• Äldre 27 Apr 14:53
    1135 visningar
    15 svar
    15
    1135

    Min vän är gift med en frikyrklig man

    Jag har en vän som jag trodde stod mig nära. Hon är gift med en frikyrklig man. Nu har min son nyligen döpts och de gav riktigt religiösa gåvor exempelvis Noaks ark i leksaksvariant. Jag anser inte att ett dop indikerar att barnet behöver leka med Noaks ark eller behöva lyssna på godnattvisor med religiösa inslag. Överreagerar jag eller borde jag säga något till henne?

  • Svar på tråden Min vän är gift med en frikyrklig man
  • Äldre 27 Apr 14:56
    #1

    Överreagerar deluxe. 

  • Äldre 27 Apr 15:10
    #2

    Skönt att höra. Det var det jag antog. Jag hade i vilket fall bestämt mig för att inte säga något till henne eftersom det kan förstöra hela vänskapen.

  • BCH52
    Äldre 27 Apr 15:19
    #3

    Nu är ju dopet faktiskt ett religiöst sakrament där föräldrarna åtar sig att fostra barnet enligt den svenska kyrkans trosbekännelse. Missade ni det åtagandet?

  • AnnaZL
    Äldre 27 Apr 15:24
    #4
    BCH52 skrev 2015-04-27 15:19:36 följande:

    Nu är ju dopet faktiskt ett religiöst sakrament där föräldrarna åtar sig att fostra barnet enligt den svenska kyrkans trosbekännelse. Missade ni det åtagandet?


    Ja, döper du ditt barn är det ju inte så konstigt om det får kristna presenter. Som att ge barnet hink och spade om ni ska åka till stranden.
    Är ni inte kristna förstår jag inte varför ni inte hade en ickereligiös namngivningsceremoni istället.
  • Äldre 27 Apr 15:35
    #5

    En leksaksbåt och en handfull godnattsånger behöver du inte oroa dig för. Det krävs mer för att lyckas indoktrinera ett barn. Ni har kanske andra barngrejer som är hämtade från andra fantasivärldar. Vi kommer inte försöka skydda vårt barn från religioner utan tänker att det är kunskap om ett kulturarv. Kompletterar man med att hjälpa barnet att tänka självständigt och lära sig granska "sanningar", så kan man lugnt låta religiösa vänner och släktingar få fortsätta vara sig själva.

    Live and let live, tänker jag lite.

  • Äldre 27 Apr 15:59
    #6
    IMHO skrev 2015-04-27 15:35:05 följande:

    En leksaksbåt och en handfull godnattsånger behöver du inte oroa dig för. Det krävs mer för att lyckas indoktrinera ett barn. Ni har kanske andra barngrejer som är hämtade från andra fantasivärldar. Vi kommer inte försöka skydda vårt barn från religioner utan tänker att det är kunskap om ett kulturarv. Kompletterar man med att hjälpa barnet att tänka självständigt och lära sig granska "sanningar", så kan man lugnt låta religiösa vänner och släktingar få fortsätta vara sig själva.

    Live and let live, tänker jag lite.


    Bra tänkt. Jag vet att tanken var god och alla kan ju inte tänka som jag har livet lärt mig. Jag tar det därför med en nypa salt.
  • Äldre 27 Apr 16:02
    #7
    BCH52 skrev 2015-04-27 15:19:36 följande:

    Nu är ju dopet faktiskt ett religiöst sakrament där föräldrarna åtar sig att fostra barnet enligt den svenska kyrkans trosbekännelse. Missade ni det åtagandet?


    För mig handlar dopet lika mycket om en vacker ritual och en bekräftelse på att man existerar. Självklart tycker jag även att inslaget av Gud är fint men för den skull är jag inte troende.
  • Äldre 27 Apr 16:03
    #8
    AnnaZL skrev 2015-04-27 15:24:10 följande:

    Ja, döper du ditt barn är det ju inte så konstigt om det får kristna presenter. Som att ge barnet hink och spade om ni ska åka till stranden.

    Är ni inte kristna förstår jag inte varför ni inte hade en ickereligiös namngivningsceremoni istället.


    Se ovanstående svar.
  • Äldre 27 Apr 16:07
    #9
    Katta1 skrev 2015-04-27 16:02:06 följande:
    För mig handlar dopet lika mycket om en vacker ritual och en bekräftelse på att man existerar. Självklart tycker jag även att inslaget av Gud är fint men för den skull är jag inte troende.

    Dopet är en religiös handling, det handlar om tro och INGET annat... Inte konstig om en person med insikt väljer religiösa presenter. Ville du inte ha religion skulle du kört med hittepå Namngivning och annat... Dopet är ett HELIGT sakrament! 


    Den har inte ett INSLAG av Gud... Det handlar BARA om tro.... Suck... okunniga människor gör mig irriterad, vill du inte att ditt barn skall ha med religion att göra skulle du inte döpt det.....


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 27 Apr 16:08
    #10
    +1
    Katta1 skrev 2015-04-27 16:02:06 följande:
    För mig handlar dopet lika mycket om en vacker ritual och en bekräftelse på att man existerar. Självklart tycker jag även att inslaget av Gud är fint men för den skull är jag inte troende.
    Det är din tolkning. Varför är den vacker? Hur bekräftar dopet att man existerar? Varför är det fint med inslag av Gud om du inte tror på Gud?

    Dopet är ett sakrament vars syfte är att ta upp barnet som medlem i svenska kyrkan och traditionsenligt ges till syndernas förlåtelse och frälsning. Som förälder lovar man att uppfostra barnet i enlighet med den kristna tron.

    I allmänhet tycker jag det är konstigare att som icke-religiös döpa sitt barn än att ge "religiösa" dopgåvor, men det är jag det.
  • Äldre 27 Apr 16:17
    #11

    coccolina och aleydis- ni har rätt.

  • BCH52
    Äldre 27 Apr 17:18
    #12

    Du är inte ensam om att döpa ditt barn därför att det är en vacker ceremoni och den äldre generationen brukar ibland förvänta sig det. 
    Det är vackert och det är i en vacker lokal och man behöver inte fundera så mycket på formerna.
    Inför nästa barnGlad kan ni kanske titta på Humanisternas förslag till barnvälkomnande/namngivning.
    www.humanisterna.se/humanistiskt-barnvalkomnande/

  • Äldre 27 Apr 18:10
    #13

    Klart barnet ska leka med Noaks ark! Annars depriverar du det mångfald.

  • Äldre 27 Apr 18:39
    #14
    aleydis skrev 2015-04-27 16:08:50 följande:
    Det är din tolkning. Varför är den vacker? Hur bekräftar dopet att man existerar? Varför är det fint med inslag av Gud om du inte tror på Gud?

    Dopet är ett sakrament vars syfte är att ta upp barnet som medlem i svenska kyrkan och traditionsenligt ges till syndernas förlåtelse och frälsning. Som förälder lovar man att uppfostra barnet i enlighet med den kristna tron.

    I allmänhet tycker jag det är konstigare att som icke-religiös döpa sitt barn än att ge "religiösa" dopgåvor, men det är jag det.
  • Äldre 27 Apr 18:39
    #15
    Coccolina skrev 2015-04-27 16:07:30 följande:

    Dopet är en religiös handling, det handlar om tro och INGET annat... Inte konstig om en person med insikt väljer religiösa presenter. Ville du inte ha religion skulle du kört med hittepå Namngivning och annat... Dopet är ett HELIGT sakrament! 


    Den har inte ett INSLAG av Gud... Det handlar BARA om tro.... Suck... okunniga människor gör mig irriterad, vill du inte att ditt barn skall ha med religion att göra skulle du inte döpt det.....


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Min vän är gift med en frikyrklig man