• Solros78

    Jag ville ha fler men inte han - men jag vill inte bli bitter?

    Jag är inte färdig med barn men han är. Så det kommer inte bli någon trea. Efter att vi faktiskt försökt i två år med bara två missfall som resultat. Såå mycket i mitt liv de här åren har handlat om att bli gravid och att få ett barn till. Så mycket längtan, drömmar och förhoppningar men också läkarbesök, försiktighet med mediciner och allt sånt. Som nu bara ska packas undan i huvudet och glömmas. Alla bebisgrejor säljas. Osv.

    Hur kommer man vidare, hur gör man för att inte bli bitter. Hur gör man för att inte sörja resten av livet? Att inte få ont i hjärtat varje gång man ser en gravid eller en bebis?

    Vi ska gå på familjerådgivning, det har vi redan bokat. För att få hjälp att prata om det här. För nu står vi så långt ifrån varandra att det inte går.

  • Svar på tråden Jag ville ha fler men inte han - men jag vill inte bli bitter?
  • Anonym (nikas)

    Varför vill han inte ha fler barn så plötsligt?

  • green34
    Solros78 skrev 2015-04-27 08:01:58 följande:

    Jag är inte färdig med barn men han är. Så det kommer inte bli någon trea. Efter att vi faktiskt försökt i två år med bara två missfall som resultat. Såå mycket i mitt liv de här åren har handlat om att bli gravid och att få ett barn till. Så mycket längtan, drömmar och förhoppningar men också läkarbesök, försiktighet med mediciner och allt sånt. Som nu bara ska packas undan i huvudet och glömmas. Alla bebisgrejor säljas. Osv.

    Hur kommer man vidare, hur gör man för att inte bli bitter. Hur gör man för att inte sörja resten av livet? Att inte få ont i hjärtat varje gång man ser en gravid eller en bebis?

    Vi ska gå på familjerådgivning, det har vi redan bokat. För att få hjälp att prata om det här. För nu står vi så långt ifrån varandra att det inte går.


    Vill han inte ha fler barn får du helt enkelt försöka acceptera det!

    Glädjas över dom barn ni redan har,
  • Solros78
    Anonym (nikas) skrev 2015-04-27 08:31:22 följande:

    Varför vill han inte ha fler barn så plötsligt?


    Han var tveksam redan från blrjan men sa ja. Så sen har han känt att han lovat och därför fick ställa upp. Men nu har det blivit aktuellt att söka mer fertilitetshjälp och det vill han inte. Och han säger att han får ångest vid blotta tanken på ett till barn. Och att sätta ett barn till världen utan en pappa som vill ha det och känner så starkt emot det känns omöjligt.
  • Anonym (Ellie)

    Känner med dig. Och tror jättemycket på rådgivning, det var väldigt nyttigt för oss.
    Men jag är lite i en annan sits, jag har ett barn och önskar två. Alltså har mitt barn inget syskon, du har ändå två som har varandra. Men jag förstår absolut din längtan och jag förringar inte den.
    Till slut ligger beslutet hos en själv; Lämna och kanske få fler barn med ny partner eller på egen hand. Eller stanna, bearbeta så gott det går och leva med det beslutet.
    Det känns som pest eller kolera men allt är f-n inte lätt här i livet.

  • Solros78
    Anonym (Ellie) skrev 2015-04-27 09:30:26 följande:

    Känner med dig. Och tror jättemycket på rådgivning, det var väldigt nyttigt för oss.
    Men jag är lite i en annan sits, jag har ett barn och önskar två. Alltså har mitt barn inget syskon, du har ändå två som har varandra. Men jag förstår absolut din längtan och jag förringar inte den.
    Till slut ligger beslutet hos en själv; Lämna och kanske få fler barn med ny partner eller på egen hand. Eller stanna, bearbeta så gott det går och leva med det beslutet.
    Det känns som pest eller kolera men allt är f-n inte lätt här i livet.


    Tack för ditt svar! Skönt att höra om andra i samma sits. Och faktiskt, jag förstår att det är ännu tyngre för dig.

    Kan du berätta mer om rådgivningen? Hur hjälpte den?

    Jag älskar min man och att lämna honom är inte aktuellt. Så på den punkten är jag trygg. Det handlar nu om att bearbeta och kunna gå vidare.
  • Anonym (Ellie)

    Vi har haft fem träffar med rådgivaren/terapeuten. Ett gemensamt, ett enskilt var och en och så två gemensamma på slutet.
    Det var ju inte så att hon kunde vifta med något trollspö och så var vi överens. Men vi talade mycket om att kunna respektera varandras ställning i det här, acceptera vad vi var och en kan påverka och mycket kring kommunikation.
    Så att man diskuterar på rätt nivå, länkat här finns en bild vi samtalade mycket kring:
    http://www.pbs.kau.se/Begrepp/Samtal/transaktionell_analys.htm

    (Jag visste inte att det hette transaktionell analys då givetvis, men jag har googlat på det i efterhand )

    Ofta när man är i affekt, man är ledsen, upprörd osv så kanske man hamnar i helt fel läge och då når man liksom aldrig fram. Det har vi haft stor nytta av även utanför just den här diskussionen.

    Sen är som sagt inte "sakfrågan" löst. Där är det status quo tyvärr.

  • Anonym (en till här)

    Hej. Är också i samma sits. Men vi har 1 barn och jag vill ha 1 till eller 2. Men hos min sambo är det tvär nej. Ingenting kan få honom att ändra sig och jag känner mig som en tjatkärring. Vårt barn är 5 år. Och jag blir bara mer och mer bitter över det här. Dels för att barnet blir äldre och får då en stor ålders skillnad mot syskonet. Om det nånsin blir nåt. Och att vårt barn verkligen vill ha syskon. Och det skär i hjärtat när vårat barn säger att hon önskar sig ett syskon och då sambon svara aldrig i livet. Blir så ledsen av att känna att vi inte kommer uppfylla varken min eller mitt barns önskan. Har börjat bli deprimerad av detta. Och lura tills sig ett till funkar ju inte heller. Dels för det är omoraliskt och dels för vi inte knullat på snart 2 år liksom.

  • Anonym (Ellie)
    Anonym (en till här) skrev 2015-04-27 14:01:05 följande:

    Hej. Är också i samma sits. Men vi har 1 barn och jag vill ha 1 till eller 2. Men hos min sambo är det tvär nej. Ingenting kan få honom att ändra sig och jag känner mig som en tjatkärring. Vårt barn är 5 år. Och jag blir bara mer och mer bitter över det här. Dels för att barnet blir äldre och får då en stor ålders skillnad mot syskonet. Om det nånsin blir nåt. Och att vårt barn verkligen vill ha syskon. Och det skär i hjärtat när vårat barn säger att hon önskar sig ett syskon och då sambon svara aldrig i livet. Blir så ledsen av att känna att vi inte kommer uppfylla varken min eller mitt barns önskan. Har börjat bli deprimerad av detta. Och lura tills sig ett till funkar ju inte heller. Dels för det är omoraliskt och dels för vi inte knullat på snart 2 år liksom.


    Vad ledsamt att höra, jag har längtat i ca tre år nu och det jag kan säga är att det inte blir bättre. Det går inte över. Och det gör jätteont att veta att den enda som kan "hjälpa" mig att lösa problemet =  alltså bli far till mitt barn, tvärvägrar. Vad gör man?

    Jag vill inte heller lura mig till ett barn. Det är det första folk säger till mig när jag berättar hur läget är (jag har varit brutalt ärlig det senaste året när jag fått frågan om syskon). Att det är bara att "köra på liksom" så är problemet löst. Men det vill jag väl inte? Jag vill ju innerst inne att min man ska VILJA ha fler barn. Jag är inte intresserad av att ha barn med någon som inte vill ha barnet.

    Försöker som bäst peppa mig nu att ta upp det igen och ställa någon sorts ultimatum för jag kan inte leva så här mer. Någonstans får det vara stopp. Särskilt som jag vet att jag aldrig kommer släppa det här, jag kommer vara sååååå bitter sen när jag är 50-55 och ser tillbaka på den här tiden i mitt liv och ångra att jag inte verkligen fattade beslut utifrån hur jag själv kände.
    Så att min man fattar att just nu ligger detta i hans händer och kan han inte komma fram till ett beslut inom sig själv så måste han förstå att det kan leda till att jag lämnar honom...

    Jobbigt för dig också när er barn säger själv att hen vill ha syskon. Den pressen har i varje fall inte jag känt, inte så att jag mått dåligt av den.
  • Anonym (en till här)
    Anonym (Ellie) skrev 2015-04-27 14:19:46 följande:

    Vad ledsamt att höra, jag har längtat i ca tre år nu och det jag kan säga är att det inte blir bättre. Det går inte över. Och det gör jätteont att veta att den enda som kan "hjälpa" mig att lösa problemet =  alltså bli far till mitt barn, tvärvägrar. Vad gör man?

    Jag vill inte heller lura mig till ett barn. Det är det första folk säger till mig när jag berättar hur läget är (jag har varit brutalt ärlig det senaste året när jag fått frågan om syskon). Att det är bara att "köra på liksom" så är problemet löst. Men det vill jag väl inte? Jag vill ju innerst inne att min man ska VILJA ha fler barn. Jag är inte intresserad av att ha barn med någon som inte vill ha barnet.

    Försöker som bäst peppa mig nu att ta upp det igen och ställa någon sorts ultimatum för jag kan inte leva så här mer. Någonstans får det vara stopp. Särskilt som jag vet att jag aldrig kommer släppa det här, jag kommer vara sååååå bitter sen när jag är 50-55 och ser tillbaka på den här tiden i mitt liv och ångra att jag inte verkligen fattade beslut utifrån hur jag själv kände.

    Så att min man fattar att just nu ligger detta i hans händer och kan han inte komma fram till ett beslut inom sig själv så måste han förstå att det kan leda till att jag lämnar honom...

    Jobbigt för dig också när er barn säger själv att hen vill ha syskon. Den pressen har i varje fall inte jag känt, inte så att jag mått dåligt av den.


    nej jag har längtat ca 4 år. Och nej. Det går inte över. Och jag känner som dig, jag kommer sitta som 50 åring och va så bitter att jag nog inte kommer kunna klara av mig själv. Och jag vet nu innerst inne att i slutändan blir det till att lämna och leta vidare. Men det kommer bli så svårt pga att vi har ett företag ihop och det enda jag äger är mina kläder i garderoben. Har ingen egen bil eller något som helst sparande osv.

    Ja jag måste också ställa ett ultimatum. Men hur och vad liksom. Jag vill inte heller separera. För jag älskar ju honom såklart och jag kommer inte orka med att se mitt barn bara varannan vecka.

    Ja det är verkligen ledsamt att se vårat barn leka ensam. Va ensam. Och att längta efter syskon. Hon kommer ju bli deprimerad av hennes längtan snart känns det som.

    Alla hennes kompisar, alltså alla, har både stora syskon och små syskon. Och man verkligen ser hur avundsjuk hon blir när hon ser dom leka tillsammans.

    Kan tillägga att vi va "överens" om fler barn innan vi försökte med första. Hade jag vetat att det skulle bli som nu så hade jag nog inte ens skaffat nr1. Och nej, självklart önskar jag inte bort mitt barn.

    Jag börjar får någon slags panik känsla över detta alltså
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (en till här) skrev 2015-04-27 14:43:38 följande:
     
    Kan tillägga att vi va "överens" om fler barn innan vi försökte med första. Hade jag vetat att det skulle bli som nu så hade jag nog inte ens skaffat nr1. Och nej, självklart önskar jag inte bort mitt barn.

    Jag börjar får någon slags panik känsla över detta alltså
    Vi har heller aldrig pratat om innan att vi bara skulle ha ett barn. Utan i tankarna var det nog minst två i alla fall med kanske 3-4 år emellan. Där har folk också så himla mycket åsikter, att jag på något sätt skulle ha rätt att kräva det här av honom för att han faktiskt en gång har sagt så till mig.
    Men det går ju inte heller, varenda människa har väl rätt att ändra sig?
    Där försöker jag tänka hur det vore om det var jag som inte ville. Jag vill väl inte heller bli påtvingad fler barn?
    Men då tänker jag i nästa steg att då får jag förstå om jag blir lämnad, för det här är en totalt livsavgörande fråga. Var och en ska själv få bestämma över antalet barn i sitt liv.
    Och så tänker jag att om jag älskar någon vore jag kanske öppen för att jämka och ge med mig så småningom när jag insåg hur viktigt det här var för den andra. Jag tror att många barn som blir till är mer önskade av den ena parten än av den andra. Men en graviditet är lång och till dess att bebisen väl föds är man säkert ikapp och längtar lika mycket båda två. Plus att man aldrig ångrar de barn man får. Det säger väl i princip alla.
Svar på tråden Jag ville ha fler men inte han - men jag vill inte bli bitter?