• Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 28 Apr 11:41
    3924 visningar
    29 svar
    29
    3924

    Hen vägrar betala underhållsstöd

    Jag och mitt ex ligger i vårdnadstvist och har tid för huvudförhandling i sommar.


    Jag har flera interimistiska beslut på boendet och har skickat in papper ang underhållsstöd till FK. Jag har nyss pratat med dem och fick då veta att den andre föräldern vägrat skriva under papperna och att FK därför väntar ut skatteverkets utredning ang folkbokföring. (jag skickade in papper om ändrad folkbokföring efter det senaste int. beslutet.)


     


    Min fråga är nu vad Tingsrätten tänkte om en förälder som agerar så här? Är det "OK" att vägra betala så länge tvisten pågår ÄVEN fast barnet är stadigvarande boende hos mig sen över ett år?

  • Svar på tråden Hen vägrar betala underhållsstöd
  • Äldre 28 Apr 11:44
    #1

    Tja, du kommer få pengarna när utredningen är klart och den andre föräldren får en saftig skuld.

  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 11:49
    #2

    Enligt FK så är det datumet barnet blir folkbokfört här som styr.


    Dvs jag anmälde ändrat boende och ansökte om stöd i feb/mars men kommer inte få pengar förrän from juni tidigast.

    Men min fråga rör mer hur rätten ser på sånt här. Jag är ju partisk men tycker det är helkonstigt att en förälder kan neka till att betala och att det anses OK...?

  • Äldre 28 Apr 11:50
    #3

    Tror inte rätten ser på det som nåt konstigt.... eftersom den som inte betalar anser att barnet ska bo hos denne....

  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 11:54
    #4

    Jo det låter ju logiskt...


    Även fast vi har flera interimistiska beslut ang boendet som sträcker sig ända bak till vintern 2013?

  • Äldre 28 Apr 11:56
    #5
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-04-28 11:41:49 följande:

    Jag och mitt ex ligger i vårdnadstvist och har tid för huvudförhandling i sommar.


    Jag har flera interimistiska beslut på boendet och har skickat in papper ang underhållsstöd till FK. Jag har nyss pratat med dem och fick då veta att den andre föräldern vägrat skriva under papperna och att FK därför väntar ut skatteverkets utredning ang folkbokföring. (jag skickade in papper om ändrad folkbokföring efter det senaste int. beslutet.)


     


    Min fråga är nu vad Tingsrätten tänkte om en förälder som agerar så här? Är det "OK" att vägra betala så länge tvisten pågår ÄVEN fast barnet är stadigvarande boende hos mig sen över ett år?


    Skatteverkets utredning om folkbokföring kommer troligtvis gå rätt så snabbt och så fort det är klarlagt att barnet bor hos dig och blir folkbokfört där så kommer du att få underhållsstöd ifrån Försäkringskassan. Så då spelar det ingen roll hur lång tid tvisten tar. Men jag tycker gott du kan be Tingsrätten notera att den andra föräldern försvårat din försörjning av barnet och alltså inte sätter barnets behov främst samt är samarbetsovillig gentemot dig. Lycka till!
  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 12:01
    #6

    Skatteverkets utredning har tagit två månader hittills och kommer hålla på två månader till *suck*


     


    Tack för svaret! Det var just det där med samarbete som jag tänkte på. Det kan ju inte anses vara det bästa för barnet att vägra att betala US...?

  • Kyrkby
    Äldre 28 Apr 12:02
    #7

    du har ett ombud utgår jag ifrån, det är dennes uppgift att svara på en fråga av denna art.
    Lycka till

  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 12:04
    #8

    Självklart har jag det men det är även intressant att höra andras tankar och erfarenheter kring det hela.

  • Äldre 28 Apr 12:50
    #9
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-04-28 12:01:35 följande:

    Skatteverkets utredning har tagit två månader hittills och kommer hålla på två månader till *suck*


     


    Tack för svaret! Det var just det där med samarbete som jag tänkte på. Det kan ju inte anses vara det bästa för barnet att vägra att betala US...?


    Konstigt att det ska behöva ta så lång tid. Jag har varit med om samma sak: att pappan vägrade skriva på papper att dottern fick vara folkbokförd hos mig trots att hon vistades hos mig mesta tiden och då tyckte Familjerätten som vi var på samtal hos att det var dåligt beteende av pappan eftersom han gjorde det svårare för mig att få underhållsstöd från FK - själv bidrog han inte med ett rött öre till barnets försörjning. 
    Även om vi till slut hade fått ett växelvis boende (vilket vi inte har) så måste barnet ändå vara folkbokfört på EN adress och det spelar ju i så fall en mindre roll - man kan få lite mer bostadsbidrag och barnbidraget kommer till den föräldern. Men att låta ekonomiska faktorer få högre betydelse än barnets väl och ve (vilket tyvärr händer) visar ju också på vilken typ av förälder man är. I avvaktan på ett domslut måste ju ändå barnet ha det bra.
  • Anonym (föräl­der)
    Äldre 28 Apr 13:01
    #10
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-04-28 11:49:11 följande:

    Enligt FK så är det datumet barnet blir folkbokfört här som styr.


    Dvs jag anmälde ändrat boende och ansökte om stöd i feb/mars men kommer inte få pengar förrän from juni tidigast.

    Men min fråga rör mer hur rätten ser på sånt här. Jag är ju partisk men tycker det är helkonstigt att en förälder kan neka till att betala och att det anses OK...?


    Det är väl minst lika konstigt att en förälder kan ta barnet/barnen och flytta och sen vägra ha 50/50 utan att man är överens? Det är därför man blir stämd. Ni är inte överens om barnets/barnens boende/vårdnad/umgänge.

    Varför anser du att det är OK att du bara tar barnet/barnen och flyttar?
Svar på tråden Hen vägrar betala underhållsstöd