• badrap
    Äldre 26 Apr 20:36
    2464 visningar
    27 svar
    27
    2464

    Det här med föräldrarpenning.. Lite hjälp tack.

    Assååå... Jag fattar nada men okej, mina frågor.

    Så man måste vänta tills bebben är född innan man kan ansöka om föräldrarpenning?!

    Är det vad man ska tänka på när man kommer hem från BB liksom..

    Men okej.

    Så jag väntar tills bebbenr född, sen ska jag fylla i dagar och omfattning.

    Hur ska man dela upp dem 480 dagarna bäst?

    Är det viktigt dela dagarna med sambo eller är det skit samma, man kan lika väl ta alla på mamman?

    Måste man planera alla dagar direkt eller lite i taget?

    Är det bättre ansöka innan bebben är född för att hinna med utbetalning och oavsett när man ansöker, sker utbetalning snabbt eller är det någon slags behandlings tid?

    TACK till den som pallar!!!

  • Svar på tråden Det här med föräldrarpenning.. Lite hjälp tack.
  • nygift
    Äldre 26 Apr 20:42
    #1

    Har precis krånglat om föräldrapenning jag ansökte om ett hel år på direkten o gjorde de nu är i vecka 33. Tror de underlättar att hålla på. Med sånt innan bebisen kommer :) pappan har 60 dagar som du inte kan ta ut :)

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 26 Apr 20:46
    #2

    Går att göra jätte smidigt på deras hemsida över internet då såklart. Jag gör en månad i taget om jag har mkt räkningar tar jag en hek månad om jag har mindre sparar jag någon dag. som ovanstående skrev pappan har 60 dagar och några dubbeldagar (mamman o pappan tar sammadag). resten kan pappan skriva över till dig.

  • badrap
    Äldre 26 Apr 20:50
    #3

    Åah! Hej och tack för svar men ja, asså det står ju, när jag går in på mina sidor försäkringskassan, att jag bara kan Planera mina dagar, inte ansöka..?

    Men från vilken dag ansökte du om du inte visste när din lille skulle komma och Hur la du upp dina dagar?

    Woooh så här nära mållinjen har jag inte vart innan=) levt för dagen liksom..

  • Äldre 26 Apr 20:54
    #4

    Du kan nog ansöka några veckor innan bf. Du måste dock skicka in moderskapsintyget först så ditt blivande barn blir registrerat på FK. Du får hälften av dagarna och pappan får andra hälften. Självklart är det bästa att ni tar era dagar båda två. Det är det bästa för barnet att få tid med båda föräldrarna. Räkna ut på FK:s hemsida hur mycket du får ut per månad beroende på hur många dagar du tar ut. Ju färre dagar du tar ju längre räcker de. Du kan ansöka om hur lång period du vill men det kanske är bra att ta ett par månader i taget i början ifall du vill förändra senare.

  • badrap
    Äldre 26 Apr 20:56
    #5

    Oj hann inte se andra svaret men okej, så det beror ju lite på ekonomin ja eftersom man har höga och låga dagar ja.

    Hur ansöker sambon, måste han ha egen sida på FK eller blir det när vår gemensamma vårdnad är registrerad?

    Mega tack för enkla bra svar!

  • Äldre 26 Apr 21:02
    #6
    badrap skrev 2015-04-26 20:56:18 följande:

    Oj hann inte se andra svaret men okej, så det beror ju lite på ekonomin ja eftersom man har höga och låga dagar ja.

    Hur ansöker sambon, måste han ha egen sida på FK eller blir det när vår gemensamma vårdnad är registrerad?

    Mega tack för enkla bra svar!


    Han måste ha en egen inloggning.
  • Äldre 26 Apr 21:07
    #7

    Här e en till som fattar noll! Jag ska ha barn 11 september o tjänar cirka 32 000 i månaden innan skatt. Enligt försäkringskassan så kommer jag få ut 12700 efter skatt i månaden om jag tar ut 5 hela dagar varje vecka?! Är det verkligen så lite man får ut? Är ju inte 80%? Tror jag måste boka ett möte med en handläggare, fattar verkligen noll

  • Äldre 26 Apr 21:11
    #8
    Skruttplutt skrev 2015-04-26 21:07:40 följande:

    Här e en till som fattar noll! Jag ska ha barn 11 september o tjänar cirka 32 000 i månaden innan skatt. Enligt försäkringskassan så kommer jag få ut 12700 efter skatt i månaden om jag tar ut 5 hela dagar varje vecka?! Är det verkligen så lite man får ut? Är ju inte 80%? Tror jag måste boka ett möte med en handläggare, fattar verkligen noll smile1.gif


    Om du vill få ut 80% måste du ta 7 dagar men det finns nog ett maxtak också tror jag.
  • Äldre 26 Apr 21:17
    #9
    AnkiC skrev 2015-04-26 21:11:14 följande:
    Om du vill få ut 80% måste du ta 7 dagar men det finns nog ett maxtak också tror jag.
    Maxtaket är 445000 om året.
  • badrap
    Äldre 26 Apr 21:17
    #10
    Skruttplutt skrev 2015-04-26 21:07:40 följande:

    Här e en till som fattar noll! Jag ska ha barn 11 september o tjänar cirka 32 000 i månaden innan skatt. Enligt försäkringskassan så kommer jag få ut 12700 efter skatt i månaden om jag tar ut 5 hela dagar varje vecka?! Är det verkligen så lite man får ut? Är ju inte 80%? Tror jag måste boka ett möte med en handläggare, fattar verkligen noll


    =)) ja! Det är ju något man lätt reagerade på, hur lite det är tänkt man ska leva på "bara" för att man råkar föröka sig, ska va hemma för att föda och vårda sitt barn. Hur ensamstående klarar sig, alltså all cred! Nu är ju min snubbe arbetslös än så länge och vi har levt på min lön.

    Plus att det klyddade till sig med min första graviditetspenning.. Blablabla kontentan av det hela är iaf, jag är trött på att oroa mig för pengar!

    Jag var också inne på att boka tid med handläggare men nu är jag så nära förlossnings dagen och även, alla svar här, känns ändå liite som poletten börjar falla ner.

    Och nej, det är inte 80 procent av ens lön, det är Knappt 80 procent som dem skrev i mitt beslut besked.... Knappt..
Svar på tråden Det här med föräldrarpenning.. Lite hjälp tack.