• Forumvärd

    Fyrverkerier är...

    Valborgsmässoafton närmar sig och då är det brukligt att vi tänder eldar och smäller av diverse färgsprakande fyrverkerier.
    Vissa tycker att detta är självklart och en viktig del i firandet och andra fasar för det ofta p.g.a. skotträdda hundar.
    Vad tycker du?
    Rösta och diskutera i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fyrverkerier är...
  • Aniiee

    Fullständigt miljövidrigt och onödigt.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Medeltid)

    Tycker att fyrverkerier är ett medeltida påfund som folk vill ha kvar så att de kan känna sig coola när de tänder en raket. 


    Raketer är vackra, absolut. Men att låta vem som helst som är över 18 få köpa fyrverkerier och använda är idiotiskt. De förstör miljön, skrämmer livet på djur (inte bara hundar), de orsakar bränder och olyckor, till och med dödsfall. Flera varje år.


    Tycker att raketer bör finnas kvar men att ta bort rätten för privatpersoner att använda. Låt kommunen stå för raketerna och ha bestämda platser där alla kan komma och kolla och fira tillsammans.

  • Aniiee
    Anonym (Medeltid) skrev 2015-04-28 12:04:21 följande:

    Tycker att fyrverkerier är ett medeltida påfund som folk vill ha kvar så att de kan känna sig coola när de tänder en raket. 


    Raketer är vackra, absolut. Men att låta vem som helst som är över 18 få köpa fyrverkerier och använda är idiotiskt. De förstör miljön, skrämmer livet på djur (inte bara hundar), de orsakar bränder och olyckor, till och med dödsfall. Flera varje år.


    Tycker att raketer bör finnas kvar men att ta bort rätten för privatpersoner att använda. Låt kommunen stå för raketerna och ha bestämda platser där alla kan komma och kolla och fira tillsammans.


    Om det ändå bara var folk över 18 som använde fyrvekerierna....... Måååånga låter sina småungar använda de, på fel sätt och utan uppsikt.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Medeltid)
    Aniiee skrev 2015-04-28 12:45:05 följande:
    Om det ändå bara var folk över 18 som använde fyrvekerierna....... Måååånga låter sina småungar använda de, på fel sätt och utan uppsikt.

    Ja så är det ju absolut, och för att inte tala om alla 18-åriga omogna killar som låter sina 15-åriga-ännu-omognare-kompisar tända raketerna...


    Här i min stad där jag bor brukar folk gå till ett stort fält för att tända sina raketer, där har du alltid omogna tonårskillar som ställer sina raketer i en flaska i fel håll (på något märkligt sätt) eller sätter fast dem. Så när raketen flyger av så händer det ofta att den exploderar på marken eller åker runt i kroppshöjd. Har firat nyårsafton där 2 gånger innan men kommer aldrig gå tillbaka dit igen. Skämtar inte när jag säger att folk har varit sjukt nära att bli träffad av deras idiotiska raketer, eller att folk får springa eller hoppa undan.

  • Gathenhielm

    Jag gillar fyrverkerier, men skulle gärna se att försäljningen av pjäserna var mer restriktiv. 

    Fyrverkerier som används på rätt sätt: bra.
    Idioter och småslynglar som leker Dynamit-Harry: dåligt.


    Reasons... we all have them, at times.
  • nozpa

    Under ordnade former absolut! Men borde inte vara tillåtet att skjuta lite var som. Nej, jag vet att det inte är tillåtet. Men aldrig hört talas om någon som bötfällts för att skjutit raketer hemma i trädgården typ.

    Men på hänvisade platser, nyktert och säkert. Absolut. I villa områden efter 5-6 öl? Nej, absolut inte.

  • Aikido

    Det var ju det bästa man visste när man var liten att skjuta smällare och raketer. Har inte skadat mig även om det är svårt att skriva med bara 2 fingrar på ena handen.

  • Lisa1976

    Man har väl inte fyrverkerier på Valborg??? Inte i Göteborg iaf!
    Det hör till Nyårsafton och på sin höjd påskafton.

Svar på tråden Fyrverkerier är...