• Tiriya­ki86
    Äldre 26 Apr 22:53
    1511 visningar
    6 svar
    6
    1511

    Ensam kille som kanske vill ha katt

    Jag är en man på nästan 30 som funderar på att skaffa katt för att ha någon att kela med när jag är hemma, är väl lite kelsjuk faktiskt. Har lite allmäna tankar egentligen då jag vill att katten ska må bra också.

    Jag bor i en etta på 39 kvadrat och det bör väl inte vara några konstigheter? Sedan så funderar jag på det där med att ha katthår överallt finns det vissa raser som hårar lite mindre än andra? Jag vill inte ha någon nakenkatt. Sedan jobbar jag ju på dagarna och hur kommer det gå precis med en 12 veckors katt, ska man tajma in kattköp samtidigt som semestern?

  • Svar på tråden Ensam kille som kanske vill ha katt
  • Giovan­na
    Äldre 26 Apr 23:11
    #1

    Du kan inte lämna en 12 veckors kattunge ensam! Det får du allt passa in med semester eller köpa en äldre katt. Jag bor själv i liten lägenhet och vill gärna ha katt men väljer att vänta tills jag bor större. En del katter trivs bra i lägenhet, andra inte. Du måste se till att aktivera katten och se till att den kan klättra på olika höjder.

    Det går att med enkla medel göra om en bokhylla (typ Billy) genom att göra hål i hyllplanen på växelvis sida av hyllplanen så att katten kan kila igenom hyllorna och på så vis klättra sig upp till översta planet där den har sin bästa utkiksplats med något mjukt att ligga på. Hyllplanen kan du klä med nålfiltsmatta. En gavel kläs med lämpligt material och fungerar som klösbräda.

    Detta är ett exempel på compact living för katter :)

    Är detta din första katt är det förstås en hel del annat att lösa på om först. Läs på sverak och olika kattsidor. Gör dig så insatt som möjligt i vad det innebär att vara kattägare så blir förhoppningsvis både du och katten nöjd.

    Skaffa inte katt om du inte är beredd att ta hand om den i många år fram över. En innekatt blir inte sällan 16 år och kan bli mycket äldre.

  • Giovan­na
    Äldre 26 Apr 23:19
    #2
  • Giovan­na
    Äldre 26 Apr 23:21
    #3
  • Äldre 27 Apr 07:37
    #4

    Nej man kan inte lämna en liten kattunge ensam hemma i flera timmar. MEN du kan ju köpa en vuxen katt. Blocket svämmar ju över med katter som behöver nya hem tex.

  • Äldre 27 Apr 07:44
    #5

    Ta en lite äldre katt som är van med att vara inne, och personligen skulle jag inte ta en bondkatt. Av egen erfarenhet har jag alltid tyckt att dom fungerar bra som innekatter.

  • Äldre 27 Apr 08:56
    #6

    Vi hämtade våra 2 katter när de var 12-13 veckor gamla (kullsyskon) och lämnade de ensamma hemma efter 3 dagar. Vi hämtade upp dem på fredagen och åkte till jobbet som vanligt på måndag morgon. Det är inget fel på dem och de mår utmärkt. 

    Nu bor vi då i en villa och efter ungefär 3 månader så fick de börja vara ute om dagarna. Nu är dom ute när de känner för det och går in och ut när vi är hemma och har möjlighet att öppna dörren för dem.

    De är bondkatter och skulle inte ha trivts som innekatter (det märkte vi de där första månaderna) men om du hittar en ras som trivs bra inomhus och ser till att det finns leksaker och mat framme så ser jag inget problem med att bara vara hemma med den heltid de första dagarna. Alternativt göra som oss och ta 2 kullsyskon så att de har sällskap av varandra. Dessutom så sover de större delen av dygnet när de är så små.

Svar på tråden Ensam kille som kanske vill ha katt