• Anonym (TS)

    Dålig PR för Sverige enligt mig

    Jag är nyfiken på att höra hur ni uppfattar situationen nedan och vad ni anser. 

    Vänner till mig från Australien, ett akademikerpar i pensionsåldern, var på besök i min hemstad för första gången. De hade hyrt bil och kört från Stockholm. Inne i centrum ska mannen släppa av frun på stationen och råkar då köra in på en gata där bara bussar och taxi får köra när han ska svänga in på stationen. Han missade helt enkelt förbudsskylten eftersom den dels satt en bit framför trafikljusen i korsningen och när de såg att de var vid infarten till stationen hade de redan kört förbi skylten och stod och väntade på grönt ljus i korsningen. Stående längst fram vid trafikljusen går det inte att se förbudsskylten.
     
    När det blev grönt svängde de in på gatan, fick stanna i korsningen eftersom fotgängare hade företräde (grönt ljus på övergångsstället) och parkerade invid stationen. Det var alltså inte frågan om någon hastig 180 graders sväng med tvärnit och fotgängare som hoppade ur vägen... 

    (Tyvärr) hade de en polisbil precis bakom sig som såg svängen in på gatan. Polisen stoppade dem och förklarade vad de gjort fel. Mina vänner bad om ursäkt (på engelska eftersom de inte talar svenska), förklarade att de var från Australien och inte hittade i stan utan bara var på tillfälligt besök i hyrbil och att de helt enkelt inte sett förbudsskylten. 

    Polisen var helt oförstående och gav dem 1000 kr i böter på plats. 

    Jag tycker att visst, de bröt mot lagen, men det fanns så många ursäktande omständigheter att jag blev riktigt sur när jag hörde att de trots allt fick böter. Snacka om dålig PR för stan för turister. Polisen kunde ha gett dem en varning, han kunde tagit hänsyn till att de inte på något sätt riskerat trafiksäkerheten, och att de uppenbarligen var på tillfälligt besök i stan i en hyrbil. 

    Jag undrar om polisen bara var ute efter att "plocka pinnar" till statistiken? Finns det inget utrymme i deras tjänsteutövande att ta hänsyn till förmildrande omständigheter? 

  • Svar på tråden Dålig PR för Sverige enligt mig
  • Anonym (Nja)

    Du menar att alla inte ska vara lika för lagen?

    Nu försökte de slippa, men det gick inte. Men att gå så långt som att kalla det för dålig publicitet vill jag inte, då har man en väldigt snäv bild av ett land.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Nja) skrev 2015-04-26 16:20:40 följande:

    Du menar att alla inte ska vara lika för lagen?

    Nu försökte de slippa, men det gick inte. Men att gå så långt som att kalla det för dålig publicitet vill jag inte, då har man en väldigt snäv bild av ett land.


    I ett brott som inte är fara för någons liv tycker jag nog det borde finnas flexibilitet för olika omständigheter. Jag tycker polisen var onödigt hård och kunde ha visat lite mer förståelse för att tillfälliga besökare inte har stenkoll på alla trafikregler. 


    Men vilken bild tror du de tar hem till Australien nu? Hur kommer de tala om Sverige och hur det är att köra i Sverige? Negativa erfarenheter får bred spridning, det ser man ju i hur kunskapen om Sveriges oreglerade taximarknad har spridit sig runt världen. 

  • SchaefferBoy

    Haha, du menar att Sveriges bild är så fantastisk utomlands? Haha. Nej, de flesta länder i Europa skrattar åt oss svenne-bananer. Tyvärr. Så tror jag seriöst inte att dina aussietyper kommer påverka något alls. Därtill så ska det väl vara lika inför lagen. Jag tror knappast att jag fått någon lindring om jag brutit mot körreglerna i Australien bara för att jag är svennebanan. Sen vad skulle jag säga här hemma. "Australien är ett riktigt skitland, de gav mig böter"...  hahaha.

  • Anonym (TS)
    SchaefferBoy skrev 2015-04-26 16:41:58 följande:

    Haha, du menar att Sveriges bild är så fantastisk utomlands? Haha. Nej, de flesta länder i Europa skrattar åt oss svenne-bananer. Tyvärr. Så tror jag seriöst inte att dina aussietyper kommer påverka något alls. Därtill så ska det väl vara lika inför lagen. Jag tror knappast att jag fått någon lindring om jag brutit mot körreglerna i Australien bara för att jag är svennebanan. Sen vad skulle jag säga här hemma. "Australien är ett riktigt skitland, de gav mig böter"...  hahaha.


    hon mot strömmen skrev 2015-04-26 16:42:33 följande:

    Hur tror du det hade sett ut om situationen varit omvänd? Det hade nog bara varit snällt och betala böterna i Australien.


    Jag tror ni båda svurit rätt ordentligt om ni råkat ut för det oavsett om det vore hemma eller utomlands. Och jag har personligen sluppit ur böter i just Australien när jag hyrde bil där första veckan jag bodde i landet. 

    Poängen är att polisen kunde varit lite schysst och givit dem en varning med tanke på att de var tillfälliga besökare. Visst, han följde reglerna till punkt och pricka, men min åsikt är att även polisen kan var schysst och se till omständigheterna. 


  • Anonym (Nja)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-26 16:36:33 följande:

    I ett brott som inte är fara för någons liv tycker jag nog det borde finnas flexibilitet för olika omständigheter. Jag tycker polisen var onödigt hård och kunde ha visat lite mer förståelse för att tillfälliga besökare inte har stenkoll på alla trafikregler. 


    Men vilken bild tror du de tar hem till Australien nu? Hur kommer de tala om Sverige och hur det är att köra i Sverige? Negativa erfarenheter får bred spridning, det ser man ju i hur kunskapen om Sveriges oreglerade taximarknad har spridit sig runt världen. 


    Ja, fokuserar dom på p-boten när de kommer hem, så får du väl ta skulden för det. För om det är det som de kommer ihåg mest efter att ha varit och hälsat på er, och ni inte lyckats visa något bra om Sverige, så finns ju inget att göra.

    Jag tror inte det påverkar Sveriges rykte utomlands om det sprids att man får böter om bryter mot lagen. Både du och dina gäster verkar vara väldigt lättkränkta.
  • Fiona M

    Är de akademiker är de nog fullt medvetna om att lagar gäller, och är de dina vänner antar jag att du visade dem tillräckligt av Sverige om du nu vill göra "PR" för landet.

  • Anonym (Nja)
    Fiona M skrev 2015-04-26 20:42:39 följande:

    Är de akademiker är de nog fullt medvetna om att lagar gäller, och är de dina vänner antar jag att du visade dem tillräckligt av Sverige om du nu vill göra "PR" för landet.


  • Anonym (TS)

    Ja, jag får väl skylla mig själv att jag frågade på Familjeliv, kunde ju räkna ut med lilltån vilken sorts svar man skulle få av alla besserwissrar här. Tror dock att ni skulle bli rätt sura om ni ovetandes bröt mot lagen när ni körde bil första gången i typ, Tyskland, och fick ?100 i böter. Tror knappast ni skulle betala med ett leende och prisa polisen...

Svar på tråden Dålig PR för Sverige enligt mig