• Äldre 27 Apr 07:50
    7702 visningar
    16 svar
    16
    7702

    När börja med deo?

    Dottern har fått en deo nu när hon fyllde nio år. När brukar man börja med deo egentligen? Känns tidigt. Hon har absolut inget behov av det än i alla fall.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Svar på tråden När börja med deo?
  • AnnaZL
    Äldre 27 Apr 08:06
    #1

    Haha, du kommer att märka när det behövs!
    Onödigt med hormonstörande kemikalier till barn så tidigt, utan anledning.
    Mitt barn fick börja med armhåletvätt morgon och kväll, när det inte räckte längre blev det "kristalldeodorant" runt 10-12 år sådär (kommer inte ihåg exakt). Funkar fortfarande bra nu vid 13, men mindre bra när hen har syntetkläder på övrkroppen, så det är bra att undvika.

  • Äldre 27 Apr 08:16
    #2
    AnnaZL skrev 2015-04-27 08:06:17 följande:

    Haha, du kommer att märka när det behövs!

    Onödigt med hormonstörande kemikalier till barn så tidigt, utan anledning.

    Mitt barn fick börja med armhåletvätt morgon och kväll, när det inte räckte längre blev det "kristalldeodorant" runt 10-12 år sådär (kommer inte ihåg exakt). Funkar fortfarande bra nu vid 13, men mindre bra när hen har syntetkläder på övrkroppen, så det är bra att undvika.


    Ja tycker inte alls om att hon fått deo och ska utsätta sig för en massa kemikalier. Men hon är ju såklart jätteglad. Suck...
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Kyrkby
    Äldre 27 Apr 08:51
    #3
    Grus grus skrev 2015-04-27 08:16:26 följande:
    Ja tycker inte alls om att hon fått deo och ska utsätta sig för en massa kemikalier. Men hon är ju såklart jätteglad. Suck...
    Om det är en deo som du oroar dig för, vänta det blir värre MYCKET värre om ngr år !
  • Ful Anka
    Äldre 27 Apr 09:24
    #4
    Kyrkby skrev 2015-04-27 08:51:42 följande:
    Om det är en deo som du oroar dig för, vänta det blir värre MYCKET värre om ngr år !
    This is my life and I don't care
  • Äldre 27 Apr 10:23
    #5
    Kyrkby skrev 2015-04-27 08:51:42 följande:

    Om det är en deo som du oroar dig för, vänta det blir värre MYCKET värre om ngr år !


    Om det är smink du tänker på är jag inte så orolig för det. Hon har väldigt känslig hud så hon tål inte det. Men visst, till slut kommer ju det också. Men som sagt så är det några år dit och då är det ändå en annan sak för mig. Men att gå på lågstadiet och få en massa kemikalier dagligen via deo, nej det känns inte bra.
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Äldre 27 Apr 10:47
    #6

    Jag tror jag började med deo i fyran, femman. Då behövdes det! Det beror ju lite på när puberteten börjar.

    Men det kanske är lite av en innegrej att ha deo på tex gympan? Vet att vi hade "date" alla tjejer och killarna hade axe, typ från trean

    Kan hon inte få kristalldeo till under armhålorna om det behövs mot lukten och en spraydeo att spruta på kroppen om det är lite av en innegrej?

  • Äldre 27 Apr 11:16
    #7
    aleydis skrev 2015-04-27 10:47:56 följande:

    Jag tror jag började med deo i fyran, femman. Då behövdes det! Det beror ju lite på när puberteten börjar.

    Men det kanske är lite av en innegrej att ha deo på tex gympan? Vet att vi hade "date" alla tjejer och killarna hade axe, typ från trean

    Kan hon inte få kristalldeo till under armhålorna om det behövs mot lukten och en spraydeo att spruta på kroppen om det är lite av en innegrej?


    Det som gör att jag reagerade är för att hon inte behöver det. Alls. Därför undrade jag lite när man egentligen börjar med sånt. Jag minns inte. Är nog för gammal.
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • AnnaZL
    Äldre 27 Apr 11:34
    #8

    Det finns ju bättre deodoranter, som tex från Weleda med rosendoft, utan aluminium. Även smink finns det ju numera bra ekologiskt, tex 100% pure som har fruktpigment istället. Du är förälder och det är ditt jobb att sätta gränser för vad hon får använda. Sätt upp regler för vilka ämnen som inte får finnas i produkterna och hjälp gärna till att betala mellanskillnaden så hon kan ha ett ekologiskt läppglans, deo, mascara när det blir dags. Även parfymer finns ekologiska. Det blir lite jobb, men det kan väl vara en kul grej att söka på nätet tillsammans och hitta bra produkter?

  • Äldre 27 Apr 11:46
    #9

    Vem fick hon det av? Var det ngt hon ville ha? Om man inte behöver skulle jag tycka det är bättre med typ body mist för Tt lukta lite gott.

    Jag är 25 och sånt började typ i trean-fyran. Tex att börja med behå-topp och använda deo. Men då är det ju faktiskt vissa som behöver det redan då.

  • Äldre 27 Apr 12:00
    #10

    Mitt ex's äldsta dotter behövde deo när hon var 8... hon duschade varannan dag men luktade något hysteriskt från armhålor... Men vi kollade noga vad vi lät henne använda. 


    Alla kemikalier är inte farliga... önskar folk slutade vara så hysteriska med det....


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 27 Apr 12:53
    #11
    aleydis skrev 2015-04-27 11:46:18 följande:

    Vem fick hon det av? Var det ngt hon ville ha? Om man inte behöver skulle jag tycka det är bättre med typ body mist för Tt lukta lite gott.

    Jag är 25 och sånt började typ i trean-fyran. Tex att börja med behå-topp och använda deo. Men då är det ju faktiskt vissa som behöver det redan då.


    Hon fick det av sin farmor och hennes pappa och jag har delat på oss så det är lite omöjligt att diktera regler för den sidan släkten.
    Coccolina skrev 2015-04-27 12:00:10 följande:

    Mitt ex's äldsta dotter behövde deo när hon var 8... hon duschade varannan dag men luktade något hysteriskt från armhålor... Men vi kollade noga vad vi lät henne använda. 

    Alla kemikalier är inte farliga... önskar folk slutade vara så hysteriska med det....


    Dottern luktar inte alls illa än, så hon har inte det behovet. Grejen är att jag egentligen inte är så värst känslig för kemikalier i vår vardag, men tycker att det är onödigt att utsätta sig för sånt man faktiskt inte behöver och har enkel möjlighet att undvika.
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Kyrkby
    Äldre 27 Apr 16:09
    #12
    AnnaZL skrev 2015-04-27 11:34:47 följande:

    Det finns ju bättre deodoranter, som tex från Weleda med rosendoft, utan aluminium. Även smink finns det ju numera bra ekologiskt, tex 100% pure som har fruktpigment istället. Du är förälder och det är ditt jobb att sätta gränser för vad hon får använda. Sätt upp regler för vilka ämnen som inte får finnas i produkterna och hjälp gärna till att betala mellanskillnaden så hon kan ha ett ekologiskt läppglans, deo, mascara när det blir dags. Även parfymer finns ekologiska. Det blir lite jobb, men det kan väl vara en kul grej att söka på nätet tillsammans och hitta bra produkter?


    Hur vet du att dessa "ekologiska " produkter är bättre ?
    Funderat på tillverkningsprocessen ....
    Det finns fler aspekter att ta hänsyn till.
  • AnnaZL
    Äldre 27 Apr 17:03
    #13
    Kyrkby skrev 2015-04-27 16:09:58 följande:
    Hur vet du att dessa "ekologiska " produkter är bättre ?
    Funderat på tillverkningsprocessen ....
    Det finns fler aspekter att ta hänsyn till.
    Ekologisk odling är en bättre början på en tillverkningsprocess än oekologisk, eller utvinning av fossil olja, tycker jag i alla fall. Och att inte tillsätta hormonstörande eller cancerframkallande ämnen i produkten tycker jag också är en jättebra idé, men tycker du annorlunda får du naturligtvis göra det.
  • Äldre 27 Apr 17:06
    #14

    Man märker när det behövs. Jag köpte sonens (11år) första deo idag. Han blev inte glad, men han har börjat lukta lite så det var dags.


    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Kyrkby
    Äldre 27 Apr 19:47
    #15
    AnnaZL skrev 2015-04-27 17:03:07 följande:
    Ekologisk odling är en bättre början på en tillverkningsprocess än oekologisk, eller utvinning av fossil olja, tycker jag i alla fall. Och att inte tillsätta hormonstörande eller cancerframkallande ämnen i produkten tycker jag också är en jättebra idé, men tycker du annorlunda får du naturligtvis göra det.
    Du bör nog läsa på lite mer.
    Det du har skrivit har föga bekräftelse i vetenskapen och framförallt i verkligheten...
  • Äldre 27 Apr 21:32
    #16

    Min dotter behövde det definitivt redan när hon var 7-8 år. Hon tvättade sig under armarna varje morgon men luktade starkt av svett på eftermiddagen. Jag tyckte det var onödigt så hon har använt (oparfymerad) deo sedan dess.

    Vad är kristalldeo? Jag har aldrig hört talas om det.

Svar på tråden När börja med deo?