• scrapparlotta

    Vilket är bäst att äta?Jag

    Jag kämpar med att gå ner i vikt och mitt problem är maten, helt klart. Jag tränar bra, äter i stort sett inget godis eller dricker cola och sånt. Äter lite på fredag och lördagskvällar bara. Men mat, jag äääälskar mat och mat som inte är så nyttigt. Som pasta....jag skulle kunna äta pasta hela veckan lång. Och inte fiberpasta, utan vanlig. Vill ju försöka byta ut detta mot nåt, ibland tar jag en sallad, men blir inte riktigt mätt på det. Men hur är det med cole slaw, om jag byter ut min pasta mot cole slaw, skulle det bli bra? Jag gör den på lätt creme fraiche och lätt majonäs....och så vitkål och ibland morötter åxå. Är det bättre än pastan??

    Hur är det med potatis? Är det ok att äta? Som färskpotatisen nu....den äääälskar jag åxå. Får man äta det med gott samvete?

    Andra tips mottages gärna åxå, mat som går bra att ta med i matlåda till jobbet.... Ingen ide att ni kommer med broccoli, blomkål och bönor och ärtor....jag får bara inte ner dessa saker...tyvärr...

  • Svar på tråden Vilket är bäst att äta?Jag
  • K grrl

    Pasta är inte onyttigt, men det är mycket energi sett till dess volym. Det kan vara bra att portionskontrollera pastan. Vid viktnedgång kan det vara bra med mat med låg energimängd relativt volymen. Dit hör t ex rotsaker (även potatis!). Ett sätt att dryga ut pastan är med zucchinipasta, ett sätt att göra potatismoset mindre kaloririkt och mer mättande per portion är att ha blomkål i det också, osv.

  • Nyfikna72

    Försök att äta mindre portioner bara.........gör du det ihop med att du minskar ner på skiten så lär du garanterat minska i vikt på några år. Försök att se det långsiktigt bara.

  • Aniiee

    Sluta hålla på att dutta med lättprodukter. Det går du inte ned i vikt på. Bättre att äta fullfeta saker så du håller dig mätt längre. (och nej, man behöver inte ära LCHF för att äta fullfeta mejeriprodukter eller riktig majonnäs eller riktigt smör).

    Ät potatis! Potatis är nyttigt. Och så gott. Vad gäller pastan så ta bort lite av pastan (typ en femtedel) och ha på en äggula så håller du dig mätt längre på ungefär samma kcal. Dryga ut med zucchini, pumpa (spaghettipumpa, kanske=P) eller aubergine om det ändå känns lite. Eller gör egen pasta som faktiskt innehåller ägg, och inte bara är formpressat och torkat mjöl.

    Bästa matlådorna är soppa, kall eller varm, i termos. Mättar bra på få kcal. En schysst macka till (med kesoröror, till exempel) är bra lunch.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • scrapparlotta

    Ok, tack för era svar. Har försökt dra ner på pastan (portionerna alltså), klarar det ibland....men ibland tar jag för mycket. Men ska anstränga mig lite mer på den saken

    Coleslaw är inte så bra att äta då eller?

    Potatis ska jag äta oftare åxå då....speciellt nu när dom färska kommer. Varför ska kolhydrater vara så gott???

    Zucchinipasta, hur gör jag den?? Men inte smakar det pasta väl? Men kan ju testa :)

  • K grrl
    scrapparlotta skrev 2015-05-01 22:46:49 följande:

    Ok, tack för era svar. Har försökt dra ner på pastan (portionerna alltså), klarar det ibland....men ibland tar jag för mycket. Men ska anstränga mig lite mer på den saken smile1.gif

    Coleslaw är inte så bra att äta då eller?

    Potatis ska jag äta oftare åxå då....speciellt nu när dom färska kommer. Varför ska kolhydrater vara så gott???

    Zucchinipasta, hur gör jag den?? Men inte smakar det pasta väl? Men kan ju testa :)


    Nja, coleslaw är väl ok (vitkålen), men det är mycket energi i majonnäs och créme fraiche.
  • Aniiee
    scrapparlotta skrev 2015-05-01 22:46:49 följande:

    Ok, tack för era svar. Har försökt dra ner på pastan (portionerna alltså), klarar det ibland....men ibland tar jag för mycket. Men ska anstränga mig lite mer på den saken

    Coleslaw är inte så bra att äta då eller?

    Potatis ska jag äta oftare åxå då....speciellt nu när dom färska kommer. Varför ska kolhydrater vara så gott???

    Zucchinipasta, hur gör jag den?? Men inte smakar det pasta väl? Men kan ju testa :)


    Med en potatisskalare! Ta i ordentligt så den inte blir supertunn. Om du drygar ut pasta med den så släng ovanpå pastan sista 30 sekunderna.

    Coleslaw är ganska mycket kcal  i förhållande till mängd, men eftersom det är en hel del fett (om man använder fullfeta produkter) så häller man sig mätt rätt länge. 
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Gladskit

    Alla livsmedel är ju bra eller mindre bra i förhållande till övrig kost.
    Kör man low carb eller LCHF är coleslaw ett bra tillbehör, och du håller dig mätt länge om du använder fullfeta produkter.
    Försöker man äta mer "lite av allt" och inte följer någon särskild kosthållning och äter tex. pasta så kanske man inte ska kombinera det med feta såser.
    Så du får tänka till lite kring de val du gör.
    Och framför allt inte sätta upp förbud, det funkar sällan, utan hitta en medelväg som du kan bygga vidare på så att det blir en livsstil och ingen Quick fix.

  • K grrl
    Gladskit skrev 2015-05-04 10:27:19 följande:

    Alla livsmedel är ju bra eller mindre bra i förhållande till övrig kost.
    Kör man low carb eller LCHF är coleslaw ett bra tillbehör, och du håller dig mätt länge om du använder fullfeta produkter.
    Försöker man äta mer "lite av allt" och inte följer någon särskild kosthållning och äter tex. pasta så kanske man inte ska kombinera det med feta såser.
    Så du får tänka till lite kring de val du gör.
    Och framför allt inte sätta upp förbud, det funkar sällan, utan hitta en medelväg som du kan bygga vidare på så att det blir en livsstil och ingen Quick fix.


    Det här är vettiga synpunkter! I synnerhet att det ska vara en långsiktig lösning. Jag tror att man måste hitta något som funkar för en själv - själv äter jag större mängd fett (även fett kött jämfört med magert kött) relativt kolhydrater för att få upp mitt totala kaloriintag, så i mitt fall fungerar inte devisen att fett är detsamma med mer mättnad.
  • Aniiee
    K grrl skrev 2015-05-04 11:37:46 följande:
    Det här är vettiga synpunkter! I synnerhet att det ska vara en långsiktig lösning. Jag tror att man måste hitta något som funkar för en själv - själv äter jag större mängd fett (även fett kött jämfört med magert kött) relativt kolhydrater för att få upp mitt totala kaloriintag, så i mitt fall fungerar inte devisen att fett är detsamma med mer mättnad.
    Absolut. Jag borde ha skrivit att rent generellt så mättar fullfeta produkter jämfört med de magra varianterna. Särskilt som jag precis skrev ett långt inlägg om att alla inte blir mätta av fett annan tråd Skäms
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Vilket är bäst att äta?Jag