• Anonym (mini)

    från ett förhållande till ett annat

    Hej!

    Precis som rubriken så undrar jag om vad ni tycker om att gå från ett förhållande till ett annat? Det är så att jag å mitt ex gjorde slut för 2 månader sedan, vi har varit tillsammans ungefär 4 år och varit sambo i 3 år. Under sista tiden av vårt förhållande så älskade jag inte honom längre och ville leva ett singel liv men vågade inte ta steget att göra slut då min största rädsla är att vara ensam. Trotts all bråk på slutet så stannade jag kvar på grund av rädslan av ensamhet. 

    En vecka efter att vi har gjort slut träffade jag en kille, och syftet med att börja träffas var bara att jag skulle äntligen börja leva å "ha kul", men efter första träffen började vi träffas mer och mer, och nu sover vi med varandra nästan varje kväll. Och för varje dag som vi träffas så växer det känslor hos mig. Men dem senaste dagarna har jag varit så osäker på mig själv och skapar onödig tjafs med den nya killen. Jag tar åt mig om allt han säger, trotts att det är på skämt. Det känns som att den personen jag var i mitt förra förhållande (personen som jag vill förbättra) är samma i den nya "relationen" jag påbörjat. Och jag har alltid sagt att jag vill hitta mig själv igen, vem jag var innan mitt ex kom in i mitt liv. Men nu händer detta, träffade en kille som jag verkligen tycker om och vill inte direkt släppa honom. Men samtidigt så vill jag inte vara samma person som jag var i mitt förra förhållande, en person som var väldigt elak, bråkig, känslig och förstorade upp saker och en dramaqueen. 

    Till saken...
    Kan man verkligen gå från ett långt förhållande till ett nytt direkt?
    Behöver man vara för sig själv?
    kan jag förbättra mig själv och hitta mig själv samtidigt som jag dejtar en ny person eller ska jag vara själv först och utforska vem jag är utan en kille?

    SNÄLLA HJÄLP MIG. 

  • Svar på tråden från ett förhållande till ett annat
  • AnnaZL

    Det är alltid en bra ide att bearbeta sitt avslutade förhållande innan en ingår i ett nytt.

    Bara du vet hur färdig du är, men att du funderar och skriver om det låter som ett tecken på att det skulle vara bra för dig att vara själv ett tag.

    Se det från andra sidan- skulle du vilja vara ihop med någon som egentligen bara var rädd för att vara ensam, eller med en som verkligen vill ha ett förhållande med just dig?

  • Donizetti

    Såklart man kan. Du har nog klarat av bearbetningsfasen redan under ditt tidigare förhållande. Kvinnor brukar göra så, de bearbetar mycket året innan de lämnar. Men det där saggandet du håller på med med den nya, har du frågat dig själv om det är för att testa om han står kvar eller har du bara bytt ut huvudrollsinnehavaren i ditt livsdrama?

  • Anonym (mini)
    Donizetti skrev 2015-04-28 16:57:27 följande:

    Såklart man kan. Du har nog klarat av bearbetningsfasen redan under ditt tidigare förhållande. Kvinnor brukar göra så, de bearbetar mycket året innan de lämnar. Men det där saggandet du håller på med med den nya, har du frågat dig själv om det är för att testa om han står kvar eller har du bara bytt ut huvudrollsinnehavaren i ditt livsdrama?


    Hej!
    Tack för ditt svar, nej jag har faktist inte tänkt på den banan, nu när jag tänkt på dem frågorna som du har ställt så kanske jag gör det här för att se om han blir kvar. 
  • Anonym (mini)
    AnnaZL skrev 2015-04-28 16:15:01 följande:

    Det är alltid en bra ide att bearbeta sitt avslutade förhållande innan en ingår i ett nytt.

    Bara du vet hur färdig du är, men att du funderar och skriver om det låter som ett tecken på att det skulle vara bra för dig att vara själv ett tag.

    Se det från andra sidan- skulle du vilja vara ihop med någon som egentligen bara var rädd för att vara ensam, eller med en som verkligen vill ha ett förhållande med just dig?


    Det är sant det du säger, om jag följer "viljan" så vill jag självklart fortsätta träffas och se var det leder, men det är inte rättvist mot han. Om jag följer det jag verkligen "behöver" så är det nog att vara själv och hitta mig själv. Så nu måste jag välja mellan vad jag vill eller behöver.
  • Anonym (gå inte emot)
    Anonym (mini) skrev 2015-04-28 19:32:15 följande:
    Det är sant det du säger, om jag följer "viljan" så vill jag självklart fortsätta träffas och se var det leder, men det är inte rättvist mot han. Om jag följer det jag verkligen "behöver" så är det nog att vara själv och hitta mig själv. Så nu måste jag välja mellan vad jag vill eller behöver.
    Du kanske både vill ha och behöver den nya killen?
    Alla bearbetar saker olika.
    Alla behöver inte ensamtid,det där får man känna efter själv.
    Det viktiga är att man är ärlig mot sig själv och inte går emot sina känslor.
  • isolande

    Träffade min man en vecka efter att jag sparkat ut min sambo sedan 3 år. Jag hade funderat på att lämna honom länge och var spyfärdigt redo att börja ett nytt liv utan honom. Så visst går det ????.

  • Anonym (floskel)

    Jag gjorde slut med min sambo. Men av olika själ så var vi tvungna att bo under samma tak i 6 månader drygt.
    Efter en månad så träffade jag en ny kvinna och henne lever jag med idag. Gift också för den delen.
    Att det blev ståhej om barnen är som det är. Idag bor barnen hos oss på heltid.

    Exet har fortfarande problem med detta. Då har det ändå gott nästan 4år. Nej jag var inte otrogen. Jag hade gjort slut innan.

    Så klart man kan gå från ett och in i ett nytt.

  • Anonym (rebound)

    Låter som att du har ett rebound. Man får starka känslor väldigt tidigt i förhållandet och sen börjar man tvivla och ifrågasätta. Inom ett halvår till tio månader är förhållandet över. Det är ett trappsteg ut till friheten. Jag hörde en som sörjde sitt ex säga: "Jag är inte orolig för den hon träffar nu. Men den som kommer efter den här killen, HAN är farlig."

  • Anonym (Rädd?)

    Vet inte din ålder, men om det är så att du aldrig nånsin varit singel så kanske det är ett issue. Eftersom du skriver att din största rädsla är att vara ensam.

Svar på tråden från ett förhållande till ett annat