• Äldre 27 Apr 00:08
    9244 visningar
    30 svar
    30
    9244

    Lakrits och graviditet

    Hej!

    Jag verkligen älskar saltlakrits! Är i fjärde månaden nu och under de första tre månaderna så åt jag 50g om dagen som det stod var okej på Livsmedelsverkets hemsida och läkaren på Mvc sa att enda faran var högt blodtryck, men mitt var lågt så det var helt okej, och hon är överläkare så jag lyssnade såklart på henne.

    Sen läste jag en finsk studie om att det kunde orsaka depressioner, adhd och posttraumatisk stresssyndrom så jag drog ner på det och tog bara några bitar lakrisal ibland när suget blev för starkt. Sambon försäkrade mig hela fiden om att det är så lite så det gör inget, vilket inte hjälpte suget. Jag tänkte att den studien var på kvinnor som ätit flera hundra gram om dagen, men nu har jag läst fler artiklar om saken och är nu asorolig!

    Jag oroade mig redan extremt över adhd eftersom min bror har det och att jag använder både mobilen, Ipaden och tvn och nu oroar jag mig också massor över att jag gett vårt barn risk för depressioner!

    Jag har själv varit deprimerad men tror det berodde på trauman och jobbiga händelser och inte på arv. Hoppas hoppas! Men ifall det skulle vara lite arv också och han då har anlag för det så kanske jag har gjort risken större nu!

    Min sambo tycker fortfarande inte det är någon fara för det är små mängder men jag kan inte riktigt ta in det för han har ju egentligen ingen aning om vad han pratar om.

    Snälla hjälp mig att antingen lugna mig eller förbered mig på vad som kan hända. (Och då också få bort suget som är väldigt starkt)

    Hur mycket lakrits åt du under graviditeten och märker av några konsekvenser?

    Är det många här som ätit massor av lakrits och inte märkt av något av detta?

    /orolig förstagångsförälder

  • Svar på tråden Lakrits och graviditet
  • Anonym (Angel­ica)
    Äldre 27 Apr 00:26
    #1

    Jag åt bara lakrits när jsg var gravid med andra barnet.

    Märkte inget alls, utan om jag åt för mycket fick jag halsbränna.

    Åt ca 100 gram lakrits om dagen.

    Ända gånger jsg hade högt blodtryck var när vi flytta. Men både jag och barnet mådde bra under graviditeten och nu i efterhand. Min son är idag 8a månader

  • Äldre 27 Apr 00:54
    #2

    Tack för svaret Angelica!

    Är du inte orolig alls över att något av de problemen skall visa sig i framtiden? Vid 8månader är det ju än för tidigt för att veta. Jag tänker mer adhd, när brukar det visa sig, runt fem/sex? Och depressioner mm runt tonåren.

  • Anonym (Angel­ica)
    Äldre 27 Apr 01:00
    #3

    Nej, känner att jag inte vill tänka på det. Men adhd finns i släkten.

    Men min oro var större när han var mindre.

    Jag valde att gå till kurator o prata om de. Så oron försvann. Men kan känna viss oro att adhd genen kan han få.

    Men de andra är jag inte orolig över

  • Anonym (Mikae­la)
    Äldre 27 Apr 01:06
    #4

    Hur skulle lakrits kunna orsaka PTSD??

    Vilken studie är det du pratar om?

  • Äldre 27 Apr 01:26
    #5

    Angelica: Okej, jag kanske också bör gå och prata med någon.

    Mikaela: Gör en snabb googling på det. Förutom allt man hittar där så står det även i senaste Jag är gravid tidningen.

  • Äldre 27 Apr 07:05
    #6

    PTSD betyder efter traumatisk händelse (ungefär) så om studien nu påstår att man kan få det av lakrits, så känner jag rent spontant att den studien inte är tillförlitlig. Som du själv skrev så kan det nog vara bra att du går och pratar med någon så dina hjärnspöken inte tar över helt!

  • Äldre 27 Apr 07:13
    #7

    Jodå det stämmer att lakrits kan vara farligt och ge _högre risk för_ att barnet drabbas av ADHD och depressioner. Alla barn får inte det men barnet blir mer känsligt. Studien är gjord av professor Jonathan Seckl vid University of Edinburgh i samarbete med finska forskare (eftersom finska kvinnor äter mycket lakrits). Googla Jonathan Seckl licorice så får ni se. TS jag hade slutat med lakrits omedelbart. Är själv gravid och väldigt förtjust i lakrits men jag tänker inte äta det under graviditeten.

  • Äldre 27 Apr 07:13
    #8

    I alla tider har läkare lagt skulden på modern vad hon ätit eller gjort under graviditeten. Förr trodde man att om den gravida kvinnan såg en hare och blev skrämd av den skulle barnet födas med läpp/gomspalt. Såg hon en eldsvåda skulle barnet födas med ett sk eldsmärke. Mm. Över nittio procent av alla missbildningar och funktionshinder barn föds med har läkarna ingen aning om vad de beror på, men det verkar bekvämast att skylla på en redan orolig mamma. Och att barnet skulle drabbas av ptsd låter helt osannolikt, för att inte säga helt orimligt pga saltlakrits. Posttraumatiskt stressyndrom drabbar den som tidigare varit utsatt för ett svårt trauma och efteråt drabbas av psykiska problem. Hur en liten nyfödd skulle ha kunnat utsatts för såna traumatiska händelser före födseln låter lika befängt som sambandet mellan harar och läpp /gomspalt. Ät du din saltlakrits men håll koll på blodtrycket.

  • Äldre 27 Apr 08:30
    #9
    Donizetti skrev 2015-04-27 07:13:47 följande:

    I alla tider har läkare lagt skulden på modern vad hon ätit eller gjort under graviditeten. Förr trodde man att om den gravida kvinnan såg en hare och blev skrämd av den skulle barnet födas med läpp/gomspalt. Såg hon en eldsvåda skulle barnet födas med ett sk eldsmärke. Mm. Över nittio procent av alla missbildningar och funktionshinder barn föds med har läkarna ingen aning om vad de beror på, men det verkar bekvämast att skylla på en redan orolig mamma. Och att barnet skulle drabbas av ptsd låter helt osannolikt, för att inte säga helt orimligt pga saltlakrits. Posttraumatiskt stressyndrom drabbar den som tidigare varit utsatt för ett svårt trauma och efteråt drabbas av psykiska problem. Hur en liten nyfödd skulle ha kunnat utsatts för såna traumatiska händelser före födseln låter lika befängt som sambandet mellan harar och läpp /gomspalt. Ät du din saltlakrits men håll koll på blodtrycket.


    Fast om du läser rapporten så står det att det är ett ämne i lakritsen som gör att barnet blir stressat i magen. Ligga stressad i 9 månader kan ju orsaka någonting.

    Sen kan man ju fråga sig hur mycket lakrits det är i tex lakrisal. Mest en stärkelse. Riktigt lakritsgodis som är gjort på lakrits och vad det nu innehåller är nog det som menas i rapporten, finskt lakrits är ju inte lika utblandat som t.ex vrålapor.

    Jag älskar också lakrits och åt lakrits i början på grav. Men jag fick som du ts, lite ångest och oro. Så jag slutade bara. Och det var i månad 4. Känner ingen oro nu överhuvudtaget.
  • Äldre 27 Apr 08:51
    #10
    Mecros skrev 2015-04-27 08:30:26 följande:

    Fast om du läser rapporten så står det att det är ett ämne i lakritsen som gör att barnet blir stressat i magen. Ligga stressad i 9 månader kan ju orsaka någonting.

    Sen kan man ju fråga sig hur mycket lakrits det är i tex lakrisal. Mest en stärkelse. Riktigt lakritsgodis som är gjort på lakrits och vad det nu innehåller är nog det som menas i rapporten, finskt lakrits är ju inte lika utblandat som t.ex vrålapor.

    Jag älskar också lakrits och åt lakrits i början på grav. Men jag fick som du ts, lite ångest och oro. Så jag slutade bara. Och det var i månad 4. Känner ingen oro nu överhuvudtaget.


    Det är inte lakritsen i saltlakrits som är det som höjer blodtrycket, det som anses farligt - indirekt skulle stressa fostret - utan salmiaken. Salmiak är därför förbjudet i godis i USA. Sen kan man ju snacka om att sila mygg och svälja kameler i USA. Med den höga övervikt genomsnittsamerikanen har är det en större riskfaktor för högt blodtryck än lite salmiak. Däremot är ren lakrits laxerande.

    PTSD är flashbacks, minnen som dyker upp i olika situationer eller drömmar. Vilka minnen det nyfödda barnet skulle kunna drabbas av som flashbacks övergår mitt förstånd. (Kemi och dess olika verkningar är min specialitet, jag är utbildad biolog.)
Svar på tråden Lakrits och graviditet