• Anonym (Valborg)

    Bjuden på liiite speciell valborgsfest?

    Hej! Vill höra lite utomståendes åsikter..

    Blev nyligen inbjuden till en valborgsfest hemma hos en av mina bästa vänner och hennes man. Festen är hemma hos dem i en villa. Vi är ca 50 personer inbjudna varav åtminstone 35 sagt att de kommer. Nu till "kruxet"! I inbjudan står det att man senast idag ska swisha över en tresiffrig summa till paret för "is, dj utrustning, sallad och bål". Kött eller huvudrätt och egen alkohol ska medtas.

    Är det bara jag eller är det hutlöst att tjäna typ 10 000 kr på sina vänner? Is och sallad kostar väl inte ens en tia per skalle? Och varför ska gästerna betala dj utrustning? Blev sååå opepp på att gå... Tankar?

  • Svar på tråden Bjuden på liiite speciell valborgsfest?
  • Mrs Okänd

    Oj...bjuder man in till fest får man väl betala för den också? Vad var det för summa egentligen? Det hade kanske varit ok om man fick all mat också.

  • Anonym (Valborg)
    BeanBag skrev 2015-04-28 07:19:59 följande:

    En sådan fest hade jag inte tackat ja till.


    Nej.. Vad som är en ganska liten summa för en gäst blir ju en halv månadslön för paret när alla gäster betalar. Känns inget kul. Absolut om de bjöd på allt, grillat kött, tillbehör, bubbel osv men inte nu.
  • Anonym (Valborg)
    Mrs Okänd skrev 2015-04-28 07:23:41 följande:

    Oj...bjuder man in till fest får man väl betala för den också? Vad var det för summa egentligen? Det hade kanske varit ok om man fick all mat också.


    Ja eller hur? Absolut om de bjöd på allt från grillat kött till bubbel men att pröjsa is känns obscent. Ca 180 kr per gäst.
  • Aniiee

    Jag har märkt på detta forum att i såna här frågor är jag lite gammaldags, men jag anser att om man BJUDER till en fest så BJUDER man. Gäster har möjligen och på sin höjd med sig en värdgåva, annars räcker det väldigt långt med att de tar med sig sitt glada humör. Mer än så ber jag inte om.

    Jag skulle nog ha tackat nej till den festen och talat om varför. Med det inte sagt att jag skulle ha brutit med värdparet, sagt upp bekantskapen eller något sådant fånigt. De hade förmodligen varit välkomna nästa gång jag själv ställde till med en fest. Men att bjuda till en fest och sedan ta betalt för den, det går tvärt emot mina principer och det skulle värdparet få veta om.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Valborg)
    Aniiee skrev 2015-04-28 08:20:51 följande:

    Jag har märkt på detta forum att i såna här frågor är jag lite gammaldags, men jag anser att om man BJUDER till en fest så BJUDER man. Gäster har möjligen och på sin höjd med sig en värdgåva, annars räcker det väldigt långt med att de tar med sig sitt glada humör. Mer än så ber jag inte om.

    Jag skulle nog ha tackat nej till den festen och talat om varför. Med det inte sagt att jag skulle ha brutit med värdparet, sagt upp bekantskapen eller något sådant fånigt. De hade förmodligen varit välkomna nästa gång jag själv ställde till med en fest. Men att bjuda till en fest och sedan ta betalt för den, det går tvärt emot mina principer och det skulle värdparet få veta om.


    Nej jag håller helt med dig! En inbjudan är en bjudning och inget annat. Skulle aldrig vara så löjlig att bryta med någon av en sån här anledning men trist att tjäna pengar på sina vänner.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Valborg) skrev 2015-04-28 07:15:21 följande:

    Hej! Vill höra lite utomståendes åsikter..

    Blev nyligen inbjuden till en valborgsfest hemma hos en av mina bästa vänner och hennes man. Festen är hemma hos dem i en villa. Vi är ca 50 personer inbjudna varav åtminstone 35 sagt att de kommer. Nu till "kruxet"! I inbjudan står det att man senast idag ska swisha över en tresiffrig summa till paret för "is, dj utrustning, sallad och bål". Kött eller huvudrätt och egen alkohol ska medtas.

    Är det bara jag eller är det hutlöst att tjäna typ 10 000 kr på sina vänner? Is och sallad kostar väl inte ens en tia per skalle? Och varför ska gästerna betala dj utrustning? Blev sååå opepp på att gå... Tankar?


    Tresiffrig summa kan ju vara allt mellan 100 och 999... 

    Ca 180 kr/gäst blir drygt 6000 om 35 st kommer. Och så minus det som dj-utrustning med mera faktiskt kostar. Hur får du det till att de tjänar 10.000 kr?

    Hur var inbjudan formulerad? Knytis är knytis, "bjudfest" är "bjudfest". Att välja att fira högtider tillsammans med ett större gäng och dela på kostnaderna är i sig inget konstigt vare sig man är i en hyrd lokal eller i någons hem. Men det handlar om vad man som sagt bjuder in till.
  • Anonym (Helylletrollet)
    Anonym (Majsan) skrev 2015-04-28 09:04:02 följande:
    Tresiffrig summa kan ju vara allt mellan 100 och 999... 

    Ca 180 kr/gäst blir drygt 6000 om 35 st kommer. Och så minus det som dj-utrustning med mera faktiskt kostar. Hur får du det till att de tjänar 10.000 kr?

    Hur var inbjudan formulerad? Knytis är knytis, "bjudfest" är "bjudfest". Att välja att fira högtider tillsammans med ett större gäng och dela på kostnaderna är i sig inget konstigt vare sig man är i en hyrd lokal eller i någons hem. Men det handlar om vad man som sagt bjuder in till.
    Bra skrivet! 180 kr för en sådan stor (och förmodligen rätt rolig fest) låter ju helbra! (Sedan beror det ju på var siffrorna är placerade i det tresiffriga spannet; 999 kr låter ju lite mycket förstås, men kan inte utläsas av TS).

    För att visa ditt missnöje kan du ju som huvudrätt ta med ett par surströmmingsburkar. 
  • Duckan

    En Dj kostar kring 5000 kr (förmodligen mer) för en hel kväll så jag tror inte att de gå plus på kalaset. Dock kan jag tycka att vi är gamla nog för att bjuda om vi vill ha en sån slags fest.

  • taquine
    Aniiee skrev 2015-04-28 08:20:51 följande:
    Jag har märkt på detta forum att i såna här frågor är jag lite gammaldags, men jag anser att om man BJUDER till en fest så BJUDER man. Gäster har möjligen och på sin höjd med sig en värdgåva, annars räcker det väldigt långt med att de tar med sig sitt glada humör. Mer än så ber jag inte om.

    Jag skulle nog ha tackat nej till den festen och talat om varför. Med det inte sagt att jag skulle ha brutit med värdparet, sagt upp bekantskapen eller något sådant fånigt. De hade förmodligen varit välkomna nästa gång jag själv ställde till med en fest. Men att bjuda till en fest och sedan ta betalt för den, det går tvärt emot mina principer och det skulle värdparet få veta om.
    Precis, blir ju lite mörkrädd när man läser om vad folk kräver av sina gäster /släktingar till bröllop och fester . Personligen hade det givit en väldigt sur eftersmak att tigga / kräva pengar  eller gåvor 
Svar på tråden Bjuden på liiite speciell valborgsfest?