• Anonym (No)

    outbildad undersköterska i Norge

    Jag vill jobba i Norge som outbildad undersköterska. Vad tjänar man då?
    Är det någon som har något tips om var eller vem man ska kontakta. Kan man ringa till ett kommunkontor bara?
    Förstår jag och dem varandra tro?
    Är det någon av er som arbetar varannan vecka i Norge?
    Vilka brukar betala boende och resor är det bemanningsföretag eller även kommuner? 
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden outbildad undersköterska i Norge
  • Anonym (Outbildad??)

    Udda fråga, är man outbildad är man ju inte undersköterska ,

  • Långbenopluto
    Anonym (Outbildad??) skrev 2015-04-26 15:49:28 följande:

    Udda fråga, är man outbildad är man ju inte undersköterska ,


    Precis.....
  • Sweet Sofia

    Assistent är det du kan få jobb som utan utbildning. Det är samma som vårdbiträde. Bemaningsföretagen betalar boende och resa men det är inte säkert de man blir anställd jobba som assisten/vårdbiträde. Kommen betalar inte. Däremot kan du säkert få jobb som assiaten/vårdbiträde via kommunen. Lättast är att ringa till den specifika arbetsplatsen du kan tänka dig och höra dig för om jobb.

    Varannan vecka blir nog svårt. Räkna med att få timvikarie eller varann helg anställning.

  • Anonym (ggg)

    Där jag jobbar inom psykiatrin (sjukhus) finns en del personal utan utbildning. Men de får inte bli fast-anställda utan endast jobba extra. Går säkert o hitta nåt, jag skulle kollat upp gruppboenden och personlig assistent.

    Kolla tjenester.nav.no/stillinger/forside eller så går din in direkt på kommuners/landstings/sjukhus hemsidor.

    Du betalar ju själv resor boende om du inte jobbar för ett bemanningsföretag. Men generellt tjänar du bättre.

    Du kan prata svenska när du jobbar o de flesta förstår dig. Lite klurigare och förstå omvänt men du lär dig

  • Anonym (No)

    Tack "Sweet Sofia"! Jag ska kolla upp det, Jag kan bara jobba varannan men det gör ju inget om det blir mindre bara inte lönen äts upp av resor och boendet. 

    Tack "ggg" det räcker för mig att jobba extra nu, tills vidare. Det kanske är lättare med bemanningsföretag så man får boendet ordnat, nu till en början iallafall. 
    Språket jag det oroar man sig också för, men det går säkert bra.

    Tack för era tips!

  • Sweet Sofia
    Anonym (No) skrev 2015-04-26 17:23:51 följande:

    Tack "Sweet Sofia"! Jag ska kolla upp det, Jag kan bara jobba varannan men det gör ju inget om det blir mindre bara inte lönen äts upp av resor och boendet. 

    Tack "ggg" det räcker för mig att jobba extra nu, tills vidare. Det kanske är lättare med bemanningsföretag så man får boendet ordnat, nu till en början iallafall. 

    Språket jag det oroar man sig också för, men det går säkert bra.

    Tack för era tips!


    om du bara ska jobba varannan helg så äts lönen upp av boende och resa...
  • neverpreggo

    Varför pendla som outbildad med antagligen inte helt säkra timmar, kan aldrig rycka in extra då du inte bor där vilket brukar ge minskade timmar till någon som kan?

    Det låter som mycket jobb för ingenting, leva i Norge är inte heller billigt.

  • Anonym (No)

    Men får man boendet betalt så kan man vara där varannan vecka och hoppas på arbete. Om de tror att det kan bli fler dagar. Eller betalar de boende, bara de dagar man får jobba? 

  • Fatheya

    Mamma jobbar halvtid i Norge, inom hemtjänsten. Hon är egentligen utbildad undersköterska, men har inte gjort valideringen (tror jag det var) så hon jobbar som outbildad.


    Hon började med ett sommarjobb, sen fick hon timmar här och där. Hon hyrde då ett rum på jobbet. Nu har hon fast på några timmar och får vikariera mycket när hon är där. Kan bli inringd några dagar tidigare och stannar alltid längre än planerat. Nu har hon kört dit husvagnen och har den där permanent, så hon bor i den. Så det går ju att lösa. Vad timpenningen ligger på vet jag inte, men det är ju bra mycket mer än hon skulle tjäna här.


    Mitt råd är att testa med ett sommarjobb först så får du se över möjligheterna med varannan vecka senare. Hade jag inte haft barn och varit bunden hit så skulle jag hoppa på det direkt, fast vården är iofs inte min grej.


    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Anonym (No)

    Jag har mina barn varannan vecka så det är därför jag bara kan arbeta varannan vecka, när de bor hos sin pappa. 
    "Fatheya" hur fick din mamma jobb? Tog hon kontakt med kommun eller bemanning? Ja, man undrar vad de har för timpenning där!
    Jag är jättetacksam för era svar!

Svar på tråden outbildad undersköterska i Norge