• Mandiiisen

    "mensvärk" efter ÄL - tecken på grav?

    Hej!
    Jag (20) och min sambo (23) har bestämt oss för att börja försöka skaffa barn med inställningen "händer det så händer det och då blir vi överlyckliga". Min ÄL borde ha varit runt den 22-23/4 och vi hade sex regelbundet dagarna innan och under.
    Jag har nu från ca 23/4 (4 dagar i rad) haft som mensvärk i magen, framförallt på min vänstra sida vilket jag inte brukar ha förutom dagen innan mensen skall komma.

    Har läst på lite olika sidor att livmodern börjar växa från dag ett och att det inte är helt ovanligt att man känner en liten värk p.g.a. detta.

    Men sedan känns det också helt orimligt att det faktiskt skulle ta sig på första försöket? Går det verkligen att känna något överhuvudtaget innan ägget ens har hunnit fästa (det tar väl runt 5-7 dagar)?

    Jag vet att det finns hundratals liknande trådar men kände ändå att jag ville skapa en egen. Kanske någon annan som är i samma situation som vill prata om det eller någon annan som har erfarenhet.

    Alla svar är välkomna =)

    // Glad tjej som hoppas (kanske lite för ivrigt) på att bli gravid :D

  • Svar på tråden "mensvärk" efter ÄL - tecken på grav?
  • eemc

    Jag och min sambo försöker också bli gravida, men har haft svårt då min mens är väldigt oregelbunden.. Började använda Natural cycles för en månad sen, då man tar tempen för att hitta sin ÄL och detta gjorde jag. Hade ÄL den 9/4, dock lyckades vi tyvärr bara ha sex en gång den fertila perioden och dagen innan ÄL..

    Men jag hade, precis som du beskriver, mensvärk efter min ägglossning. Det höll i sig i cirka fyra dagar. Prick en vecka efter ÄL fick jag monster-mensvärk och blev väldigt rörig/dålig i magen, men ingen mens kom. Läste senare att många andra upplevt detta då ägget fäst och kände en gnutta hopp!

    Tyvärr tog det sig inte denna gången heller, då min mens kom i torsdags. Fruktansvärd mensvärk denna gång så jag undrar nästan

  • eemc

    ... * så jag undrar nästan om det inte kan ha varit ett jättetidigt missfall. Bara upplevt den smärtan en gång tidigare sen vi började försöka bli gravida. :/

    Hoppas att ni får plussa snart!

    Kul att dela lite tankar/erfarenheter med nån i ungefär samma ålder. (Jag är 23) :)

  • Mandiiisen

    Hej Eemc, tack för ditt svar :)
    Vad tråkigt att det inte gick vägen denna gången, men bara att fortsätta försöka tills plusset kommer, och det kommer så småningom! :)


    Jag har också läst lite ang. värk i samband med att ägget fäster osv. Men det är så svårt att läsa av sin kropp då man nästan inbillar sig en massa symptom/tecken bara för att man vill så himla mycket. Läste något om att ca 25 % av de som försöker, blir gravida inom en månad. Man får försöka att inte ha så bråttom antar jag och låta det ta sin tid =)

    Men jag hoppas på att denna underliga värk tyder på ett litet liv där inne, man kan ju alltid hoppas även om det kanske inte är jättestor chans (a) 

  • Femma88
    Mandiiisen skrev 2015-04-26 21:08:23 följande:

    Hej!

    Jag (20) och min sambo (23) har bestämt oss för att börja försöka skaffa barn med inställningen "händer det så händer det och då blir vi överlyckliga". Min ÄL borde ha varit runt den 22-23/4 och vi hade sex regelbundet dagarna innan och under.

    Jag har nu från ca 23/4 (4 dagar i rad) haft som mensvärk i magen, framförallt på min vänstra sida vilket jag inte brukar ha förutom dagen innan mensen skall komma.

    Har läst på lite olika sidor att livmodern börjar växa från dag ett och att det inte är helt ovanligt att man känner en liten värk p.g.a. detta.

    Men sedan känns det också helt orimligt att det faktiskt skulle ta sig på första försöket? Går det verkligen att känna något överhuvudtaget innan ägget ens har hunnit fästa (det tar väl runt 5-7 dagar)?

    Jag vet att det finns hundratals liknande trådar men kände ändå att jag ville skapa en egen. Kanske någon annan som är i samma situation som vill prata om det eller någon annan som har erfarenhet.

    Alla svar är välkomna =)

    // Glad tjej som hoppas (kanske lite för ivrigt) på att bli gravid :D


    Jag känner samma! Har haft en cykel på 28-35 dagar sedan jag slutade med p-piller och mensen kom tillbaka innan nyår. Enligt en app (väldigt ovetenskaplig) skulle jag ha Äl 16:e (jag tror dock jag hade 14:e) och bim 2:e, men förmodligen tidigare.. Har sedan 14:e haft äl-smärtor, stickningar, mensvärk, ryggont osv. mer eller mindre varje dag. Om jag inte är gravid måste något vara fel.. :P

    Ska se om mensen kommer till helgen annars tänker jag ta ett test. När har du BIM? Tänker du testa innan?
  • Mandiiisen

    Hej Femma88!

    Jag har också enligt en app haft beräknad ÄL den 24/4 men tror att min var 1-2 dagar innan. Jag har regelbunden cykel på 28-32 dagar. Beräknad BIM är 6-8/5 så är ett tag kvar. Hade velat testa mig redan idag men tänkte testa mig någon gång nästa vecka, ska försöka hålla mig till den 6/5 faktiskt (a).

    Men jag tycker absolut att du ska ta ett test till helgen och hoppas på det bästa!

    Jag känner lite som du att om jag inte är gravid är det något fel haha, aldrig haft sådana känningar runt livmodern förutom runt tiden då mensen skall komma, vilket det inte är tid för än, minst en vecka kvar.

    Men jag hoppas på ett plus för dig! Du kan väl hålla mig uppdaterad hur det går och om du får andra symptom?! :)

    Lycka till :D

    // Amanda

  • Femma88
    Mandiiisen skrev 2015-04-27 12:11:00 följande:

    Hej Femma88!

    Jag har också enligt en app haft beräknad ÄL den 24/4 men tror att min var 1-2 dagar innan. Jag har regelbunden cykel på 28-32 dagar. Beräknad BIM är 6-8/5 så är ett tag kvar. Hade velat testa mig redan idag men tänkte testa mig någon gång nästa vecka, ska försöka hålla mig till den 6/5 faktiskt (a).

    Men jag tycker absolut att du ska ta ett test till helgen och hoppas på det bästa!

    Jag känner lite som du att om jag inte är gravid är det något fel haha, aldrig haft sådana känningar runt livmodern förutom runt tiden då mensen skall komma, vilket det inte är tid för än, minst en vecka kvar.

    Men jag hoppas på ett plus för dig! Du kan väl hålla mig uppdaterad hur det går och om du får andra symptom?! :)

    Lycka till :D

    // Amanda


    Åh, varför går tiden så långsamt? Haha

    Kommer nog ta ett test på söndag om mensen inte kommit beroende på vad sambon tycker.. Jag vill ju såklart att det ska vara ett litet liv inne i magen, samtidigt är det första försöker och jag hade nog räknat med att det skulle ta typ ett år, kommer nog bli chockad hur det än går känns det som, haha!

    Just nu har jag svag molvärk och så är mina bröstvårtor lite ömma, som de brukar vara innan mens. Har haft lite tendens till illamående/yrsel samt lite ont i lederna kring höfterna i samband med träning. Dock har jag försökt intala mig själv att jag inte ska framkalla symptom genom att låtsas, känna efter och förstora upp (går sådär, haha).

    Just nu känner jag nästan att det skulle kännas mer konstigt om värken i magen helt försvann, hur känner du?

    Vi kan väl uppdatera varandra, skönt att ha någon att ventilera med! :)
  • Mandiiisen
    Femma88 skrev 2015-04-27 16:21:43 följande:
    Åh, varför går tiden så långsamt? Haha

    Kommer nog ta ett test på söndag om mensen inte kommit beroende på vad sambon tycker.. Jag vill ju såklart att det ska vara ett litet liv inne i magen, samtidigt är det första försöker och jag hade nog räknat med att det skulle ta typ ett år, kommer nog bli chockad hur det än går känns det som, haha!

    Just nu har jag svag molvärk och så är mina bröstvårtor lite ömma, som de brukar vara innan mens. Har haft lite tendens till illamående/yrsel samt lite ont i lederna kring höfterna i samband med träning. Dock har jag försökt intala mig själv att jag inte ska framkalla symptom genom att låtsas, känna efter och förstora upp (går sådär, haha).

    Just nu känner jag nästan att det skulle kännas mer konstigt om värken i magen helt försvann, hur känner du?

    Vi kan väl uppdatera varandra, skönt att ha någon att ventilera med! :)

    Jag vet, känns som att en dag är en vecka när man bara vill att det ska bli BIM så att man kan testa och få ett riktigt svar haha :D


    Jag har också börjat känna lite i bröstvårtorna idag, inte hela utan bara precis på toppen/mitten och brukar aldrig vara öm i dom. Värken i magen har för mig varit lite mindre idag, det går i perioder märker jag. Jag känner av mer om jag ställer mig upp eller går snabbt, rättare sagt vid snabba rörelser. Yrsel har jag inte känt av mer än vanligt då jag ganska lätt blir yr när jag ställer mig upp på morgonen osv. :)


    Men jag håller med om att det skulle kännas konstigt om värken i magen försvann, man hoppas ju på att den är början på något annat (a) Och det gör ju inte ont (inte för mig iaf) utan mer som en lite "mysig" mensvärk haha, hur det nu kan kännas bra ^^


    Ca 25-30 % blir gravida inom första månaden, alltså är det 50-60 % chans att någon av oss två faktiskt kan ha turen med sig redan första försöket :D


    HoppasHoppasHoppas!


    Men om det nu inte skulle vara så är det inte allt i världen (inte för min del i alla fall) då det ju faktiskt är försök nr 1! Har också räknat med att det ska ta upp till ett år =)


    Du måste berätta för mig när du gjort ditt grav-test! Är så nyfiken :D Har själv beställt hem några billiga stickor så jag kan testknarka lite utan att bli ruinerad, kommer nog testa en gång om dagen från det att jag får dom hihi (a) 


    Jag tycker absolut att vi ska hålla varandra uppdaterade! Alltid kul att ha någon annan att diskutera sina symptom med (eventuellt inbillnings symptom) ;)

  • Femma88
    Mandiiisen skrev 2015-04-27 20:38:06 följande:

    Jag vet, känns som att en dag är en vecka när man bara vill att det ska bli BIM så att man kan testa och få ett riktigt svar haha :D

    Jag har också börjat känna lite i bröstvårtorna idag, inte hela utan bara precis på toppen/mitten och brukar aldrig vara öm i dom. Värken i magen har för mig varit lite mindre idag, det går i perioder märker jag. Jag känner av mer om jag ställer mig upp eller går snabbt, rättare sagt vid snabba rörelser. Yrsel har jag inte känt av mer än vanligt då jag ganska lätt blir yr när jag ställer mig upp på morgonen osv. :)

    Men jag håller med om att det skulle kännas konstigt om värken i magen försvann, man hoppas ju på att den är början på något annat (a) Och det gör ju inte ont (inte för mig iaf) utan mer som en lite "mysig" mensvärk haha, hur det nu kan kännas bra ^^

    Ca 25-30 % blir gravida inom första månaden, alltså är det 50-60 % chans att någon av oss två faktiskt kan ha turen med sig redan första försöket :D

    HoppasHoppasHoppas!

    Men om det nu inte skulle vara så är det inte allt i världen (inte för min del i alla fall) då det ju faktiskt är försök nr 1! Har också räknat med att det ska ta upp till ett år =)

    Du måste berätta för mig när du gjort ditt grav-test! Är så nyfiken :D Har själv beställt hem några billiga stickor så jag kan testknarka lite utan att bli ruinerad, kommer nog testa en gång om dagen från det att jag får dom hihi (a) 

    Jag tycker absolut att vi ska hålla varandra uppdaterade! Alltid kul att ha någon annan att diskutera sina symptom med (eventuellt inbillnings symptom) ;)


    Nu har jag läst på lite mer, eftersom min menscykel inte varit helt regelbunden bör jag räkna bim från den längsta cykeln, alltså om en vecka.. (Den har varierat 28-35 dagar, senaste var 31 innan det 35,28,28 sedan mensen "kom tillbaka"..) så jag testar nog först om en vecka xP. Jag är för feg för att testa, tänker för mkt på konsekvenserna och vill skjuta upp det, haha!

    Vi har inte pratat så mycket om "the baby making" hemma heller, tror båda försöker smälta vad det är vi satt igång med alternativt lever i förnekelse (min sambo pratat dock om att vi kanske har en liten framåt nästa vår så han är optimistisk).. Pratar ni mycket om det du och din sambo?

    Skönt att värken är mysig! Förstår lite hur du menar även om jag hade väldigt jobbig värk i fredags-lördags.. Nu är det dock bättre, lite värmande känsla nästan.. Haha!

    Jag lovar att berätta när jag testat! Eller när mensen kommer.. 28 dagar sedan senaste kom idag! Du får också berätta! Hoppas verkligen någon av oss, eller båda är gravida :D kom på ett till symptom, jag är väldigt törstig!
  • frestelsen

    Äl+5 idag. Jag har haft tryck o drag i livmodern sen äl. Man kan absolut känna så om man blivit gravid. Har bim 7 eller 8 maj:) beställde hem tigga test som mäter från 10 hcg o tänkte ta ett om 1 eller 2 dagar då jag är på äl 7. För då kan de visa:) ägget fäster 3- 7 dagar efter befruktning.

  • Femma88
    Mandiiisen skrev 2015-04-27 12:11:00 följande:

    Hej Femma88!

    Jag har också enligt en app haft beräknad ÄL den 24/4 men tror att min var 1-2 dagar innan. Jag har regelbunden cykel på 28-32 dagar. Beräknad BIM är 6-8/5 så är ett tag kvar. Hade velat testa mig redan idag men tänkte testa mig någon gång nästa vecka, ska försöka hålla mig till den 6/5 faktiskt (a).

    Men jag tycker absolut att du ska ta ett test till helgen och hoppas på det bästa!

    Jag känner lite som du att om jag inte är gravid är det något fel haha, aldrig haft sådana känningar runt livmodern förutom runt tiden då mensen skall komma, vilket det inte är tid för än, minst en vecka kvar.

    Men jag hoppas på ett plus för dig! Du kan väl hålla mig uppdaterad hur det går och om du får andra symptom?! :)

    Lycka till :D

    // Amanda


    Hej!

    Skönt med fler som känner som jag :) räknade om och cykeln varierar mellan 28-34, så eventuellt väntar jag till 5/5 med test om mensen inte kommit då.. Känner skräckblandad förtjusning typ, vill testa men vågar typ inte! Har du fler symptom? :)
  • eemc

    Har någon av er testat att köra med temp-metoden? :) Jag började ju som sagt med detta ganska nyss, men jag är positivt överraskad hur bra det funkar och vad mycket man får reda på om kroppen bara genom att ta tempen varje morgon,

    Har läst mycket om detta, då vi som sagt också försöker bli gravida.. Tempen sjunker precis dagen innan man har ÄL för att sedan stiga ganska mycket och sedan iprincip ligga kvar på den tempen fram till mensen kommer. I mitt fall sjönk tempen två dagar innan mensen kom. Nu gjorde jag ju två grav-test ändå, bara för att man hoppas så himla mycket. Men annars är det egentligen ett smidigt sätt att veta, om man inte vill ta massa tester "i onödan". Har också läst att om tempen håller sig konstant hög, utan att sjunka alls, i 18 dagar (tror jag att det var) efter ÄL är man gravid! 

    Sen som sagt är man ju så nyfiken och hoppfull att man tar mer än gärna ett par grav-tester, men tycker ändå att det är häftigt hur en termometer kan läsa av vad som faktiskt händer inuti kroppen och vad som är på gång. 

    Och hoppas att det går bra för er förresten! Jag och sambon slutade skydda oss i december -13 och har ännu inte fått något plus.. Så frustrerande och ledsamt :(

  • Mandiiisen
    Femma88 skrev 2015-04-28 07:37:57 följande:
    Nu har jag läst på lite mer, eftersom min menscykel inte varit helt regelbunden bör jag räkna bim från den längsta cykeln, alltså om en vecka.. (Den har varierat 28-35 dagar, senaste var 31 innan det 35,28,28 sedan mensen "kom tillbaka"..) så jag testar nog först om en vecka xP. Jag är för feg för att testa, tänker för mkt på konsekvenserna och vill skjuta upp det, haha!

    Vi har inte pratat så mycket om "the baby making" hemma heller, tror båda försöker smälta vad det är vi satt igång med alternativt lever i förnekelse (min sambo pratat dock om att vi kanske har en liten framåt nästa vår så han är optimistisk).. Pratar ni mycket om det du och din sambo?

    Skönt att värken är mysig! Förstår lite hur du menar även om jag hade väldigt jobbig värk i fredags-lördags.. Nu är det dock bättre, lite värmande känsla nästan.. Haha!

    Jag lovar att berätta när jag testat! Eller när mensen kommer.. 28 dagar sedan senaste kom idag! Du får också berätta! Hoppas verkligen någon av oss, eller båda är gravida :D kom på ett till symptom, jag är väldigt törstig!

    Hej igen, varit lite inaktiv senaste dagarna :P


    Jag och min sambo pratar en del men känns lite overkligt att prata om det :P Fick reda på idag att hans syster är gravid så blir bra tajmat om vi lyckas få till det inom en snar framtid (a)

    Tycker inte att jag känt något alls de senaste dagarna, alla "symptom" har försvunnit. Dock har det börjat dyka upp någon finne på halsen och pannan igår och idag, vilket jag aldrig brukar ha :S Men ska nog ta ett gravtest nu i dagarna och se hur läget ligger till :D


    Hur går det för dig?? Har du tagit ett test än?? Håller tummarna för dig :D

  • Mandiiisen
    Femma88 skrev 2015-04-28 07:37:57 följande:
    Nu har jag läst på lite mer, eftersom min menscykel inte varit helt regelbunden bör jag räkna bim från den längsta cykeln, alltså om en vecka.. (Den har varierat 28-35 dagar, senaste var 31 innan det 35,28,28 sedan mensen "kom tillbaka"..) så jag testar nog först om en vecka xP. Jag är för feg för att testa, tänker för mkt på konsekvenserna och vill skjuta upp det, haha!

    Vi har inte pratat så mycket om "the baby making" hemma heller, tror båda försöker smälta vad det är vi satt igång med alternativt lever i förnekelse (min sambo pratat dock om att vi kanske har en liten framåt nästa vår så han är optimistisk).. Pratar ni mycket om det du och din sambo?

    Skönt att värken är mysig! Förstår lite hur du menar även om jag hade väldigt jobbig värk i fredags-lördags.. Nu är det dock bättre, lite värmande känsla nästan.. Haha!

    Jag lovar att berätta när jag testat! Eller när mensen kommer.. 28 dagar sedan senaste kom idag! Du får också berätta! Hoppas verkligen någon av oss, eller båda är gravida :D kom på ett till symptom, jag är väldigt törstig!
    Femma HJÄLP MIG! Tog ett test precis efter att jag skrev svaret till dig, är på bim-3 dagar ca. Detta är på kvällskiss, senast jag var på toa var ca 2 timmar sedan och jag har dessutom druckit ganska mycket ikväll. Jag ser antydan till ett streck, gör du??



    Ska ta ett nytt på morgonurin imorgon så lär det bli tydligare, och då vet jag mer säkert om det är negativt eller positivt iaf =)
  • Femma88

    Jaa! Jag ser det! Gissar att strecket är stakare nu, var ju ett tag sedan jag var inne här ser jag :P jag tog test imorse på bim +6 och det är positivt!! Fast jag har inte fattat det än så jag måste testa igen :P nu kan vi följa varandra, vad kul!


    Mandiiisen skrev 2015-05-03 23:12:47 följande:

    Femma HJÄLP MIG! Tog ett test precis efter att jag skrev svaret till dig, är på bim-3 dagar ca. Detta är på kvällskiss, senast jag var på toa var ca 2 timmar sedan och jag har dessutom druckit ganska mycket ikväll. Jag ser antydan till ett streck, gör du??

    Ska ta ett nytt på morgonurin imorgon så lär det bli tydligare, och då vet jag mer säkert om det är negativt eller positivt iaf =)


Svar på tråden "mensvärk" efter ÄL - tecken på grav?