• Anonym (Tok)
    Äldre 26 Apr 19:33
    2796 visningar
    19 svar
    19
    2796

    OCD. Jag är spritt språngande galen.

    Jag har tydligen fått ocd. Det säger psykologen jag kontaktade pga min ångest. Jag har extremt ångestfyllda tankar kring hälsa och religion.

    Min hjärna säger att mina tankar är helknasiga, min känsla säger att de är jättefarliga och jag ska dö. Mår så himla dåligt. Jag är ju sinnessjuk!

    Nån som har erfarenhet av OCD som kan peppa lite?

  • Svar på tråden OCD. Jag är spritt språngande galen.
  • Anonym (2015)
    Äldre 26 Apr 19:34
    #1
    Anonym (Tok) skrev 2015-04-26 19:33:14 följande:

    Jag har tydligen fått ocd. Det säger psykologen jag kontaktade pga min ångest. Jag har extremt ångestfyllda tankar kring hälsa och religion.

    Min hjärna säger att mina tankar är helknasiga, min känsla säger att de är jättefarliga och jag ska dö. Mår så himla dåligt. Jag är ju sinnessjuk!

    Nån som har erfarenhet av OCD som kan peppa lite?


    Varför kom inte diagnosen GAD upp då? Fråga han det för dom kan påminna om varandra mkt men GAD är mkt, mkt mildare. Extrem oro kring hälsa osv = Gad.
  • Anonym (Tok) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 19:42
    #2

    Ska fråga. Aldrig hört talas om det innan. Tack!

    Men nån annan med OCD?

  • audio
    Äldre 26 Apr 19:47
    #3

    Här har du en med OCD.


    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Anonym (Tok) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 19:53
    #4
    audio skrev 2015-04-26 19:47:35 följande:

    Här har du en med OCD.


    Hur har du lärt dig leva med det? Vilken typ av tankar har du?
  • audio
    Äldre 26 Apr 19:56
    #5
    Anonym (Tok) skrev 2015-04-26 19:53:19 följande:
    Hur har du lärt dig leva med det? Vilken typ av tankar har du?
    Skrattar åt det mest och försöker bara hänga med en takt som inte alltid är till min fördel. Jag städar och håller ordning hjälper att slippa snurriga tankar. Det är inte så att jag tror att jag går och dör om jag inte får allting gjort exakt som jag tänkt mig men jag kan exv inte sova innan jag gjort allt jag fått dör mig.
    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • audio
    Äldre 26 Apr 19:56
    #6
    audio skrev 2015-04-26 19:56:09 följande:
    Skrattar åt det mest och försöker bara hänga med en takt som inte alltid är till min fördel. Jag städar och håller ordning hjälper att slippa snurriga tankar. Det är inte så att jag tror att jag går och dör om jag inte får allting gjort exakt som jag tänkt mig men jag kan exv inte sova innan jag gjort allt jag fått dör mig.
    Fått för mig skulle det stå
    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Anonym (Tok) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 20:04
    #7

    Ok, känns fint att höra att man kanske kan lära sig skratta åt det.

    Jag har konstiga tankar om Gud och djävulen och att jag måste göra på nåt visst sätt för annars kan jag dö. Jag brukar gå emot tankarna, och göra som jag vill ändå, men får ångest efteråt.

  • Anonym (Nejdå­)
    Äldre 26 Apr 21:03
    #8

    Nej, OCD, ångest och jobbiga tankar betyder varken att du är spritt språngande galen eller sinnessjuk. Däremot är det sjukt jobbigt. Vad bra att du fått kontakt med en psykolog! Då kan du jobba med problemet så du får börja må bättre. 


    Du hittar mycket information, länkar och ett forum på www.ocdforbundet.se
    Lycka till! *kram*

  • Anonym (Tok) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 22:12
    #9

    Tack för att du svarar! Har verkligen extrem dödsångest och jobbiga tankar för tillfället. Känns som om jag blivit tokig.

  • Anonym (Craw)
    Äldre 26 Apr 22:43
    #10

    Är du religiös i grunden eller har tankarna kommit ändå?

  • Anonym (Tok) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 22:46
    #11

    Jag har en bakgrund i karismatisk kristendom.

  • Sarake­chi
    Äldre 27 Apr 08:38
    #12

    Jag har också OCD, mest känns det hemskt när kanten på tröjan är vikt.

  • Anonym (Tok) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 09:47
    #13
    Sarakechi skrev 2015-04-27 08:38:35 följande:

    Jag har också OCD, mest känns det hemskt när kanten på tröjan är vikt.


    vad är det som känns hemskt? Vad tänker du ska hända?

    Jag fattar inte vad som hänt med mig. Varför ska jag få konstiga tvångstankar från ingenstans? Hur ska jag nånsin kunna bli fri ifån dem? Ska mitt liv vara såhär nu framöver?!
  • Anonym (Tok) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 10:31
    #14

    Någon som kan säga nåt? Mår så himla dåligt!

  • Sarake­chi
    Äldre 27 Apr 13:59
    #15
    Anonym (Tok) skrev 2015-04-27 09:47:18 följande:
    vad är det som känns hemskt? Vad tänker du ska hända?

    Jag fattar inte vad som hänt med mig. Varför ska jag få konstiga tvångstankar från ingenstans? Hur ska jag nånsin kunna bli fri ifån dem? Ska mitt liv vara såhär nu framöver?!
    Inget speciellt kommer väl hända, men jag känner att jag gärna vill "rätta till", tyvärr får man lugna sig när man står i kön på Ica och någon har en vikt kant på tröjan ;)
  • Anonym (relig­ion)
    Äldre 27 Apr 14:10
    #16

    Vad är det du tänker inom religion?

  • audio
    Äldre 27 Apr 16:18
    #17
    Anonym (Tok) skrev 2015-04-27 10:31:04 följande:

    Någon som kan säga nåt? Mår så himla dåligt!


    Du lär dig att leva med dina tvång som andra skulle se som bagateller. Jag hakar upp mig på att allting ska vara rakt och proportionerligt och sen om jag får tanken att exv gå till stan till forts (trots ex antal timmars promenad) så kommer jag förr eller senare att också göra det så listan på saker jag får för mig växer för varje dag och vecka hinner knappt med. Om jag inte gör det jag fått för mig så blir jag stressad har inte känt efter mer än så. Tvångstankarna går över till tvångshandlingar och det är 24/7 för mig. Det sägs att man ska öva på att göra ingenting en timme per dag för att öka detta icke görande till två timmar osv. men det är inget jag ens provat, dock sover jag mer periodvis av ren utmattning.
    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • audio
    Äldre 27 Apr 16:23
    #18

    Som idag exv. då jag började med promenader igen. En timme kändes ingenstans, men har då också lagt upp en plan att öka tiden successivt upp till två timmar annars skulle jag kunna ta med mig en mindre ryggsäck och gå 4-6 timmar per dag. Jag måste bromsa mig själv och mina idéer.


    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Anonym (Laura­)
    Äldre 28 Apr 08:54
    #19

    Jag diagnostiserades själv med extremt svårt tvångssyndrom (OCD) för några år sedan och med rätt hjälp från öppenvården har jag nu lyckats göra mig fri från många av mina tvång och är idag nere på nivån måttligt tvångssyndrom. Det går att jobba med det och att bli fri, bara man vill.

Svar på tråden OCD. Jag är spritt språngande galen.