• Anonym (ts)

    alla tvillingmammor se hit!!

    Hej!

    Jag är gravid med mitt fjärde barn. Så fort jag blivit gravid (innan plusset) började jag ha smått illamående, ett sånt som känns men inte påverkar.

    Hardrömt om tvillingar sen jag var liten och har blivit mycket mer innan jag plussade.

    Jag har inte lagt en tanke till tvillingar förns i vecka 6. Jag har haft en sån exrem trötthet att jag sover 12 timmar, sen måste jag minst ha 2 timmar till under dagen för att ändå vara helt slut på kvällen och sova åter 12 timmar.

    Illamåendet har eskalerat och jag är konstant illamående och kämpar aktivt för att inte spy. Illamåendet lägger sig aldrig och jag börjar tröttna på den här graviditeten trots att jag bara är i vecka 9+2. Mina ådror är otroligt synliga (är ganska smal) och börjar se ut som hulken då ådrorna är även synliga på armarna.

    Jag kan inte skaka av mig känslan att det är tvillingar. Jag kan redan känna livmodern mellan bäckenet och naveln utan att vara kissnödig och jag försöker övertala mig själv att det är för att jag fött tre barn redan. Jag är väldigt "fit" och har magmuskler och hela faderullan.

    Vad jag vill veta från er är kan det faktiskt vara så att detta är tvillingar och andledningen till alla extrema och starka symptom och den gnagande känslan är för att det faktiskt är två där inne? Ska till bm för första gången nu på torsdag.

  • Svar på tråden alla tvillingmammor se hit!!
  • Donizetti

    Jag är tvillingmamma fast mina tvillingar är stora nu. Redan vid det troligaste befruktningstillfället sa jag till mannen att nu blir det tvillingar. Det var bara en känsla.

    Sen fick jag en blomma av min dåvarande svärmor, en hibiskus. Man brukar samplantera en del krukväxter för att de ska se buskigare och tätare ut och så var gjort med hibiskusen. Men de hade råkat samplantera en gul och en röd såg jag när blommorna slog ut vilket inte är brukligt, man brukar ha samma färg. Då visste jag att jag väntade en av vardera könet.

    Hade sedan en dröm om ett fruktträd. På marken låg ett äpple och ett päron från samma träd. Jag tror vårt undermedvetna kommunicerar med oss mer när vi är gravida.

    På ultraljudet hade läkaren - ja det var läkare på den tiden som gjorde det, inte barnmorska - skärmen vänd mot sig så jag såg inget.

    - Är det tvillingar, frågade jag läkaren.

    - Är du synsk eller, sa han på skoj och vände skärmen mot mig och jag fick för första gången se Anders och Sarah.

  • Anonym (ts)
    Donizetti skrev 2015-04-27 13:30:07 följande:

    Jag är tvillingmamma fast mina tvillingar är stora nu. Redan vid det troligaste befruktningstillfället sa jag till mannen att nu blir det tvillingar. Det var bara en känsla.

    Sen fick jag en blomma av min dåvarande svärmor, en hibiskus. Man brukar samplantera en del krukväxter för att de ska se buskigare och tätare ut och så var gjort med hibiskusen. Men de hade råkat samplantera en gul och en röd såg jag när blommorna slog ut vilket inte är brukligt, man brukar ha samma färg. Då visste jag att jag väntade en av vardera könet.

    Hade sedan en dröm om ett fruktträd. På marken låg ett äpple och ett päron från samma träd. Jag tror vårt undermedvetna kommunicerar med oss mer när vi är gravida.

    På ultraljudet hade läkaren - ja det var läkare på den tiden som gjorde det, inte barnmorska - skärmen vänd mot sig så jag såg inget.

    - Är det tvillingar, frågade jag läkaren.

    - Är du synsk eller, sa han på skoj och vände skärmen mot mig och jag fick för första gången se Anders och Sarah.


    Hehe va häftigt! Vilken vecka fick du reda i?

    Så du hade alltså en stark övertygande känsla innan du visste?!
  • Donizetti
    Donizetti skrev 2015-04-27 13:39:02 följande:

    Jag tror det var i v9 eller 10 eller nåt. Man såg mest hinnsäckarna.


    Ja jag var helt övertygad om tvillingar från början trots att det inte fanns tvillingar i släkten innan
  • Anonym (ts)
    Donizetti skrev 2015-04-27 13:40:20 följande:

    Ja jag var helt övertygad om tvillingar från början trots att det inte fanns tvillingar i släkten innan


    Jag har läst många engelska inlägg där flera kvinnor just skrivit samma sak. Att dem var övertygade redan innan ultraljudet. Vilket jag finner helt fantastiskt

    I vilken vecka föddes dem?
  • Donizetti

    Dubbel fotbjudning, snittad i v 37. Sarah som kom ut först vägde 2440 och Anders vägde 2680. Allt gick jättebra.

  • Anonym (ts)
    Donizetti skrev 2015-04-27 13:50:03 följande:

    Dubbel fotbjudning, snittad i v 37. Sarah som kom ut först vägde 2440 och Anders vägde 2680. Allt gick jättebra.


    Tack så jättemycket för ditt svar!

    Själv har jag tvillingar på min mormors sida (hennes syskon) och min man har tvillingsystrar. Och ett helt dussin tvillingar på hela hans sida.
    Så omöjligt är det ju inte. Men samtidigt vill man ju inte "lura sig själv". Jag vill skaka av mig den här extremt starka övertygelsen, men mest av all alla dessa symptom. Tröttheten och illamåendet tar kål på mig. Kände du extrema symptom? Eller var det "normala" graviditetsymptom för dig?

    Jag mådde dåligt med mina andra, mest med pojken, då jag spydde som en idiot, och trött var jag också, men inte i den här utsträckningen *blä*

  • Donizetti

    Jag mådde sämst med första barnet. Med tvillingarna mådde jag inte så dåligt men hade blödningar som jag låg inlagd för till v20 ungefär.

  • Anonym (Ultra)

    Boka ett privat ultraljud så vet du!

    Men tyvärr, de flesta som tror de bär tvillingar brukar nog ha fel. Vet inte hur många trådar om det jag sett här på FL. Graviditeten märks helt enkelt snabbare ju flera barn man fött.

    Och de flesta som har tvillingar har nog inte anat det innan ultraljudet, symptomen skiljer sig inte så dramatiskt i början av graviditeten.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Ultra) skrev 2015-04-27 14:25:33 följande:

    Boka ett privat ultraljud så vet du!

    Men tyvärr, de flesta som tror de bär tvillingar brukar nog ha fel. Vet inte hur många trådar om det jag sett här på FL. Graviditeten märks helt enkelt snabbare ju flera barn man fött.

    Och de flesta som har tvillingar har nog inte anat det innan ultraljudet, symptomen skiljer sig inte så dramatiskt i början av graviditeten.


    Jo jag vet det, och jag brukar själv sucka åt alla som tror att dem väntar tvillingar för det minsta tecknet. Jag ska som sagt till bm på torsdag och eftersom jag "bokat in mig" så sent så kommer hon göra tidigt ultraljud(är i ett annat land där dem gör så). Så det lär ju visa sig. Ville höra med tvillingmammor hur dem har haft det. Och bara för att flera inte visste, betyder det inte att det inte finns vissa kvinnor faktiskt haft en känsla för det, som hon ovan.

    Jag är väldigt skeptisk till att jag väntar tvillingar, men vill att andra tvillingmammor kan dela med sig av sina erfarenheter. Som sagt, sanningen kommer komma fram oavsett vad svaren är här eller vad jag har för känsla/symptom.
  • Anonym (ts)
    Donizetti skrev 2015-04-27 14:39:36 följande:

    Jag är fembarnsmamma och enda gången jag känt så var med tvillingarna.


    Jag tror som du sa att det undermedvetna faktiskt ofta stämmer ganska bra in. Jag har inte tidigare trott att jag burit tvillingar. Önskat att det var så, för det skulle vara otroligt häftigt, men aldrig haft denna övertygelse.
    Jag är som sagt väldigt skeptisk, men det hjälper inte att känslan är kvar.

    Detta är min fjärde graviditet, så jag vet hur det är att bära ett barn och hur varje graviditet är olik den andra.

    Kan jag faktiskt ha blivit galen helt plötsligt? Eller kan hormoner och halten hcg vara högre trots att det bara är en?
    Jag har svårt att tro att från att ha ganska lika graviditeter till att helt plötsligt ska jag vara som en levande död. Är bara 24 år så jag har svårt att tro att det har med ålder att göra´?
  • Anonym (ts)
    Donizetti skrev 2015-04-27 14:51:38 följande:

    Håll oss uppdaterade om vad det visade sig


    Ja, det ska jag göra. Även om det visade sig att jag inte var gravid med tvillingar, då kan jag ju iaf konstatera att jag faktiskt är galen. *skratt*
  • Anonym (ts)

    Hej igen.

    Igår var jag på ultraljud på sjukhus och gjorde ultraljud p.g.a extrem smärta i magen. När jag låg där för ultraljud bestämde dem sig att göra ett ultraljud på magen och inte vaginalt. Vilket gick jättebra då livmodern är högt upp. Barnet var friskt med starkt hjärta vilket jag är jätteglad över. När jag låg där och hon visade mig bilden så såg jag något brevid men eftersom jag inte är ultraljuds tekniker eller doktor så väntade jag på att OM det vart tvillingar så skulle hon sagt det.

    Hon drog tillbaka skärmen efter att hon visat att det är friskt för att sedan titta väldigt bekymrat på skärmen. Så hon fortsatte titta en bra stund. Vilket gjorde mig orolig. Då tänkte jag att något var fel på barnet istället. Hon gav mig en bild och även där ser man som ett ben och en arm bakom som kan (enligt mina egna tankar) vara en skugga. Hon sa aldrig rakt ut att det var en..eller två. Och såklart kan jag inte svälja tanken på att dt är två. Känslan lägger sig inte. Imorgon ska jag till bm och fråga om hon kan ha sett men valt att inte säga (jag är inte i sverige). Läste på ett forum att det var en kvinna som hade två, dem hade misstänkt men doktorn sa inget ifall det kunde vara en vanishing twin syndrome.

    Vad tror ni? Kan hon ha missat eftersom detta var utanpå magen, och hon gjorde aldrig vaginalt?!

Svar på tråden alla tvillingmammor se hit!!