• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 28 Apr 12:18
    1381 visningar
    3 svar
    3
    1381

    HJÄLP 4 gången till socialen på grund av pappan

    Har fått brev igen om att mitt barns pappa har blivit omhändertagen på grund av berusning. Så ska på ett samtal igen hos socialen. Vi är separerade sedan länge.

    På 5 år har vi varit där snart 4 gånger. 1 gång för LOB, 1 för ringa narkotikabrott, 1 gång för att pappan blivit orosanmäld anonymt av en granne och nu 1 till LOB.

    En av dessa har lett till en utredning där jag faktiskt krävde det. Men den ledde ingenstans...de kom fram till att det tagit osedvanligt lång tid för pappan att knyta an samt att förstå sin papparoll. De föreslog att han skulle gå på en pappakurs samt att vi skulle gå till familjerätten. Han vägrade att gå på en pappa kurs om jag inte följde med vilket jag faktiskt inte ville eftersom vi inte var ett par och på grund av saker som hände när vi separerade (tex. han skulle ge underhåll till sonen men jag skulle få jobba för det, för varje gång han fick ha sex med mig så skulle jag få en viss del av summan han skulle betala osv). Familjerätten ville han inte gå till då det vi skulle skriva där var juridiskt bindande, och han ville inte ha något som var juridikst bindande. Detta sas på själva utredningen.
    vidare så sa dagis personalen att barnet verkade må mycket bättre de veckor det var hos mig, när det var pappa vecka var barnet ledset, grät efter mamma och var allmänt hängigt. Detta sa dagis till mig, sedan när socialen kontaktade dem sa de att det inte alls såg någon skilland...de ville inte stöta sig med pappan.
    I orosanmälan så stod det att barnet grät hysteriskt i perioder om flera timmar, pappan skrek, försökte överrösta barnet med tv:n, smällde i alla dörrar som fanns etc.
    MEN ändå så anser de att han är en bra pappa. Det finns så klart fler saker som visar på missförhållande där, tex pappan borstar aldrig tänderna på barnet, har samma kläder på barnet dygnet runt i ca 6 dygn osv.
    Pappan äter antideppresiva mediciner samt starka sömntabletter.

    Jag har velat att barnet bor hos mig men ser sin pappa varannan helg. Detta ansåg inte socialen vara rimligt för pappans föräldrar skulle stötta honom och hjälpa till att se till att han kom in i pappa rollen. 

    Nu är jag less på att få kallelser till socialen, att må dåligt för att lämna barnet varannan vecka. Vad kan jag göra? Är det alternativ jag har att gå till en advokat och försöka få barnet mer tid? 

  • Svar på tråden HJÄLP 4 gången till socialen på grund av pappan
  • Anonym (Orätt­vist)
    Äldre 5 May 16:48
    #1

    Har väl inga bra råd direkt men undrar över det där med Familjerätten. Är det bara han ensam som ska få bestämma att ni inte ska dit? På så sätt missar du ju underhåll från honom, om jag förstått det hela rätt.

  • Äldre 5 May 20:10
    #2
    Anonym (Orättvist) skrev 2015-05-05 16:48:04 följande:

    Har väl inga bra råd direkt men undrar över det där med Familjerätten. Är det bara han ensam som ska få bestämma att ni inte ska dit? På så sätt missar du ju underhåll från honom, om jag förstått det hela rätt.


    Familjerätten är helt frivillig och har inget med underhåll att göra.

    Underhåll hat man rätt till så länge barnet inte bor växelvis.
  • Äldre 27 Jul 20:38
    #3

    Hej,

    Skulle vara intressant att höra hur ni har det nu?

    Jag kommer gärna med tips och stöttning då jag själv gått igenom liknande.

Svar på tråden HJÄLP 4 gången till socialen på grund av pappan