• Anonym (A)
    Äldre 26 Apr 13:50
    1418 visningar
    16 svar
    16
    1418

    Jag och min sambo

    Jag och min sambo bor tillsammans i en lägenhet som inskaffades för gemensamt bruk.

    Hur får jag min sambo att också vilja ha gemensam ekonomi fullt ut?

    Jag får ut 6700 i månaden medan min sambo får ut 21.000 kr i månaden.

  • Svar på tråden Jag och min sambo
  • Anonym (aniar­a)
    Äldre 26 Apr 13:54
    #1

    Din sambo kanske är rädd att eftersom du har så mycket lägre inkomst kommer att shoppa/slösa mer om du får tillgång till mer pengar. Hur har ni för övrigt delat upp era gemensamma kostnader?

  • Äldre 26 Apr 13:56
    #2
    +1

    Du kan ju börja med att fråga han kanske...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (en.)
    Äldre 26 Apr 13:58
    #3
    +1

    Du skaffar dig en likvärdig inkomst. ?

  • Zoja
    Äldre 26 Apr 14:06
    #4

    Han kanske inte vill ha gemensam ekonomi.

  • Anonym (miss)
    Äldre 26 Apr 14:23
    #5

    Varför har du så låg inkomst? Planerar du att ha det länge?
    Jag hade inte velat ha gemensam ekonomi med någon som tjänade mycket mindre än mig.

  • Anonym (A) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 17:04
    #6
    Anonym (aniara) skrev 2015-04-26 13:54:59 följande:

    Din sambo kanske är rädd att eftersom du har så mycket lägre inkomst kommer att shoppa/slösa mer om du får tillgång till mer pengar. Hur har ni för övrigt delat upp era gemensamma kostnader?


    Jag betalar största delen av matkostnaden per månad samt att jag betalar alla räkningarna per månad förutom hyran och hans egna räkningar per månad.
  • Anonym (Fatti­g)
    Äldre 26 Apr 18:22
    #7

    Om man ska ha gemensam ekonomi bör man ha ungefär lika inkomst. Du tjänar ju massor på att ha det, medan han förlorar. Så jag förstår att han inte vill.

  • Anonym (A) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 18:24
    #8
    Anonym (Fattig) skrev 2015-04-26 18:22:57 följande:

    Om man ska ha gemensam ekonomi bör man ha ungefär lika inkomst. Du tjänar ju massor på att ha det, medan han förlorar. Så jag förstår att han inte vill.


    På vilket sätt menar du att han förlorar massor på det?


  • Anonym (aniar­a)
    Äldre 26 Apr 19:35
    #9
    Anonym (A) skrev 2015-04-26 17:04:38 följande:
    Jag betalar största delen av matkostnaden per månad samt att jag betalar alla räkningarna per månad förutom hyran och hans egna räkningar per månad.
    När du betalt maten och räkningarna så har du inga pengar kvar att spendera på dig själv, eller hur? Jag kan inte se att det är någonting du kan göra åt saken om inte din sambo är beredd att dela med sig. Jag förstår att sambon håller hårt i sina pengar för om någonting dyrare skulle behöva köpas eller något oförutsett händer så kommer det totalt att finnas mindre pengar. Finns det ingen möjlighet för dig att öka dina inkomster?
  • Anonym (öh)
    Äldre 26 Apr 19:38
    #10

    Skulle inte vilja ha gemensam ekonomi med någon om bara tjänar drygt 1/3 av det jag tjänar.
    Varför?
    För att jag sliter för min lön och vill ha min belöning, dvs min lön, för mig själv.

    Varför ska jag ge bort mina srut förvärvade pengar?

  • Äldre 26 Apr 19:48
    #11

    Fråga om ni kan betala procentuellt i stället - det är mer rättvist än delad i så fall eftersom att han tjänar så mycket bättre än dig.


    Egna räkningar betalar ni själv. Men dela procentuellt på hyra/el/ försäkringar/ internet osv & skaffa ett matkonto dit ni sätter undan en summa varje månad. 
    Röker en av er så får den betala den delen själv.

  • gbgumm­an
    Äldre 27 Apr 05:58
    #12

    Ni får väl prata om det. Jag hade inga problem att försörja min man när han hade 0 i inkomst och han har inga problem att ha gemensam ekonomin nu när han tjänar dubbelt än mig. Man tar och man ger.

  • sextio­talist
    Äldre 27 Apr 07:32
    #13

    Jag hade inte ens tänkt tanken å andra sidan vill man ha gemensam ekonomi så ska man inte bo ihop med mig heller.

    Du vill ha del av hans pengar? Varför?

  • Anonym (L)
    Äldre 27 Apr 09:27
    #14

    Hur länge har ni varit tillsammans?

  • Äldre 27 Apr 15:11
    #15
    Anonym (A) skrev 2015-04-26 17:04:38 följande:
    Jag betalar största delen av matkostnaden per månad samt att jag betalar alla räkningarna per månad förutom hyran och hans egna räkningar per månad.
    Vad står han för till ert gemensamma hushåll, förutom hyran?
  • Äldre 27 Apr 15:35
    #16

    Har ni barn?

Svar på tråden Jag och min sambo