• Cab

    För hårt dragna hjulmuttrar av verkstad

    Alltid samma när vi betalar för byte, muttrar går inte att lossa efter, så vi får be dem dra upp och vi drar åt själva. 

    De lossade med fälgkors nu, som inte vi kan, för de har muskler som i praktiken tränar hela dagarna med att äta och byta däck. 

    Så kunder blir stående med punka och kan inte byta utan att ringa om hjälp.

    Hur många tänker på det när man bytt?

  • Svar på tråden För hårt dragna hjulmuttrar av verkstad
  • Anonym (daf)

    Om dom kan lossa med fälgkors, men inte ni så är det ju er det är fel på. Men ni får väl åka omkring med en förlängning i bilen då, så ni får lite hävarm

  • Anonym (daf)

    Vill också tillägga att om ni är för svaga för att lossa muttrarna så kanske det är en dålig idé att ni drar åt dom själva

  • Cab

    En av oss har tränat men dessa killar tränar hela dagarna med att lyfta däck och drar med bultmaskin. 

    Dras chefer brukar komma hem och lossa annars, de säger att dom var för hårt dragna och vi kan läsa att dessa maskindragna är problem.

    Jag brukar alltid lossa med hylsa och dragskaft efter, flera ggr har det inte gått för varken oss eller starka svärfar. Tjejer som åker och byter däck brukar inte vara så starka och vi har sett många på motorvägen som fått problem. 

  • niblom

    Det finns utdragbara fälgkors som gör att hävstångskrafen ökar. De räcker till de flesta bultar.

    /N

  • Ramborg

    Jag håller med dig TS, det är nästan en trafikfara att åka omkring med maskindragna bultar. Inte många kan lossa dem med ett vanligt fälgkors och många (tex jag) har även problem med ett sånt där med teleskopskaft.

    Vi byter hjulen själva för att slippa problemet.


    42.
  • Anonym (Moment)

    Dom flesta verkstäder använder muttermaskin med momentstav så hjulen blir rätt åtdragna, att ni sedan är för svaga kan inte verkstaden göra nåt åt, dom ska inte heller lämnaut en bil med för löst dragna hjul.

  • Kereza

    Alltså, du skriver som en kratta - jag har fan ingen aning om vad du ens menar...men är det hårt dragna bultar så är det väl bara att ha ett rör eller liknande i bilen att trä över fälgkorset för lite hävstångseffekt?

    Maskindraget blir gärna lite jolligt, särskilt med vägsalt och skit - men en förlängning, och kanske lite 5-56 så är det ju fixat sen. 

  • Djävulens Högra Hand
    Anonym (Moment) skrev 2015-04-26 23:07:25 följande:
    Dom flesta verkstäder använder muttermaskin med momentstav så hjulen blir rätt åtdragna, att ni sedan är för svaga kan inte verkstaden göra nåt åt, dom ska inte heller lämnaut en bil med för löst dragna hjul.

    Haha nej vill nog påstå att många dra utan momentstav och drar tills inte maskinen orkar mer. Jag hade turen med mig att sådant där as dragit åt på min bil, jag är stark, då menar jag jävligt stark och inte ens med rör med växel i fick jag lös den för jag drog runt hjulet på golvet, tog till hjälp som bromsade men nepp totalt stumt, sviktande i ett 4 mm rejält... Så kontentan flera skurna muttrar och jag fick borra ut pinnbultarna kul va? Så nej kan lika väl vara verkstaden som totalt gjort motsatsen mot hur man ska dra åt muttrarna. Alltså med angivet moment...
  • Anonym (pappa)

    Bättre att de drar åt dem för hårt än som för min pappa, glömde spänna dem alls.. Grattis. De satt där men var vara gängade typ ett varv. Grattis liksom.

  • Rabarbapuppa

    De flesta har idag aluminiumfälgar på bilarna. De ska inte dras för hårt. Biltillverkarna lämnar information om momentet de ska dras med. 
    Jag byter alltid själv, har momentnyckel så jag drar med rekommenderade 120 Nm.

    Om bilen varit på verkstad och en meck dragit med maskin provdrar jag med fälgkors innan jag lämnar verkstan, för att se att det finns möjlighet för mig vid senare tillfälle att dra själv med fälgkors + hävarm. Klarar jag inte det, då får mecken dra loss allihop och återdra med rätt moment.

    Jag har varit i samma sits som författaren Djävulens Högra Hand här ovan, och jag är också rejält stark, men den gången åkte jag fem mil till företaget som haft bilen sist (för hjulinställning) och ställde till en dj-a scen. De behövde den tryckluftsdrivna dragaren de använder på lastbilar för att ens få loss mina bultar de själva dragit åt dagen innan. Tvingade dem att dra allt korrekt för hand, med kors.

    /Puppa

Svar på tråden För hårt dragna hjulmuttrar av verkstad