• anonymtjej1

    Sluta amma trots barnet vägrat fast föda och flaska m.m? Helammar nu. 1 åring.

    Min dotter är snart 1 år och enda sen vi provade med smakportioner vid 6 månader så vägrar hon äta mat. Hon vill bara amma hela tiden. Inte mig emot för jag har länge tyckt att det varit mysigt. Men NU vid 1 års ålder börjar det bli riktigt jobbigt, dels för att hon då fortfarande helammar och äter typ ingen direkt mat men sen oxå för att hon är riktigt mammig och jag vågar och kan inte lämna henne en sekund för då skriker och gråter hon konstant, tillmed hon pappan.

    Jag känner bara nu att jag vill sluta amma helt. Tungt beslut. Egentligen hade jag kunnat delamma såsom på natten och morgon och ibland på dagen men just nu känns det som att det enda som kommer funka är kanske att sluta amma helt och hållet?!!

    Problemet är dock att hon vägrar nappflaska, napp och fast föda och välling och allt vad det nu heter. Men jag mår just nu väldigt dåligt över att amma

    Hjälp? Tips? Råd? Går det sluta ändå? Vill så gärna delamma men känns som det kommer inte funka :(

  • Svar på tråden Sluta amma trots barnet vägrat fast föda och flaska m.m? Helammar nu. 1 åring.
  • Donum

    Har du testat att blanda ut t ex mixad banan med bröstmjölk?


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Natulcien

    Hur ger ni henne maten? Många barn avskyr att matas, och vill hellre äta själva, typ plockmat. Men det har ni kanske provat?

  • anonymtjej1

    Hon får äta och plocka själv. Dock är hon väldigt dålig på att hantera bitar i munnen så hon kväljs nästan för ofta.

    Vi har inte pratat om att sluta amma med bvc, däremot om att hon äter inget merrän bröstet men det är inget bekymmer enligt min bvc o på så sätt är det väl sant men för mig börjar det bli jobbigt med helamning för det påverkar just nu allt i vardagen för jag blir rätt fången.

  • LndMama

    Hej! Jag var i liknande sits (men min dotter åt fast föda men ville ändå ammas konstant). Det jag vill tipsa om är gällande kväljningarna . Min tjej var likadan, ville bara ha allt supermosat då allt annat gav kväljningar. Vi började därför ge henne Ellas Kitchen "nibbles" som smälter i munnen. Det tog nog en månad sedan var hon van och kunde sakta börja äta större matbitar också. (Ursäkta all engelska, bor i utlandet) Lycka till!

Svar på tråden Sluta amma trots barnet vägrat fast föda och flaska m.m? Helammar nu. 1 åring.