• elsakarlsson

    Ingen kom på visning trots HET bostadsmarknad!

    Vi hade visning på vår bostadsrätt i helgen. Två visningar, ingen som kommer och inga spekulanter! Hur är det möjligt?!?

    Jag vet att amorteringskravet slopades förra veckan men jag fattar ändå inte hur det kan gå från sådana extremer. Lgh ligger i mkt attraktivt område i närförort t Stockholm och är nyrenoverad. Hur kan marknaden gå från överhettad till tvärdöd på några dagar? är det nån annan som erfarit samma sak den här veckan?

    Jag inser att det säkert kommer igång igen. Problemet är ju att det hela tiden kommer nya objekt och de lgh som inte sålt ligger och blir oattraktiva surdegar på hemnets lista... 

    Vad ska man göra? Ta bort den från hemnet och lägga ut igen närmare sommaren? Men på sommaren brukar ju marknaden oxå avstanna. 

    Känns surt att det så sent som en vecka sedan var budgivning på varenda lgh i området..

  • Svar på tråden Ingen kom på visning trots HET bostadsmarknad!
  • EnKatta

    Kan det vara så att priset satts optimistiskt från er sida med tanke på den hetsiga budgivningsutvecklingen som varit senaste tiden? Har efterfrågan kanske mättats om flera försäljningar nyligen gått i lås i närområdet?

  • elsakarlsson

    Ja man säger ju att marknaden sätter priset och idag är värdet 0 kr. :) 

    Priset är väldigt realistiskt satt. Ett accept som ligger ganska mkt långt under faktiska kvadratmeterpriset i området f.n. Jag har sett på hemnet idag att de lgh som har budgivningar är de som hade ett lågt (och i mina ögon orealistiskt) acceptpris. Tyvärr tycker jag att det bara handlar om lockpriser, men det har ju uppenbarligen fått köparna att iaf gå visningen. Jag sa till vår mäklare att jag inte ville sätta ett lägre pris än det jag är beredd att sälja för. Det är kanske det jag får äta upp nu. 

    Intressant tanke om att efterfrågan mättats. Marknaden har ju beskrivits som nästan omättlig, men du kan ha en poäng. Någon förklaring måste ju finnas 

  • riboflavin
    elsakarlsson skrev 2015-04-28 22:24:57 följande:

    Ja man säger ju att marknaden sätter priset och idag är värdet 0 kr. :) 

    Priset är väldigt realistiskt satt. Ett accept som ligger ganska mkt långt under faktiska kvadratmeterpriset i området f.n. Jag har sett på hemnet idag att de lgh som har budgivningar är de som hade ett lågt (och i mina ögon orealistiskt) acceptpris. Tyvärr tycker jag att det bara handlar om lockpriser, men det har ju uppenbarligen fått köparna att iaf gå visningen. Jag sa till vår mäklare att jag inte ville sätta ett lägre pris än det jag är beredd att sälja för. Det är kanske det jag får äta upp nu. 

    Intressant tanke om att efterfrågan mättats. Marknaden har ju beskrivits som nästan omättlig, men du kan ha en poäng. Någon förklaring måste ju finnas 


    Dåligt satt och kort visningstid? D.v.s ni hade samma tid som andra, mer attraktiva objekt, och folk var tvungna att välja? Eller hade ingen anmält sig?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • elsakarlsson

    Ingen hade anmält sig heller. Jag har också funderat på visningstiden men mäklaren hädvar att det var färre på alla visningar. Men få är ju fler än ingen. :) 

  • riboflavin
    elsakarlsson skrev 2015-04-28 22:32:15 följande:

    Ingen hade anmält sig heller. Jag har också funderat på visningstiden men mäklaren hädvar att det var färre på alla visningar. Men få är ju fler än ingen. :) 


    Skulle man kunna få en länk i pm? Kan ju vara så att något i själva annonsen avskräckt, något ni inte själva reflekterat över? Men visst är det konstigt att ingen hört av sig alls...
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • elsakarlsson

    Tack för erbj om specifik feedback riboflavin. Men jag har bott i lgh i över tio år och värnar min anonymitet högt. Men som sagt, tack. 

  • riboflavin
    elsakarlsson skrev 2015-04-28 22:42:07 följande:

    Tack för erbj om specifik feedback riboflavin. Men jag har bott i lgh i över tio år och värnar min anonymitet högt. Men som sagt, tack. 


    Hoppas det löser sig med nya visningar, men ja, jag hade nog tagit bort objektet från hemnet någon dag och bytt visningsbilden för att undvika att bli surdegen.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Eva7208

    1) Priset är kanske optimistiskt satt. Har ni fått en mäklare som kommit med dåliga råd?

    2) Hur är planlösningen? Vilken våning ligger lägenheten på? Det är två saker som har stor betydelse för presumtiva köpare. Och man brukar normalt sett bli lite blind för hur bra den egna lägenheten är när man själv har bott där i år och gjort den personlig.

    3) Nyrenoverat är inte alltid bra. I många fall föredrar folk att köpa till lite lägre pris för att sedan själva renovera efter sin smak. Alla gillar ex inte "ljust och fräscht".

  • elsakarlsson
    Anonym (-) skrev 2015-04-28 22:36:42 följande:

    Någon gång måste det ju dala.


    instämmer! det som förbryllar mig är att inget intresse finns öht. inte ens ett skambud. 
Svar på tråden Ingen kom på visning trots HET bostadsmarknad!