• Anonym (velar)

    Ung och vill bli gravid igen

    Vet inte riktigt hur jag ska börja och vad jag ens vill med denna tråd.

    Jag är 22 år, sambo med pojkvän som också är 22 år. Vi har ett barn på 2 år. Vi bor i ett hus som vi har köpt. Båda har fast anställning. Drar in ca 35000 kr tillsammans varje månad. Vi har varsin bil. Vi älskar varandra och vårat lilla barn.

    Vi har det väldigt bra. Är så nöjd med mitt liv.

    Men nu på senare tid har jag börjat få en så stark bebislängtan.

    Vi är bara 22, så vi har ju så många år på oss att skaffa fler barn. Men jag satt och tänkte Varför skaffar vi inte bara ett till barn? Varför vänta?

    Som jag skrev så har vi det bra ställt med ekonomin, vi har ett fint hus osv.

    Jag vet inte riktigt om han vill än, men han drar upp titt som tätt barnfrågan. Han säger att han skulle vilja ha en pojke också också, oså pratar vi om namn osv. Vi säger bla att vi skulle vara mycket säkrare denna gång. Kunna mer. Njuta mer.

    Snälla bolla lite med mig, vad ska jag göra? Borde jag vänta med ett till barn, ta det lite lugnt och inse att vi har gott om tid på oss? Eller borde jag ta ut spiralen och bli gravid?

    Ett till litet barn är det enda jag tänker på.

    Hade ingen av oss haft fast anställning så hade jag kunnat "skylla" på det. Typ Ne men vi väntar tills vi tar fast inkomst. Eller Vi väntar tills vi bor i hus.

    Självklart ska man inte ta förgivet att man kan bli gravid, jag förstår att det kanske blir svårt.

  • Svar på tråden Ung och vill bli gravid igen
  • Fjäril kär

    börja först med att diskutera saken med din sambo. På allvar.  Inte jadda runt och drömma om namn och vilken färg ni ska ha i barnkammaren utan på riktigt ställa frågan och diskutera saken. 

  • taquine

    Brukar vara ganska anti med dessa unga tjejer som promt ska skaffa sig en bebis , men ni verkar ju ha ert på det torra med stabil ekonomi m.m , så kör på tycker jag . Brukar rysa här inne emellanåt med alla dessa unga tjejer som inte har något men ändå vill ha barn . En sådan fel start ...
    Lycka till


    Goodness me
  • Anonym (velar)

    Jag vill diskutera saken på allvar med honom. Varför jag inte har gjort det är för att jag är så rädd att jag ska få ett blankt Nej :( nu när jag inte vet till 100% om han vill eller inte så kan jag fantisera och drömma. Att det kaaanske kan bli verklighet. Säger han bara nej så känns det kört..

  • Anonym (velar)

    Är det stor skillnad på att ha ett barn och två barn? Dum fråga, självklart är det skillnad. Men är det jättejobbigt med två? Jag kommer väl inte ångra mig? visst är det så att med andra barnet är det lite lättare, det är andra gången och man är mer säker?

  • Dr to be

    Hej! Du nämner att din sambo vill ha en pojke oxå. Han vet väl att det lika gärna kan bli en flicka till?

    Hur som, ni måste ta ett riktigt snack- barn skaffar man medvetet inte bara hip som hap.

    Lycka till

  • Lisan1035

    Jag har 2 tips:

    1. Jag var ung mamma, jag har en 12 åring som fyller 13, och en 9 åring. Jag är 33 nu så jag förstår din situation. Jag längtade verkligen efter ett till barn när det hade gått runt 2 år sen förra. Men det tråkiga för mig var att jag inte blev gravid på ett tag.

    Hursomhelst så borde du kämpa för din dröm. "Om du har en dröm, fånga den".

    Nu båda verkar ju ändå vilja ha barn så varför inte skaffa ett till?

    2. Du borde kanske kolla in blondinbellas blogg hon födde ju nyss en liten flicka, det är två år mellan barnen och så. Du borde kolla in "gravid vecka för vecka" på youtube. Välj sedan blondinbellas klipp.

    Eller bara kolla på klippen via blondinbellas blogg! I klippen pratar hon om lite sånt som är bra att komma ihåg m.m.

    Lycka till!


    Mi käraste familj
  • Fjäril kär
    Anonym (velar) skrev 2015-04-26 21:57:49 följande:

    Jag vill diskutera saken på allvar med honom. Varför jag inte har gjort det är för att jag är så rädd att jag ska få ett blankt Nej :( nu när jag inte vet till 100% om han vill eller inte så kan jag fantisera och drömma. Att det kaaanske kan bli verklighet. Säger han bara nej så känns det kört..


    Om han säger nej betyder det inte att han aldrig mer vill ha barn. Ni är unga och har många många år på er att få fler barn. Han kanske bara tycker att just nu är en dålig idé.

    Och att INTE prata om saken gör dig ju inte gravid precis..
  • Fjäril kär
    Anonym (velar) skrev 2015-04-26 22:02:41 följande:

    Är det stor skillnad på att ha ett barn och två barn? Dum fråga, självklart är det skillnad. Men är det jättejobbigt med två? Jag kommer väl inte ångra mig? visst är det så att med andra barnet är det lite lättare, det är andra gången och man är mer säker?


    Ja och nej på den frågan. Alla barn är olika. Rent praktiskt är det ingen skillnad. Men man brukar prata om 2-barns chocken. Det är större skillnad än man tror.
  • Anonym (stöd?)

    Klart ni verkar redo för en nr 2! Men något som kan vara klokt att tänka på också är hur stödet runt om er ser ut? Finns far-morföräldrar i bilden som kan avlasta?

  • Anonym (velar)

    Ja, både far-morföräldrar är väldigt närvarande eller vad man ska säga. Även mostrar. Just nu behöver vi ju ingen avlastning, hon är hos far-morföräldrarna ibland ändå för att dom själva vill vara barnvakt. Menar du att vi kommer behöva avlastning sen? Har man 5 barn förstår jag att man behöver det, men med två barn? Blir nervös, är det jättejobbigt att ha två stycken? Jag ser framför mig nu att när den lilla vill amma, bli tröstad osv osv, så har sambon hand om den stora. Och självklart tvärtom. Tack alla för era fina kommentarer!!

  • Anonym (...)

    Fast din sambo kommer väl att jobba på dagarna? Och någon av er kanske vill göra något på egen hand, träna, åka och handla eller liknande. Kort sagt, man måste ju kunna hantera båda barnen samtidigt. Mycket där blir ju lättare ju äldre den stora blir. Om ert barn är två år nu, så tror jag att risken för den värsta syskonsvartsjukan börjat minska. Den verkar vara värst om bebisen kommer mellan 2-2,5 års ålder, säger mina ovetenskapliga studier i ämnet

    Men jo, det är rätt stor skillnad mellan ett barn och två. Men detär lärorikt också och man vänjer sig rätt snabbt. Jag hade dock nästan panik ett tag när jag skulle börja ha båda barnen själv, hur skulle det gå till? När jag hade ett barn var det jobbigt om maken jobbade helg och jag behövde ha med barnet ut på stan för att fixa grejer. Nu är det plättlätt att bara ha ett barn att ha med och hålla koll på!

    Tycker också du ska prata med honom, så kan ni diskutera fördelar och nackdelar med olika mellanrum mellan barnen. Ni verkar ju båda vilja ha fler barn, så det ärviktig mest en fråga om att ni ska komma överens om när det är lagom. Säger han nej nu, så får du väl fråga när han tänker sig. Vad han är orolig för om ni skulle skaffa ett barn till redan nu, och försöka bemöta den oron.

Svar på tråden Ung och vill bli gravid igen