• Anonym (Liten flicka)

    Sluta växa väldigt tidigt och bli liten - sjukligt?

    Sitter ibland och tänker på min kropp. Kanske lite för mycket ibland. Men i alla fall.

    Satt och tänkte på hur det kom sig att jag blev så pass "liten" som jag ändå är. Och hur det kan ha blivit så.

    Kan börja med att nämna att jag är 162 cm/ca. 60 kg.
    Mamma är 172 cm/ca. 65 kg och pappa är 192 cm/ca. 110 kg. Har inga syskon. Övriga i kvinnor i "närmaste släkten" är ca. 165-170 cm/60-70 kg.
    Jag kom i puberteten rätt så tidigt, det började när jag var 8-9 år. Fick mens vid 11 års ålder.

    Men nu till det "roliga" (märkliga):
    Eftersom att mina föräldrar var lite längre så har jag hos skolsköterskor alltid fått höra att "du kommer bli lång", "oroa dig inte, du kommer också bli lång om några år" osv. Deras prognoser sa alltid att jag skulle bli ca. 185 (!) cm lång. I alla fall 175 cm var "garanterat".

    Redan tidigt började jag dock förstå att det kanske inte skulle bli så...
    Med facit i hand kan man sammanfatta det såhär:
    Mina fötter slutade växa när jag var 8 år. Såg dock ut som en clown med storlek 37 till mina då 132 cm...(Fötterna slutade växa precis när jag kom i puberteten!)
    Jag har haft samma klädstorlekar (164 cl/XS/S) sedan jag var 10 år. Då hade jag även slutat växa visuellt sett (160 cm/ca. 55 kg).
    Vid 11 års ålder var jag 162 cm/ca. 58 kg.

    Vid ungefär 13-15 års ålder började konfrontera skolsköterskorna med det här och lite försiktigt fråga saker i stil med "vad hände med att jag skulle bli så lång?", "jag är ju bara 162 cm nu, hur ska jag kunna bli 185 cm?" osv.
    Vad tror ni svaret blev då? Jo, de ryckte bara på axlarna och sa "jaha". Alltså jag menar inte att man skulle dra igång världens apparat kring det där, men frågade t.om. en gång om jag kanske inte skulle gå till VC och få höra med en sjuksköterska/liknande, bara som ett second opinion på att allt verkligen var helt ok. Men det viftades också bara bort med "det är helt normalt, ingenting att kolla". 

    Är ju väl medveten om att det inte går att göra något åt det idag, men sitter i alla fall och funderar på det lite ibland.

    Är det någon sjuksköterska/på något sätt vårdutbildad/har övriga erfarenheter/kunskaper inom detta som skulle vilja vara snäll och svara på följande bara:
    - Jag förstår att dessa "längdprognoser" absolut inte är någon exakt sanningssaga och att det absolut finns en felmarginal. Men 185 cm vs. 162 cm? Är felmarginalen verkligen så stor normalt sett?
    - (Menar inte att det är jättesjukligt på något sätt!) Jag vet att tjejer slutar att växa tidigare en killar. Men är det verkligen vanligt att man slutar växa vid 8-10 års ålder?

  • Svar på tråden Sluta växa väldigt tidigt och bli liten - sjukligt?
  • Anonym (Me too)

    Lika för mig.
    Jag är man, tidig pubertet och har inte vuxit en cm sen 13 års ålder är 173cm, i sexan var det väldigt långt men i nian var jag en av dom kortaste killarna.
    Jag lider inte det minsta av det nu känner mig alldeles lagom lång.

    Du är ju egentligen inte så kort, 162cm är normal längd för kvinnor.  

  • Anonym (?)

    Det finns ett begrepp som kallas "medelföräldralängden". Det här räknas ut genom att man lägger ihop faderns och moderns längd. För pojkar lägger man till 15 centimeter, för flickor drar man bort 1 centimeter, och delar med två. I ditt fall är medelföräldralängden 175,5 centimeter. 9 av 10 barn hamnar på medelföräldralängden, plus/minus tio centimeter. I mitt fall är medelföräldralängden en bit under 170.

    Hur lång slutlängden blir, avgörs av två saker: tillväxthastighet och pubertet. Tillväxthastigheten kan vara snabb och den kan vara långsam. När man kommer i puberteten kommer man in i pubertetstillväxten. En tillväxthastighet på 7-12 cm per år är normalt för både pojkar och flickor, för att sedan avta - man växer som genomsnittlig kvinna ungefär 6-7 cm efter första menstruationen.

    Du säger själv att du kom in i puberteten vid 8 års ålder. Det är normalt, men tidigt. Du har sedan dess haft en tillväxthastighet på 10 centimeter per år tills dess att du fick menstruation. Vid åtta års ålder låg du på tillväxtkurvan 0SD. Kan tillägga att jag som var 173 vid 14 års ålder låg på tillväxtkurva +2SD (inte heller jag har vuxit sedan jag mensdebuterade, men jag gjorde det sent).

    Jag är lite förbryllad över att sköterskorna sagt som de gjort till dig. Visst att dina föräldrar är långa, men din tillväxthastighet var ju inte av den högre sorten. Jag gissar att de utgick ifrån din medelföräldralängd och glömde bort att tala om hela intervallet, kanske för att trösta? Du kom dessutom i puberteten (normal)tidigt, vilket påverkade din slutlängd.

  • Anonym (?)

    Man lägger till och drar bort tretton centimeter, ska det stå.

  • Anonym (....)

    Tycker inte det är så konstigt ändå. Din mamma är fem centimeter över medellängd, vilket inte är så ovanligt. Din pappa är längre, 12 cm över medellängd, men det är ju heller inte jätteovanligt.Vet inte varför skolsköterskan har sagt att du borde bli 185, vilket ju är ovanligt långt som kvinna. För du borde snarare blivit ca 175, +- 10 cm som (?) skriver. 
     

    Min pappa är 6 cm över medellängd, och min mamma 2 cm över, men jag är en dm längre än medellängd för kvinnor, alltså 177 cm. Min syster är däremot ungefär medellängd, 166 cm. Hon har alltid varit kort, men kom "ikapp" en del på slutet och blev i princip normallång, medan jag alltid varit lång och avstannade i växten tidigare,
    Jag växte som mest i slutet av lågstadiet då jag började komma i puberteten och efter jag fick mens som 11-åring och 170 lång, avstannade mitt växande: jag växte "bara" 7 cm till tills jag var 14.  

    Jag har ingen aning om varför jag blev så lång och min syster medellängd ("kort" alltså). Hon var aldrig stor i maten som barn och väldigt liten (smal och kort) medan jag åt det mesta (var lång och smal), Har ingen aning om sånt kan påverka som senare också??  

  • Panduro

    Jag själv är 155 cm. Var längst I klassen fram tills att jag slutade växa vid 10-11-årsåldern. Mina föräldrar är dock korta båda två, men min bror är en bra bit over medel.

Svar på tråden Sluta växa väldigt tidigt och bli liten - sjukligt?