• Sarah21

    Hur tidigt kan man se om man är gravid?

    Hej! Jag undrar om de finns något gravtest som man kan testa med redan innan bim? Och hur tidigt kan man testa dem isf? Hade äl i fredags och kan inte vänta och se om det tagit sig! Hade ni några symtom innan ni plussade?

  • Svar på tråden Hur tidigt kan man se om man är gravid?
  • Liii82

    säkrast för ett 100% rätt svar på gravtestet är väl att testa några dagar efter mensdagen, sitter själv 7 dagar efter äl och tycker jag har massa grav symptomer men tror inte det är någon ide att testa än tror det är alldeles för tidigt

  • SecretlyMe

    Man kan testa 10 dagar efter ägglossning men långt ifrån alla plussar så tidigt. Clearblue har tester som man kan använda fyra dagar innan beräknad mens (som är ca 10 dagar efter ägglossning). Rfsu har "testa tidigt"-tester men jag har hört att de inte är av lika bra kvalité.

    Bäst är ju att vänta in bim för att få ett så tillförlitligt resultat som möjligt.

    Du är idag på äl + 4 så vänta minst en vecka till innan test. Ägget fäster allt från 3-10 dagar efter ägglossning men i snitt på dag 7. Tekniskt sett är du inte gravid ännu.

    Lycka till.

  • Sarah21

    Just nu har jag inga symptomer riktigt eller man försöker väl känna alla men, haft lite ilningar i livmodern men kan vart inbillning känner mig tröttare lite ömma bröst, men dehär kan ju vara symptomer man känner för att man vill känna. Men någon som vet hur mycket och hårt man kan träna när man är gravid elr försöker att bli gravid?

  • frestelsen

    De finns de test som mäter mycket svaga nivåer av hcg som du kan ta en vecka innan bim. Men som tidigare skrivit är det säkrast att vänta till bim. För vissa kan ägget nått livmodern 3 dagar efter äl och då kan det bli plus tidigt. Tror ca 3-4 dagar efter ägget nått livmodern så har njurarna filtrera ut hcg till kisset. Dock kan det sluta i ett tidigt missfall runt bim.

  • Sarah21

    Vilka tester är det som visar så tidigt som 1 vecka före bim? Är ju värt ett test iaf så får man testa annars igen runt bim ????

  • frestelsen
    Sarah21 skrev 2015-04-28 10:57:05 följande:

    Vilka tester är det som visar så tidigt som 1 vecka före bim? Är ju värt ett test iaf så får man testa annars igen runt bim ????


    Finns de som mäter från 10 hcg. Rfsu testa tidigt tror jag är från 15. Du kan beställa från sidan bästpåtest som har från 10:)
  • Jw83

    Jag fick solklara plus med flera olika tester (höll mig bara 30minuter mellan tillfällena) 7 dagar innan bim. Enligt min barnmorska är det inte alls ovanligt att plusa så tidigt.

    Men det är först på bim som testet visar rätt med 99,9% säkerhet.

  • Sarah21

    Då är vi nästan lika frestelsen, äl +4 ja. Nu har jag också beställt tidigt test och hoppas de går fort att få dem! Håller tummarna för oss frestelsen!

  • frestelsen
    Sarah21 skrev 2015-04-28 11:13:24 följande:

    Då är vi nästan lika frestelsen, äl +4 ja. Nu har jag också beställt tidigt test och hoppas de går fort att få dem! Håller tummarna för oss frestelsen!


    Kul:) de brukar komma dan efter. Så lagom att testa äl+7;)
  • frestelsen
    Jw83 skrev 2015-04-28 11:07:24 följande:

    Jag fick solklara plus med flera olika tester (höll mig bara 30minuter mellan tillfällena) 7 dagar innan bim. Enligt min barnmorska är det inte alls ovanligt att plusa så tidigt.

    Men det är först på bim som testet visar rätt med 99,9% säkerhet.


    Ååå solklara med:) va kul.
  • Caisas

    Jag fick negativt ÄL+9 (test från testlagret), positivt ÄL+10 med test från testlagret men negativt med CB digitalt då. Testlagrets verkar bra Glad

  • Sarah21

    Ingen som vet hur mycket som är bra att träna när man försöker eller är gravid? Jag har ett lopp på 5 km om en månad som jag tränat inför, vore kul att veta vad som är bra att träna så jag inte tränar för hårt annars får jag gå eller jogga lätt under loppet :)

  • frestelsen
    Sarah21 skrev 2015-04-28 12:09:45 följande:

    Ingen som vet hur mycket som är bra att träna när man försöker eller är gravid? Jag har ett lopp på 5 km om en månad som jag tränat inför, vore kul att veta vad som är bra att träna så jag inte tränar för hårt annars får jag gå eller jogga lätt under loppet :)


    Träning påverkar inte kroppen negativt:) tvärtom är det bra att träna. Men sen under graviditeten ska du prata med din barnmorska om hur du ska träna. Det är så olika för hur man är van o träna:)
  • Caisas
    Sarah21 skrev 2015-04-28 12:09:45 följande:

    Ingen som vet hur mycket som är bra att träna när man försöker eller är gravid? Jag har ett lopp på 5 km om en månad som jag tränat inför, vore kul att veta vad som är bra att träna så jag inte tränar för hårt annars får jag gå eller jogga lätt under loppet :)


    Jag vet egentligen inget men jag har precis börjat träna (för 3 veckor sedan), hade ÄL för 2 veckor sedan, och har precis plussat. Jag har sprungit och kört crosstraining. 5 km är väl inte jättelångt så det tror jag inte är några problem alls faktiskt, så länge du lyssnar på kroppen och inte överanstränger dig. :)
  • frestelsen
    Sarah21 skrev 2015-04-28 11:13:24 följande:

    Då är vi nästan lika frestelsen, äl +4 ja. Nu har jag också beställt tidigt test och hoppas de går fort att få dem! Håller tummarna för oss frestelsen!


    Tror posten kommer vid 2 o då tänkte jag ta ett test:) hehe äl+6 eller 7. Tror äl+7
  • Sarah21

    Håller tummarna! Håll oss uppdaterad! jag hoppas posten kommer idag elr i morgon så jag kan testa i helgen! :)

Svar på tråden Hur tidigt kan man se om man är gravid?