• Mellanmjölkens land

    Cykla 4+4km när?

    Vi bor lite utanför stan, ca 4 km till utkanten och ca 1 mil till centrum. Det går bussar men på helgerna går de bara en gång i timmen. Ca 7 km från oss finns en jättefin badstrand och hit går inga bussar.

    Vi har bil men ibland vill man ju av olika anledningar ta cykeln. Hur gamla har era barn varit när de orkat cykla så långt? Då tänker jag främst på utkanten av stan och badplatsen. Det är fina cykelvägar så säkerhet är inget problem och nån vuxen skulle ju cykla med.

    Anledningen till att jag undrar är att vi tittar på cykelkärror och funderar på hur länge de kan vara aktuella att användas. Våra barn är nu 4 resp 1,5 och 4åringen har precis lärt sig cykla

  • Svar på tråden Cykla 4+4km när?
  • Kodia

    Jag tror att sonen hade fixat det när han var 7 år.
    Ett tips till er är att köpa en påhängscykel! (Bildgoogla!)
    Då kan ni cykla 1 mil redan nu (om 4-åringen är ganska lång) med stora barnet på påhängscykel och minsta i barnsits. Om några år kan stora barnet cykla själv och ni kan ha lilla på påhängscykeln.

  • Mrs Green

    När dottern fick en 20 tums cykel klarade hon att cykla så långt. De mindre cyklarna är ju väldigt mycket jobbigare. Men jag minns inte hur gammal hon var då... Minst 6 år, förmodligen 7.

  • Kina79

    Påhängscykel är nog jättebra till er!
    Och jag håller med om 20" cykel, när barnen får en sån (ca 6-8 år) då kan de cykla betydligt längre än innan.

  • Flickan och kråkan

    Så långt cyklade båda mina äldsta utan problem förra sommaren. De var då 5 respektive 6 år och båda hade 16-tums cyklar. Inget problem året innan förresten heller. Det är ju inte så lång sträcka att cykla. Tycker snarare att det handlar om trafiksäkerhet när de är små....vad det är för typ av väg etc.

  • Mellanmjölkens land

    Det är ju inte bara cykelturen utan cyklar vi till badplatsen så blir det ju även ett antal timmars bad/lek där innan det är dags att åka hem.

    Kärra vill jag ha för att kunna lämna yngsta hos dagmamman och sen kunna cykla vidare till jobbet. Min cykel + cykelsits är ingen bra kombination (lätt cykel och man måste montera sitsen väldigt högt så den blir väldigt instabil när jag har barn i sitsen).

  • Kodia

    Om ni har kärra till det minsta barnet kan ni ha en påhängscykel till det äldre om ni är två vuxna som ska med.

  • Mellanmjölkens land

    Min sambo tillhör tyvärr det latare släktet som absolut inte är intresserad av att cykla 7+7km och dessutom bada i mitten utan ska det cyklas lär det bli jag själv med barnen. Han är uppvuxen med att man tar bilen överallt och det vill jag gärna agera lite motpol mot.

    Jag behöver alltså kunna få med mig bägge barnen och lite packning själv och då är ju en cykelkärra idealisk men jag vet inte om man ska satsa på enkel eller dubbel och vilken viktgräns

  • Snällspiken

    Vår dotter cyklar utan problem 7+7 kilometer till skolan någon gång i veckan. Hon fick en ny cykel med växlar och det har motiverat henne. Hon var då 6,5 (idag 7,5) år och jag skulle säga att hon är "normalsportig". Men allt handlar om när barnen börjar cykla och hur bra man är på att öva kontinuerligt. Våra har  börjat i 4-5-årsåldern, det verkar vara ganska vanligt. Sen har de fått cykla typ 3 km per dag i något år. Efter det känns det lite som att det kvittar hur långt man cyklar. 

  • Snällspiken

    ...sen tror jag nog ändå att en cykelkärra är en jättebra investering även långt efter att de kan cykla långt, det finns ju många dagar när de är trötta eller man har bråttom eller av någon annan anledning inte kan få iväg dem längre sträckor på cykel, och det är ju kanon om man slipper bilen. 

  • blomblad

    Syrrans pojk har alltid cyklat mycket och gärna. Han fixade 5km när han var 5.5 år utan problem. Min bonus däremot är snart 7 och orkar knappt 1km innan det blir jobbigt. Ja hon är väldigt bekväm (läs lat).....

Svar på tråden Cykla 4+4km när?