• Anonym (skäms)

    Blivit anmäld till lex Sarah. Vad händer nu? känner mig hemsk

    Jag har börjat jobba extra i hemtjänsten, och har gjort ett misstag som ledde till en lex Sarah anmälan. Kan ju säga att jag verkligen är en person som bryr mig om andra och jag skäms otroligt mycket för det jag gjorde fel. Ska förklara vad som hände: Det händer ganska ofta att jag kommer till vårdtagare som ska få hjälp med måltid men som säger att de redan ätit eller att de lagar mat själva sen, det brukar inte vara så mycket mer med det. Senast jag jobbade kom jag till en vårdtagare jag inte träffat förut och som skulle ha hjälp med måltid. När jag kom dit och sa att jag skulle laga mat sa han att han inte var hungrig. Jag frågade då om jag inte skulle laga något i alla fall varpå han svarade, ganska aggressivt, " nej för fan jag ska inte ha något". Jag frågade då om det var något annat han ville ha hjälp med och frågade även ytterligare om han verkligen inte ville ha mat. Eftersom han verkade bestämd och dessutom verkade relativt rörlig antog jag att han kunde ta något att äta själv sen.. Men nu har jag alltså blivit lex Sarah anmäld eftersom han inte fick någon mat. Samtidigt hade det ju känts fel att gå in och laga mat när han så tydligt sa nej, men jag borde kanske ha insisterat mer? Har sån jäkla ångest. Kollegan som anmälde mig lät så himla sur och alla på jobbet lär väl tycka jag är en idiot. Kommer inte våga gå tillbaka dit. Någon som vet vad detta kommer leda till? Hur ska jag hantera det här? Och hur borde jag ha gjort i den situationen istället? Kan också tycka att om just den vårdtagaren är lite svår borde de gett mig information om det eftersom jag är ny.. men känner mig iallafall så ledsen och dum just nu, känner mig som en dålig människa...

  • Svar på tråden Blivit anmäld till lex Sarah. Vad händer nu? känner mig hemsk
  • Anonym (Anita)

    Ska man inte lyssna på vad brukaren vill? Har han sagt nej så har han. Du kan ju inte tvinga honom att äta. Och dom skulle absolut ha informerat om att den här brukaren var besvärlig. Att Lex-Sara anmäla för det här låter helt absurt tycker jag.

  • Anonym (Mat)

    Nej du är absolut ingen dålig människa, de allra flesta hade gjort samma sak som du i det läget.

    Om det är en besvärlig person som ev är virrig och skulle ha blivit serverad mat trots motstånd skulle du ha fått den informationen från en arbetsledare.

  • Anonym (Shit...)

    Jag har svårt att tro att anmälan kommer leda någonstans, självbestämmanderätten väger tungt inom vården.

    Du frågade flera gånger om brukaren ville ha mat, han ville inte. Vad skulle du göra, tvångsmata?Eventuellt hade du kanske kunnat fixa en macka och ställt i kylskåpet, men det är ju samtidigt hans mat och han som bestämmer.

    Han sa nej, då är det nej. Så du gjorde rätt.

  • Anonym (uska)

    Din kollega låter helt galen!


    Arbetar själv inom hemtjänst, och vet hur svårt det är när man kommer till nya brukare!


    Brukaren bestämmer och har rätt att tacka nej till hjälp. Det är ingenting du ska bli anmäld för. Du kan inte tvinga dig in i någons hem och laga mat mot deras vilja. Det man får göra är att se till att dokumentera bara.
    Självklart så är det vissa brukare som tackar nej men som man vet om att man får lirka med, men det är omöjligt för dig att veta som är ny. Dessutom var det "bara" middag som missades, löjligt att lex sarah anmäla dig för det, tror knappast det kommer bli något av det. Du kanske kan prata med din chef om hur du uppfattade situationen?

  • Anonym (Anita)

    Dom kommer förmodligen ha ett möte med din chef och socialförvaltningens chef.. Men bara berätta som det är. Jag kan inte tänka mig att dom tar det på allvar. Hoppas det går bra.

  • Anonym (abc)

    Låter inte okej att anmäla dig tycker jag. Om man dessutom är ny och brukaren säger bestämt nej så hade nog jag också gjort som dig. Stå på dig till chefen!

  • Misskittycat

    Kostig sak att anmäla för. Jobbar själv inom vården och det är ju nästan någon varje dag som inte vill äta. Inte anmäler man för det. Sen om det finns kringliggande anledningar som att han inte kan göra mat själv eller behöver mat på bestämda tider så kanske visst, men om han var rörlig och motsträvig så hade jag nog med gått därifrån.
    Vad har kollegan för anledning till anmälan? Vad säger de andra inom hemtjänsten om honom och om han är aggressiv? Finns det någon riktig grund i anmälan? Är hon bara tjurig och inte har någon anledning så leder ju den ingenstans ändå.

  • Anonym (skäms)

    Det enda kollegan angav som anledning var att han hade varit jättehungrig när hon kom dit, så jag förklarade att han bestämt hade tackat nej till måltid... Kändes inte direkt som hon lyssnade, utan fick bara som svar "ok, men jag kommer göra en Lex Sarah-anmälan" typ. Det var på telefon, så hann inte säga så mycket mer innan hon la på och har inte pratat med någon av de andra heller. Vet ärligt talat inte om jag kommer gå tillbaka dit... Men tack för era svar, känns lite bättre nu i alla fall, även om jag fortfarande känner mig så himla ledsen över det här.

  • Litet My
    Anonym (skäms) skrev 2015-04-28 12:05:12 följande:

    Jag har börjat jobba extra i hemtjänsten, och har gjort ett misstag som ledde till en lex Sarah anmälan. Kan ju säga att jag verkligen är en person som bryr mig om andra och jag skäms otroligt mycket för det jag gjorde fel. Ska förklara vad som hände: Det händer ganska ofta att jag kommer till vårdtagare som ska få hjälp med måltid men som säger att de redan ätit eller att de lagar mat själva sen, det brukar inte vara så mycket mer med det. Senast jag jobbade kom jag till en vårdtagare jag inte träffat förut och som skulle ha hjälp med måltid. När jag kom dit och sa att jag skulle laga mat sa han att han inte var hungrig. Jag frågade då om jag inte skulle laga något i alla fall varpå han svarade, ganska aggressivt, " nej för fan jag ska inte ha något". Jag frågade då om det var något annat han ville ha hjälp med och frågade även ytterligare om han verkligen inte ville ha mat. Eftersom han verkade bestämd och dessutom verkade relativt rörlig antog jag att han kunde ta något att äta själv sen.. Men nu har jag alltså blivit lex Sarah anmäld eftersom han inte fick någon mat. Samtidigt hade det ju känts fel att gå in och laga mat när han så tydligt sa nej, men jag borde kanske ha insisterat mer? Har sån jäkla ångest. Kollegan som anmälde mig lät så himla sur och alla på jobbet lär väl tycka jag är en idiot. Kommer inte våga gå tillbaka dit. Någon som vet vad detta kommer leda till? Hur ska jag hantera det här? Och hur borde jag ha gjort i den situationen istället? Kan också tycka att om just den vårdtagaren är lite svår borde de gett mig information om det eftersom jag är ny.. men känner mig iallafall så ledsen och dum just nu, känner mig som en dålig människa...


    Har det blivit en Lex Sarah än då? En enskild personal kan inte anmäla så det blir en lexanmälan. Bara prata med chef som i sin tur beslutar om det blir en lex Sarah. Har enormt svårt att tänka mig att det blir en lex Sarah av det där.
  • Litet My

    När jag anmält har jag som anmälare fått prata med min chef och socialchefen. Sedan när de samlat info från anmälda och anmälare bestäms det modet går vidare till en lex Sarah eller Maria. Det är som sagt inget en enskild arbetstagare bestämmer.

Svar på tråden Blivit anmäld till lex Sarah. Vad händer nu? känner mig hemsk