• aug14

    Köpa lära gå-skor innan barnet kan gå?

    Min son är 8 månader och har börjat ställa sig mot möbler och älskar att gå runt när någon håller honom i händerna. Jag vet att man egentligen inte "får" köpa skor förrän de har gått utan stöd i 6 veckor, men nu börjar vi ju vara ute och leka mycket, så det kan bli lite kallt och blött att vara ute i bara strumpor. Skulle egentligen inte ha någonting emot att köpa billiga tofflor och avvakta, men vi bor utomlands och jag gillar inte stilen på märket som har monopol på lära gå-skorna här. Vi åker snart till Sverige på semester och jag skulle gärna vilja passa på att köpa kavatskor eller liknande. Går det att köpa med lite extra växtmån eller måste vi vänta tills han går på riktigt innan vi kan prova ut skor?

  • Svar på tråden Köpa lära gå-skor innan barnet kan gå?
  • Lowika

    Får man inte ha skor? Och varför inte det? Det heter väl LÄRA-gå skor av en anledning....

  • aug14
    Lowika skrev 2015-04-29 11:59:53 följande:

    Får man inte ha skor? Och varför inte det? Det heter väl LÄRA-gå skor av en anledning....


    Haha, jag vet, men där jag bor är det rekommendationen. En bekant gick till skoaffären med ett barn i liknande ålder och de vägrade att sälja till henne. Kan kanske beror på att folk inte leker ute med sina barn på samma sätt här så att behovet inte anses finnas.
  • minerva123

    Klart ni kan ha skor när han går utomhus! Han går väl ändå största delen av tiden inomhus och då är han väl barfota eller i strumplästen. Jag har aldrig hört den där regeln om att de ska ha gått utan stöd i 6 veckor förrän man köper skor?

  • Santin

    Jag har skor på min tös då vi är ute och leker. Hon kan ju inte vara utan skor då hon kryper om kring på marken.

    Hon är 8 månader och går inte alls.

    Nyfiken fråga. Varför är rekommendationerna så? Har aldrig hört dem innan.

  • aug14
    minerva123 skrev 2015-04-29 12:10:35 följande:

    Klart ni kan ha skor när han går utomhus! Han går väl ändå största delen av tiden inomhus och då är han väl barfota eller i strumplästen. Jag har aldrig hört den där regeln om att de ska ha gått utan stöd i 6 veckor förrän man köper skor?


    Det är nog en regel som bara finns här i så fall. Har märkt att många rekommendationer gällande barn är väldigt svartvita här jämfört med Sverige. Jo, mestadels får han vara barfota eftersom det är bäst för fötterna, men det känns ju dumt att begränsa hans lek ute för att han inte "får" ha skor. Så då kommer de alltså inte att vägra att hjälpa oss i en svensk skoaffär?
  • aug14
    Santin skrev 2015-04-29 12:12:13 följande:

    Jag har skor på min tös då vi är ute och leker. Hon kan ju inte vara utan skor då hon kryper om kring på marken.

    Hon är 8 månader och går inte alls.

    Nyfiken fråga. Varför är rekommendationerna så? Har aldrig hört dem innan.


    Då skulle det inte vara så dumt alltså Gissar på att den rekommendationen finns pga en kombination av att folk inte leker ute med sina barn och att många har skor inomhus här. Då finns ju risken att små barn får gå runt med skor inomhus hela dagarna, vilket ju inte är bra för fötterna.
  • Alexi

    Haha, roligaste regeln jag hört! Det är väl klart man sätter skor på fötterna på barnet om man är ute och leker på marken under de årstider det är blött och kallt.

  • Dr to be

    Självklart måste han få ha skor på sig.

    Off topic- vad är egentligen lära-gå-skor? Vår dotter var 10 mån då hon hux flux började gå och det var i snörika januari. Det var aldrig snack om lära-gå-skor utan hon fick ett par varma vinterskor i hennes storlek. Inne gick hon barfota eller i strumplästen eller ev i mokasiner....

  • aug14
    Aileen Allannah skrev 2015-04-29 12:31:40 följande:

    Köp skor i Sverige, klart barnet behöver skor om han går ute, vare sig om han går med stöd eller ej.


    Alexi skrev 2015-04-29 12:34:32 följande:

    Haha, roligaste regeln jag hört! Det är väl klart man sätter skor på fötterna på barnet om man är ute och leker på marken under de årstider det är blött och kallt.


    Då kör vi på det Jag inser att jag låter lite hjärndöd som frågar om jag får köpa skor åt mitt eget barn, men jag vill ju gärna prova ut dem i butik, så tänkte mer på om de kommer att vägra hjälpa oss, men svaret är alltså nej. Vi har aldrig träffat på andra småbarn på lekplatserna i vårt område, så det förklarar nog ett och annat
Svar på tråden Köpa lära gå-skor innan barnet kan gå?