• HardrockGoddess

    Min kropp verkar ha ÄL, men visas ej på Clearblue

    Hejsan!

    Har köpt hem ägglossningstester för att vi ska pricka in rätt dag/dagar. Sedan igår har jag känt slemmigt och klistrigt sekret, men testet visas ändå på noll ÄL.

    Nu fick min menscykel en rejäl kyss i julas då jag åt primolut nor, och det dröjde ända till februari innan mensen kom tillbaka. (Åt tabletterna i fyra dagar).

    Enligt ägglossningskalender på nätet ska den mest fertila dagen vara imorgon, men borde jag inte se det på testet idag i så fall?

  • Svar på tråden Min kropp verkar ha ÄL, men visas ej på Clearblue
  • Stella was a diver

    När jag använde ÄL-test så hände det flera gånger att jag fick ÄL-flytning men fick inte utslag på stickan. Trodde det var fel på stickan först. Men det berodde alltid på att ÄL-flytningen börjar i "god tid" och efter några dagar med ÄL-flytning så fick jag min glada gubbe på stickan. Så ha lite tålamod så kommer nog den glada gubben =) Skulle lita mer på en sticka som faktiskt mäter dina värden än en internettjänst som räknar på ett genomsnitt. 

  • HardrockGoddess

    Jo, så klart att en kalender på nätet kanske inte är det mest tillförlitliga. Visste inte förrän i fredags om hur ÄL-test fungerar ens, och nu känner jag ägglossninghumör, -smärtor, -förstoppning etc. Men ingen glad gubbe än.

    Men vi kör på och jag ska fortsätta med testerna :)

  • HardrockGoddess

    Nu är jag orolig. Enligt min Mens kalender som följt mig sen i höstas så står det otvivelaktigt att denna dagen idag är min mest fertila dag. Precis som det står på alla andra kalendrar också. Men ÄL-testet imorse visade ingen glad gubbe trots att jag har ÄL-flytningar.

    Ringde upp mödravården som sa att jag skulle strunta i testen och låta naturen ha sin gång.

    Tittade efter i bruksanvisningen och då stod det att om man har nedsatt lever- eller njurfunktion så kan testet visa fel. Tänk om jag är sjuk?

    Eller är min ägglossning extremt sen?

  • JeEl

    Om du hade varit så njur- eller leversjuk att det skulle påverka testet så skulle du ha märkt att du är sjuk på annat sätt. Det går inte att diagnostisera en sådan sjukdom utifrån en utebliven ägglossning på ett ägglosningstest.

    Ägglossning och kroppens menscykel är inte som en klocka som följer tiden. Vissa månade har man kanske ingen ägglossing alls. Vissa månader kan stegringen av det hormon som ägglossningstestet mäter vara så lågt eller pågå så kort tid att man missar det med testet.

    Du kan inte dra några slutsatser även om du denna månad inte får positivt ägglossningstest.

  • HardrockGoddess

    Kan det vara så att jag i själva verket redan har blivit gravid? Vi har haft oskyddat sex efter mens efter mens och innan den sk fertilitetsperioden också.

    Jag är osedvanligt trött och har molande "mensvärk".

  • Anonym (:))
    HardrockGoddess skrev 2015-04-29 15:40:41 följande:

    Nu är jag orolig. Enligt min Mens kalender som följt mig sen i höstas så står det otvivelaktigt att denna dagen idag är min mest fertila dag. Precis som det står på alla andra kalendrar också. Men ÄL-testet imorse visade ingen glad gubbe trots att jag har ÄL-flytningar.

    Ringde upp mödravården som sa att jag skulle strunta i testen och låta naturen ha sin gång.

    Tittade efter i bruksanvisningen och då stod det att om man har nedsatt lever- eller njurfunktion så kan testet visa fel. Tänk om jag är sjuk?

    Eller är min ägglossning extremt sen?


    En menskalender brukar bara räkna på snittet, alltså att ägglossningen sker 14 dagar innan mensen, men den är lika individuell som hur lång en menscykel är för kvinnorna.

    Så vet du vad som händer under din menscykel: follikelfas

    Menscykeln räknas från första dagen på din mens. Det kallas dag 1. De första dagarna av din menscykel har du alltså mens, då livmoderslemhinnan stöts ut. Det varierar från person till person hur många dagar mensen varar. Mellan 3-7 dagar är vanligast.


    Vid menscykelns början produceras follikelstimulerande hormon, FSH, som skickas ut i kroppen. FSH gör att ägg mognar i dina äggstockar. Denna fas kallas follikelfas. Hur lång din follikelfas är beror på hur lång menscykel du har. Follikelfasen varar fram till din ägglossning.


    Har du en menscykel på 28 dagar så är follikelfasen ca 12-16 dagar. Är menscykeln längre, så är din follikelfas längre, är din menscykel kortare är follikelfasen också kortare.


    Så vet du vad som händer under din menscykel: lutealfas

    När ägget är moget har du ägglossning.  Det sker när luteiniserande hormon, LH, snabbt ökar. Ägget lossnar från äggstocken och vandrar ned i äggledaren. Det är då det kan bli befruktat. Fasen du går in i då kallas lutealfas.



    Då byggs livmoderslemhinnan upp för att kunna ta emot ett eventuellt befruktat ägg. Kommer inget befruktat ägg så får du mens igen. Ägglossningen är ca 12-16 dagar innan din nästa mens. Det är alltså så lång din lutealfas är.

    http://www.menscykel.se/rakna-menscykel/menscykel-kalender.html

Svar på tråden Min kropp verkar ha ÄL, men visas ej på Clearblue