• Gert

    Vill du förbjuda hitrest tiggeri?

    Jag tycker att bara svenska medborgare ska få tigga på svensk mark. Alla andra medborgare ska förbjudas att tigga i Sverige.

    Det går inte att förbjuda fattigdom men det går att förbjuda hitrest tiggeri.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du förbjuda hitrest tiggeri?
  • CarinaL26

    Ska man förbjuda tiggeri ska man göra det för alla och inte för vissa. Börjar man väga in härkomst är man ute på väldigt hal och farlig is.

  • Gert
    CarinaL26 skrev 2015-04-26 21:08:49 följande:

    Ska man förbjuda tiggeri ska man göra det för alla och inte för vissa. Börjar man väga in härkomst är man ute på väldigt hal och farlig is.


    Jag väger inte in härkomst, jag väger in medborgarskap. Det är två helt olika saker.

    Annars kan man ju säga att hela världens befolkning har rätt till socialbidrag i Sverige, eftersom om man tillåter socialbidrag för svenska medborgare så ska man tillåta det för alla. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • CarinaL26
    Gert skrev 2015-04-26 21:11:24 följande:

    Jag väger inte in härkomst, jag väger in medborgarskap. Det är två helt olika saker.

    Annars kan man ju säga att hela världens befolkning har rätt till socialbidrag i Sverige, eftersom om man tillåter socialbidrag för svenska medborgare så ska man tillåta det för alla. 


    Idioti! Tiggeri är inte socialbidrag! Ser du inte skillnaden mellan allmosor från gemene man och socialbidrag så bekräftar du den låga IQ nivån hos gemene SD are.
  • Gert
    CarinaL26 skrev 2015-04-26 21:13:51 följande:
    Idioti! Tiggeri är inte socialbidrag! Ser du inte skillnaden mellan allmosor från gemene man och socialbidrag så bekräftar du den låga IQ nivån hos gemene SD are.
    Jag har inte påstått att tiggeri är socialbidrag. Du verkar inte se skillnad på härkomst och medborgarskap. Roligt att du kommer med personangrepp!
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • CarinaL26
    Gert skrev 2015-04-26 21:17:21 följande:

    Jag har inte påstått att tiggeri är socialbidrag. Du verkar inte se skillnad på härkomst och medborgarskap. Roligt att du kommer med personangrepp!


    Medborgarskap är i detta sammanhang lika irrelevant. Antingen är en handling kriminell eller inte. Det ska varken bero på medborgarskap eller härkomst. Är något kriminellt för kanadensiska medborgare som exempel ska det även vara kriminellt för svenska medborgare.
  • Gert
    CarinaL26 skrev 2015-04-26 21:36:53 följande:
    Medborgarskap är i detta sammanhang lika irrelevant. Antingen är en handling kriminell eller inte. Det ska varken bero på medborgarskap eller härkomst. Är något kriminellt för kanadensiska medborgare som exempel ska det även vara kriminellt för svenska medborgare.
    Det är din åsikt.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • lövet2

    Nej, det tycker jag inte. I nuläget kommer det "turistande" EU-medborgare på stöldrundor i Sverige. Det är redan klassat som kriminellt men verkar vara svårt att komma åt. Varför ge sig på dem som tigger pengar i stället för att stjäla? Bättre då att lägga polisens resurser på att jaga tjuvarna.

  • Lindsey Egot the only one

    Sverige hade en tiggeriförbudslag som togs bort 1965. Den var inte för att motverka fattiga medborgare från andra länder utan för att få bort den ohyra vi hade i Sverige med kringresande folk, luffare osv. Men sedan försvann det helt och man tog bort lagen.

    Nu kanske man borde se över den igen. För vi hjälper inte utan förflyttar bara problemet från ett land till ett annat och bidrar till att fattiga barn tvingas stanna kvar med sjuka far och morföräldrar medan föräldrarna åker hit och tigger. EU måste sätta press på Rumänien och Bulgarien så de tar ansvar. Ett sätt skulle vara att hota med att de får lämna EU.

    Och varför tigger dessa människor. Se polackerna så företagsamma och driftiga de är. Varför gör inte tiggarna något sådant istället och erbjuder tjänster. De kan starta städ och tvätt bolag och sköta hushållen för folk medan de arbetar så får tiggarna lön för arbete istället

  • Sensitiveguy

    Nej, varför skulle det vara någon skillnad på en invandrare som tigger och en svensk som gör det?

  • Lindsey Egot the only one
    Sensitiveguy skrev 2015-04-27 01:05:06 följande:

    Nej, varför skulle det vara någon skillnad på en invandrare som tigger och en svensk som gör det?


    Har du sett svenskar sitta i varje gathörn och tigga. Trodde inte det. Det vi sett är gatumusikanter men det förbjöds för några år sedan tror det var runt 209-2011. Så varför skulle man inte kunna förbjuda tiggeriet?

    En gatumusikant spelar något fint iaf.
Svar på tråden Vill du förbjuda hitrest tiggeri?