• Sossatina

    Bolån och handpenning - hade ni en kvarts miljon sparade?

    Hej,

    sedan regeln om att man bara får låna 85% av bostadens värde infördes - har verkligen alla sisådär en kvarts miljon undansparade för att kunna få bolån?

    När ni inte haft 15% i eget kapital - hur har ni löst det?
    Har "hört" om andra som tagit sk blancolån eller privatlån hos andra banker än den bank man sen söker bolån av, men godkänns verkligen detta av bolånebanken?

    Är månne en vanligare lösning att man ber föräldrar ställa upp som borgensmän?

    Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Bolån och handpenning - hade ni en kvarts miljon sparade?
  • Anonym (Ja)

    Ja, vi kommer ha 15% plus 100 000 i buffert när vi köper hus. Kommer köpa för ca 3-4 miljoner och har sparat i snart fem år. Tjänar tillsammans ca 43000 netto. Inga barn.

  • Linae86

    Vi fick ta blancolån på samma bank vi skulle ta bolånet på. Däremot får du ju mindre bolån. Men vi hade inga problem med att "baka in" blancolånet med bolånet. Men sen tog det längre tid att hitta ett hus än vad vi hoppats på, vi har fortfarande ett år senare ännu inte hittat ett bra hus vi vill köpa. Under detta år har vi sparat, sparat och sparat för att slippa blancolånet och för att få högre lån hos banken. Har hittills lyckats spara ihop 120.000. Det går om man verkligen vill, men det är inte mycket man kan unna sig mer än det allra nödvändigaste under tiden.

  • Anonym (vi har)

    Ja, jag har ca 500 000 kr sparat i dagsläget. I princip är det ett arv på ca 80 000 från mina farföräldrar som växt till sig i fonder. Sedan dess har jag pluggat och fått jobb, men bara använt några få tusen. I dagsläget skulle jag kunna spara 5000 om jag ville och min sambo ytterligare 5000 i månaden och då tar det ca 2 år att spara ihop till en kvarts miljon.

    En kompis som nyligen köpte lägenhet har ett privatlån till sina föräldrar på insatsen. De lånade upp på sin villa för att hen skulle kunna köpa lägenhet ca ett år efter att hen fått jobb.

  • Anonym (/.\/.\)

    Jag har haft en mer än tillräcklig ekonomisk grund från arv och sparande från föräldrar som varit väl placerade under hela min uppväxt. För närvarande äger jag inte boende men har i runda slängar 5,5 miljoner i tillgångar, är 25 år.

  • Anonym (Num)

    Vi hade 40 % att lägga in kontant, detta tack vare en BR försäljning som genererade vinst. Men ca 300 000 var "sparade" pengar genom att vi amorterat ner lånet på vår tidigare lägenhet + rent sparkapital. När vi först lånade till lägenheten hade vi 20 % kontant som vi sparat ihop.

    Nästa gång vi byter boende kommer vi enkelt kunna lägga 1 miljon kontant då vi betalat alla renoveringar och värdehöjande åtgärder ur egen ficka, förutsatt att inte marknaden totalt havererar innan dess

    Jag har också hört om folk som löser det på andra sätt men alla jag känner där jag har riktig insyn har antingen sparat själva, haft en grundplåt som föräldrar/släktingar sparat eller haft tillgång till lite arvspengar.

  • Anonym (Japp)

    Vi la in 300 000 kr var i handpenning -  mestadels sparade pengar. Jag hade då jobbat i 3 år, tjänade 27000 kr innan skatt och lyckades lägga undan närmare 10 000 kr/mån (levde som en student i ett par år extra).

    Nu har bostaden gått upp till det dubbla i värde så något mer sparande till handpenning behöver vi nog aldrig göra. Vi amorterar ändå en ansenlig summa varje månad för att vi är såna trygghetsnarkomaner ;) 

  • Rani

    Vi sparade ihop 265 000. Det tog tre år ungefär. Men då bodde vi billigt och hade två heltidsinkomster. Och då köpte vi ändå en billig bostad för att vara i vår stad. Jag förstår inte hur man kan köpa en 4-miljonersvilla utan att ha gjort en rejäl bostadskarriär.

  • Anonym (aija)
    Anonym (vi har) skrev 2015-04-28 22:09:54 följande:

    Ja, jag har ca 500 000 kr sparat i dagsläget. I princip är det ett arv på ca 80 000 från mina farföräldrar som växt till sig i fonder. Sedan dess har jag pluggat och fått jobb, men bara använt några få tusen. I dagsläget skulle jag kunna spara 5000 om jag ville och min sambo ytterligare 5000 i månaden och då tar det ca 2 år att spara ihop till en kvarts miljon.

    En kompis som nyligen köpte lägenhet har ett privatlån till sina föräldrar på insatsen. De lånade upp på sin villa för att hen skulle kunna köpa lägenhet ca ett år efter att hen fått jobb.


    Vad var det för fonder???
  • Anonym (Ja)
    Rani skrev 2015-04-28 22:26:33 följande:

    Vi sparade ihop 265 000. Det tog tre år ungefär. Men då bodde vi billigt och hade två heltidsinkomster. Och då köpte vi ändå en billig bostad för att vara i vår stad. Jag förstår inte hur man kan köpa en 4-miljonersvilla utan att ha gjort en rejäl bostadskarriär.


    Inga problem. Vi får in 43000, bor för 4600 i hyresrätt, ganska låga övriga räkningar och sparar minst 17000 per månad direkt vi får lön och sedan även det som blir över i slutet av månaden (oftast 2-6000). I början sparade vi mindre för då var en av oss student och sedan hade vi kanske 50000 var när vi flyttade ihop som delvis var sparande från föräldrarna och delvis sparande från extrajobb under studietiden, så ca 800000 har vi sparat under de senaste fem åren utöver dessa 100000 vi hade sedan tidigare. Det beror ju på inkomster, utgifter, disciplin samt hur många år man anser att man kan spara innan man "måste" köpa bostad.
  • Sossatina

    Tack för tips och info! Men det var inte främst spartips jag var ute efter utan lösningar på dilemmat som uppstår när man INTE har de 15%.

    Hur är det vanligast att man löser detta?

  • Anonym (Ja)
    Sossatina skrev 2015-04-28 23:27:57 följande:

    Tack för tips och info! Men det var inte främst spartips jag var ute efter utan lösningar på dilemmat som uppstår när man INTE har de 15%.

    Hur är det vanligast att man löser detta?


    Blancolån antingen i samma bank eller hos t ex SBAB, eller privatlån hos föräldrarna t ex genom att de lånar upp på sin bostad och man sedan betalar tillbaka till dem.
  • nevermind

    Vi har inte ett dugg sparat. Ett bostadsköp blir möjligt tack vare sambons arv på nästan en mille. Annars hade det blivit blancolån eller liknande.

  • Anonym (12345)

    Kommer lägga 375k kontant som är minimum för min bostad, sparade pengar.

  • Anonym (Jag)

    Jag har 1 miljon att lägga in som handpenning/kontantinsats. Men problemet hos oss är att sambon har fast jobb men jag har bara visstidsanställningar. Pratade med banken och vi gjorde en kalkyl. Om vi bara har 100 000kr i skulder plus studielån så skulle vi troligtvis kunna låna för ett husköp på ca 3,5 miljoner. Då lägger jag in ca 700-750 000 i kontantinsats. Men det känns ändå säkrare att vänta tills jag får fast anställning.

  • Anonym (12345)
    Anonym (Jag) skrev 2015-04-30 22:08:02 följande:

    Jag har 1 miljon att lägga in som handpenning/kontantinsats. Men problemet hos oss är att sambon har fast jobb men jag har bara visstidsanställningar. Pratade med banken och vi gjorde en kalkyl. Om vi bara har 100 000kr i skulder plus studielån så skulle vi troligtvis kunna låna för ett husköp på ca 3,5 miljoner. Då lägger jag in ca 700-750 000 i kontantinsats. Men det känns ändå säkrare att vänta tills jag får fast anställning.


    Vad motsvarar 700-750k i % i ditta fall?
    Tag en funderare om du verkligen vill binda mer än 15% i bostaden.
  • Anonym (Vi)
    Sossatina skrev 2015-04-28 23:27:57 följande:

    Tack för tips och info! Men det var inte främst spartips jag var ute efter utan lösningar på dilemmat som uppstår när man INTE har de 15%.

    Hur är det vanligast att man löser detta?


    Vi (gift par i 40-årsåldern, fasta tjänster ca 36.000kr var i månaden innan skatt, 2 barn) hade inga 15% när vi ville köpa hus. Vi köpte ett hus för ca 2.5 milj. Vi la en kontantinsats på 125.000kr, dvs 5%. Vi tog bolån på 2.125.000 (85%) och resterande 250.000kr (10%) tog vi privatlån (blancolån) på. Allt lånades hos Nordea. Det var inga dom helst problem.

    Jag hade ca 300.000 i studielån och min man hade några smålån på totalt 20-30.000kr.

    Jag tror att många banker gärna lånar ut till en del av insatsen så länge man har fast tjänst och inte har uppvisat en vana av att handla på kredit för mycket.

    Hur ser din situation ut, ts?
  • Anonym (12345)

    Även om du lånar till kontantinsatsen som blancolån se då till att betala av den så fort som möjligt. då blancolån har ganska hög ränta.

  • Anonym (duh)

    Jag hade 150 000 sparat när jag köpte min första lägenhet för 800 000.
    När jag köpte den jag bor i nu hade jag 600 000 att lägga in och den kostade 1,4 milj.

    Man börjar med att spara ihop pengar till kontantinsatsen på en lägenhet som man har råd med, sen kan man byta upp sig vartefter 

Svar på tråden Bolån och handpenning - hade ni en kvarts miljon sparade?