• Enilorac

    Gastric bypass och gravid, tips?

    Hej!

    Jag gjorde min gastric bypass op för ca 20 månader sedan och är nu gravid. Jag är endast i vecka 7 men har redan mått otroligt illa, är ständigt trött och sover dåligt. Jag ligger på en vikt som känns bra, 67kg/171cm men är ändå väldigt rädd för att gå upp mycket i vikt, jag har trots allt tappat ca 40kg och hoppas att jag slipper gå upp alla dessa. Är det möjligt att gå upp mycket?

    Många frågor, hoppas på att någon kanske kan ge mig något svar.

    Massa kramar Caroline

  • Svar på tråden Gastric bypass och gravid, tips?
  • Erizajo

    Jag väger sexton kg mer nu när min son fyller ett i morgon än vad jag gjorde innan jag blev gravid :( himla sötsug kom när jag blev gravid och har inte gått över. Sonen är självklart värd det men längtar tillbaka till vikten jag hade. Hoppas det går bättre för dig

  • Emmask

    Det finns massor med bra trådar om vikt och graviditet, men jag hoppas du ska kunna få svar från någon med in specifika erfarenhet.

    Jag vägde 59 före graviditeten, gick upp till 73, efter två månader vägde jag 62 och efter fyra månader 58, där jag nu stannat.

    Det handlar väl som vanligt om inkomster och utgifter. Prövningen blir att inte falla in i gamla mönster?

  • Enilorac

    Tack för svar. Har ni haft ont i magen, i mitten/övre magen, känns som att någon kniper åt alla tarmar/organ?

    Vad är viktigt att tänka på som gb op och gravid?

  • Aylae

    Jag gjorde en gastric bypass 2009 och är nu i vecka 28. Jag upplever att det känns väldigt hårt och uppspänt på magen. Har haft ganska mycket gaser under graviditeten också och det har i perioder varit riktigt jobbigt faktiskt. Min barnmorska sa att det är viktigt att man sköter sina vitaminer och framförallt järntabletter under graviditeten. Får väl erkänna att jag har slarvat lite med det men mitt hb är ändå relativt bra just nu. Hade en dip i början av graviditeten och var då väldigt noga med järntabletterna. Kände mig ganska snabbt bättre då.

    Nu i vecka 28 har jag gått upp ca 8 kg. Hoppas att viktuppgången är hyfsat stabil resten av graviditeten också men ser inget skäl till att den inte skulle vara det.

    Hur går det för dig?

Svar på tråden Gastric bypass och gravid, tips?