• Anonym (Trött på utvecklingen)

    Mobilsurfandet dödar mänskliga möten

    Har tåg-pendlat mkt i mitt liv och upptäckt en tragisk sak. Nämligen att mobilsurfandet dödar de annars naturliga mötena som kan uppstå där. Sitter man tex i gruppsäten så sitter nästan alla med laptops eller mobiltelefoner och tittar inte upp förrän dom ska gå av tåget, alla eventuella mänskliga möten uteblir helt, personerna har avskärmat sig totalt. Det är den som inte mobilsurfar som blir den "konstiga" som sitter där och bara tittar på dom andra som nån tragisk figur.

    Står man i nån trist och långsam kö är det samma sak där, mobilerna flyger upp och alla flyr in i sina telefoner. Ingen vågar möta någon med blicken. Förut kanske man skulle mött ett annat trött ansiktsuttryck och nickat tillbaka och kanske utbytt några ord om hur segt hon i kassan jobbat, någon form av kontakt alltså, det missar man numera helt. Lägg märke till pensionärerna i ett sånt här scenario som inte har mobiler att fly ner till, det är dom som startar ordväxlingarna oftast mellan varandra.

    Träffar man en gammal vän på en fika är det mobilen som langas upp på bordet strax bredvid kaffekoppen IFALL någon ringer eller smsar just då. När man väl kommit in på lite djupare ämnen så blinkar det till i väninnans mobil och hon bara MÅSTE kolla, det kan vara något viktigt men nej, det var bara Lindex som skickade ut lite reklam och ännu en gång har ett samtal kommit av sig helt.

    Har ni fler exempel?

    Mitt råd: våga lägg ner telefonen och ibland, var riktigt modiga och stäng av den helt! Ni missar inget. Jag lovar.

  • Svar på tråden Mobilsurfandet dödar mänskliga möten
  • Anonym (hm)

    Det är nog inte otroligt att man på sikt kommer att minska sitt mobilanvändande. När mobilen kom var den ju en statussymbol värd att slänga upp på bardisken. Senare blev det nästan lite modernt att vägra mobiltelefon för att än senare öka igen när surfandet kom in i mobilen. Tror faktiskt att användande resp ratande kommer att gå i cykler kopplat till aktuell trend.
    Men visst är det grymt associalt med mobilsurf.

  • Anonym (Trött på utvecklingen)
    Anonym (hm) skrev 2015-04-28 00:02:57 följande:

    Det är nog inte otroligt att man på sikt kommer att minska sitt mobilanvändande. När mobilen kom var den ju en statussymbol värd att slänga upp på bardisken. Senare blev det nästan lite modernt att vägra mobiltelefon för att än senare öka igen när surfandet kom in i mobilen. Tror faktiskt att användande resp ratande kommer att gå i cykler kopplat till aktuell trend.
    Men visst är det grymt associalt med mobilsurf.


    Ja, precis, det var status förut men nu har varenda kotte en fräsig mobil. Jag hoppas att det ska komma en enorm och bestående antivåg mot mobilanvändandet snarast, är så jävla trött på att hela samhället förvandlas till ett hjärndött mobilsamhälle. Trådlöst hit och dit, vem fan bryr sig egentligen? De flesta människor lever för kontakten mellan varandra och då är det IRL-kontakt jag syftar på, inte på den där trista lilla skärmen med emojis.

    Sen hela tramset med "men det är så bra med FB för jag kan ha kontakt med gamla vänner där, se vad dom gör o så", men om ni aldrig ses, aldrig ringer varandra någonsin, bara ser varandras bilder med nån "like" hit o dit - vad är det för vänskap då?

    Låt fd vänner förbli fd vänner utan konstgjord facebook-andning.


  • Anonym (hm)

    FB är bra med måtta, det mesta är nog bra med måtta men det skall stanna där också. Det är till viss mån en oroande utveckling att vi blivit så bundna till internet och till att ständigt kunna vara uppkopplade att vi nästan får panik när vi förlorar närkontakten. Besökte Norrlands inland i veckan och det var nyttigt eftersom där finns inte den ständiga uppkopplingen överallt. Vi skall nog alla se över vårt internetberoende oavsett form.
    IRL möten skall vara IRL möten och inte halvsociala träffar med inslag av chatt, emojis, mail etc

  • Anonym (Trött på utvecklingen)
    Anonym (hm) skrev 2015-04-28 00:19:44 följande:

    FB är bra med måtta, det mesta är nog bra med måtta men det skall stanna där också. Det är till viss mån en oroande utveckling att vi blivit så bundna till internet och till att ständigt kunna vara uppkopplade att vi nästan får panik när vi förlorar närkontakten. Besökte Norrlands inland i veckan och det var nyttigt eftersom där finns inte den ständiga uppkopplingen överallt. Vi skall nog alla se över vårt internetberoende oavsett form.
    IRL möten skall vara IRL möten och inte halvsociala träffar med inslag av chatt, emojis, mail etc


    Jag förstår vad du menar med måttlighet men jag tror ändå nånstans att när det gäller FB så är det ganska meningslöst ÄVEN med måtta. Om en vänskap eller flirt dör på FB tex så är den död, den överlever inte bara för att den finns som "vän"  i listan. Försöker man "återuppliva" vänskapen där så brukar den ändå dö, det är liksom inte meningen med mer. Det blir att lura sig själv att man har kontakt när man egentligen bara har en bild på personen, inget mer. Sen behöver givetvis det inte vara helt svartvitt, man kan ha ju ha lite kontakt o så även där men då brukar jag ge min mailadress istället o plötsligt känns det mer personligt. Det blir även tydligare för en själv att inte ha Fb, man VET vilka som finns i ens liv utan frågetecken och oklarheter.

    Ja, Norrlands inland kan jag verkligen förstå kan vara nyttigt att uppleva i dessa tider! Låter skönt. Var uppe på ett berg igår och där fanns ingen täckning, det var riktigt befriande. Äntligen kunde man andas igen. Håller helt med att IRL ska vara IRL, inget halvsocialt!
  • Dr Nail

    Det är sannerligen paradoxernas tid vi lever i: människor är sammankopplade som aldrig förr och samtidigt isolerade som aldrig förr.

    En annan grej som stör mig är när folk ska fota och filma skit hela tiden, för att ladda upp på sin lilla blogg eller fb, insta och annat. Liksom, man firar nyår och nån står och filmar fyrverkerier med sin telefon.....vem f-n kollar på inspelningar av fyrverkerier??!!!

    Lev i nuet istället.

  • Anonym (Trött på utvecklingen)
    Dr Nail skrev 2015-04-28 00:35:47 följande:

    Det är sannerligen paradoxernas tid vi lever i: människor är sammankopplade som aldrig förr och samtidigt isolerade som aldrig förr.

    En annan grej som stör mig är när folk ska fota och filma skit hela tiden, för att ladda upp på sin lilla blogg eller fb, insta och annat. Liksom, man firar nyår och nån står och filmar fyrverkerier med sin telefon.....vem f-n kollar på inspelningar av fyrverkerier??!!!

    Lev i nuet istället.


    Ja exakt, det är verkligen en paradox. Men jag tror det som dödar det som KUNDE varit bra är att alla jagar bekräftelse oftast. Det handlar egentligen inte om att kolla kompisens bilder eller "lika" vännen utan att snoka och döma, ha koll och jämföra för att sen lägga in egna bilder o få bekräftelse. Me, me, me!

    Ja. det är sorgligt. Vissa bilder är lite FÖR bra bland med, dvs arrangerade till max att det lyser igenom. Eller tillgjorda poser eller nya saker som ställts upp på rad. Alla vill visa upp sig, bli sedda men man använder FEL jävla teknik för det och fel jävla tillfälle. Sitta där o pilla med mobilen när väl man ses  BIG FAIL!
  • Anonym (Trött på utvecklingen)
    Anonym (Picco) skrev 2015-04-28 00:42:22 följande:
    Haha ja du
  • Anonym (hm)

    FB fyller vissa funktioner tex professionellt kan du få kontakt med personer du vet verkar i samma bransch men aldrig ramlat över IRL och byta erfarenheter med. Men visst är det delvis associalt att hänga för mycket på FB eller andra sociala media vilket iofs i förlängningen också gäller Familjeliv i någon måtta. Jag tror som sagt mycket på måtta. Lagom är bäst.

  • Anonym (Trött på utvecklingen)
    Anonym (hm) skrev 2015-04-28 00:45:59 följande:

    FB fyller vissa funktioner tex professionellt kan du få kontakt med personer du vet verkar i samma bransch men aldrig ramlat över IRL och byta erfarenheter med. Men visst är det delvis associalt att hänga för mycket på FB eller andra sociala media vilket iofs i förlängningen också gäller Familjeliv i någon måtta. Jag tror som sagt mycket på måtta. Lagom är bäst.


    Kom också på den tanken "vafan, jag klagar på sociala medier och så sitter jag HÄR" big fail Tungan utemen jaja, jag ville klaga och upplysa. Har faktiskt bara varit medlem här ett par dagar dessutom.

    Det är riktigt, man skulle ju kunna ha en FB-sida som bara rör det professionella men jag avskyr samtidigt att FB har nån jävla ensamrätt på när man vill kommentera på tex Aftonbladets sajt att man först måste vara medlem hos dom! Har åkt på det där flera ggr "logga in med FB" nej tack! Vill inte logga in, vill bara skriva utan förbannade FB.
Svar på tråden Mobilsurfandet dödar mänskliga möten