jobbar du alltid söndag? Ob får man väl efter 20:00 måndag-fredag, efter 16 på lördagar och hela söndagar?


    Jag får ob efter sju alla vardagar.
  • Eivie

    Hur mycket drog de i skatt då? Om de drog engångsskatt som ligger på 30 % låter det inte alls orimligt att du fick ut så mycket på 9 h jobb

  • becky95

    Han säger att det är anslutet eller att han följer avtalet men han sparkar folk hur som helst samt (ex igår tog jag 5min rast på 4.5  h och fick till svar "börja jobba annars får du gå hem) ingen har skrivit avtal. Jobbar oftast lördagar men ibland fredagar men börjar aldrig innan 22 (menade 22 inte 10). Är inte med i något speciellt  fack då jag pluggar på gymnasium och detta är som sagt bara extra knäck.