• babytigger

    -5 kilo på 5 veckor

    Hejhej.

    I januari bestämde jag mig för att ta tag i min vikt då jag gått upp 4kg.

    Är 173 lång

    Vägde 100kg (nu 86)

    36 år gammal

    "Tjej"

    Sedan dess har jag tappat 14kg genom att räkna kalorier (1400-1500 om dagen)

    Och tränar på gym 3ggr i veckan och promenader med hunden.

    Idag vägde jag och en kompis in oss och slog vad om en resa, om vem som kunde gå ner 5 kilo på 5v alt vem som går ner 5kg snabbast, men givetvis hälsosamt, dom säger väl att 0,5-1kg i veckan är ok.

    Nu till grejen, sista två veckorna har min viktminskning börjat stanna av, och sista veckan knappt ingen minskning alls, så vet inte om ja kommer lyckas, om jag hamnat på nån platå.

    Vad bör jag ändra? Kalorier eller träning eller båda?

    Kör Tabata hemma 2ggr i veckan utöver gymmet, tränar mest kondition och ett pass i veckan lite mer muskler för o hålla förbränningen igång.

    Mäter mig oxå, men där händer inget heller..

    Körde 5:2 januari- halva mars men slutade så jag tyckte d va jobbigt o gå hungrig.

    Något tips? Vill ju vinna :)

    För övrigt så äter jag inget socker, potatis, pasta, bröd osv i veckorna, ev något på lördagar bara,..

  • Svar på tråden -5 kilo på 5 veckor
  • Donizetti

    Dra ner på salt och därmed minskar vätskebehovet. Salt binder dessutom vätska i kroppen och kvinnor är cykliska och kan gå upp flera kilo veckan innan mens. Ät linfrön, minst 3 msk dagligen i filmjölk eller nåt. Linfrön är laxerande och dessutom nyttigt. Maten passerar snabbare genom kroppen på så sätt.

  • nernu

    Du kan mycket väl ha hamnat på en platå. Min mamma har gått ner 20 kg och hon började med 16:8 sedan övergick hon till vanlig kost. Hon åt samma hela tiden och vid något tillfälle stannade det upp. Det hände ingenting. Hon var på väg att börja ändra och mixtra men rätt som det var så tappade hon några kilo till. Om du verkligen gör allt rätt så skulle jag fortsätta med det och se om det inte händer något snart. Du får utvärdera igen.

  • Tjillevippens

    Någon här ovan rekommenderar dig att äta minst 3 msk linfrön per dag, men Livsmedelsverket rekommenderar ett maxintag på 1-2 msk hela linfrön per dag då linfrön innehåller ämnet linamarin, som bryts ned till vätcyanid av kroppen - som är giftigt. Ett intag på mer än 2 msk per dag överexponerar dig för vätecyanidet och kan vara skadligt om exponeringen sker under lång tid. 1-2 msk per dag däremot ska vara helt riskfritt Glad

  • Donizetti
    Tjillevippens skrev 2015-04-29 07:55:37 följande:

    Någon här ovan rekommenderar dig att äta minst 3 msk linfrön per dag, men Livsmedelsverket rekommenderar ett maxintag på 1-2 msk hela linfrön per dag då linfrön innehåller ämnet linamarin, som bryts ned till vätcyanid av kroppen - som är giftigt. Ett intag på mer än 2 msk per dag överexponerar dig för vätecyanidet och kan vara skadligt om exponeringen sker under lång tid. 1-2 msk per dag däremot ska vara helt riskfritt


    Ojdå! Jag som ätit 3 msk linfrön om dagen i 25 år
  • babytigger

    tack för tips o råd,,
    äter linfrön i gröten på morgonen, inte flera matskedar men får väl se till o få i mig lite mer, fast inom gränserna för vad som inte är giftigt då =)

    Min kompis hörde av sig idag o hade loosat 2kg sen i måndags,, 
    jag skulle tippa på att det är mest vätska, sen när man går från en osund stillasittande livsstil så händer d väl mer i början, jag har ju hållt på ett tag..
    gaah! 

    =)

  • Zerc

    Går du på gym kan det ju mycket väl vara så att du går upp i muskler istället, så att viktminskningen inte syns på vågen.

  • babytigger

    Jo funderade på de där med musklerna oxå, så har dragit ner på gymmet och kör mer kondition ist , har tappat 1 kg iaf, alltid något :)

Svar på tråden -5 kilo på 5 veckor