• Anonym (Ingmari)

    Vad ska vi göra med min syrra nu?

    Jag är 44, min storasyster I-B är 53. Jag flyttade hemifrån vid 20, utbildade mig till sjukgymnast, träffade killen som blev min man, vi har 3 barn, hus, sommarstuga och lever ett svenssonliv. 

    Våra föräldrar börjar bli till åren, mamma 83 och pappa 87. De är friska men har krämpor som kommer med åldern och orken börjar avta. Vi är som vilken familj som helst om det inte vore för I-B.

    Hon gick ut skolan med högsta betyg och pappa brukar skoja och säga att hon är som en datamaskin i huvudet. Hon har mycket lätt för att lära och fort går det. När hon skulle välja gymnasielinje fick vi tjata på henne ömsom uppmuntra och heja på för att hon skulle inse vilken studiebegåvning hon var och att hon med sin begåvning hade ett bra liv framför sig om hon skaffade en bra utbildning och bli det hon ville. Hon gav med sig och gick ut treårig naturlinje på 2 år med högsta betyg. Hon ville aldrig prata om sin framtid utan satt helst på sitt rum och läste eller sydde. Ibland åkte hon runt på sin moped.

    Hon har aldrig haft kompisar eller velat vara ute och träffa kompisar och killar utan hon har hängt efter våra föräldrar. På somrarna arbetade hon på Konsum som hon trivdes jättebra med. Vi tänkte att hon kommer väl att plugga vidare på universitetet men istället kom hon hem och berättade överlyckligt att hon fått fast anställning på Konsum. Hon jobbade där några år och började sedan i hemtjänsten. Hon bor fortfarande kvar i sitt flickrum och är kvar i hemtjänsten! Nu tycker jag inte att det är fel att jobba på Konsum eller i hemtjänsten men när en människa struntar i att ta vara på sina resurser blir jag frustrerad. Hon har rätt att leva som hon vill, men ändå!

    Nu vill våra föräldrar sälja sin villa och har varit på visning av en 2-rumslägenhet inne i stan. När I-B fick veta det sa hon: En tvårummare! Hur ska vi kunna bo i en tvåa alla tre? Det är som allt ställs på sin spets nu och alla går som katten runt het gröt. Hur ska vi få henne att förstå att hon måste flytta till något eget någon gång? Mamma har försökt genom åren men IB har uppfört sig som ett trotsigt, truligt barn eller spelar oförstående och sagt att de har det väl bra tillsammans. De är medvetna om att de borde ha fått I-B att flytta och skaffa ett eget liv långt tidigare, men de är väl för snälla eller vad man ska kalla det. I-B är också mycket bestämd och orubblig utan att behöva höja rösten och mina föräldrar har nog försökt så gott de kunnat. Jag har också pratat med I-B genom året men hon stänger bara av sig eller går in på sitt rum.

    Jag har försökt korta ner, men jag tror att ni förstår hur det har varit och jag skulle vilja veta om någon känner igen sig och kanske få tips på vad man kan göra. Mäklare har varit och tittat på huset och det är oundvikligt, det ska säljas och jag fasar för hur I-B ska hantera det här. Hur ska vi förmå henne att skaffa egen lägenhet, köpa möbler och allt? Ingen av oss mår bra nu och det är jobbigast för mina gamla föräldrar.

  • Svar på tråden Vad ska vi göra med min syrra nu?
  • Anonym (C)

    Låter ju inte helt sunt. Har I-b någonsin utretts för någon diagnos? Om inte så kanske det är på tiden.

  • asta66
    Anonym (C) skrev 2015-05-01 16:55:31 följande:

    Låter ju inte helt sunt. Har I-b någonsin utretts för någon diagnos? Om inte så kanske det är på tiden.


    Och har era föräldrar inte pratat med henne om var hon ska bo. Känns underligt hela historien. Har något hänt med din syster Ts?
  • Monkii

    Det är nog försent att få en 53-åring att flytta hemifrån. 30 år försent. Herregud

  • Anonym (hm)

    Hela historien låter konstig.

    Om I-B har jobbat och bott hemma i alla år, måste hon väl ha en del pengar i madrassen och kan köpa huset om hon vill?
    Det har väl varit rätt praktiskt, både för dig och dina föräldrar att I-B har bott hemma? 
    Föräldrarna flyttar kanske i servicelägenhet?

  • Anonym (Ingmari)
    asta66 skrev 2015-05-01 17:02:33 följande:
    Och har era föräldrar inte pratat med henne om var hon ska bo. Känns underligt hela historien. Har något hänt med din syster Ts?
    Jag, mamma och pappa har prata sedan ett år ungefär vid olika tillfällen om försäljningen av huset, hur vi ska göra med allt praktiskt, vilken mäklare vi ska anlita, hur vi ska göra oss av med saker de inte kommer att behöva (gräsklippare och sånt), flyttstädning och flytt  m.m. I-B har varit med då och man hade ju hoppats att hon själv skulle inse vad som händer och själv ta tag i sitt liv och ta eget initiativ till att skaffa eget boende. Hon är ju trots allt vuxen. Fel taktik, kanske.

    Ja, det är underligt och det är inte bra att det hela har blivit som ett normaltillstånd. Vi har nog sopat under mattan för länge och nu får vi bakläxan.

    Jag vet inte om något har hänt I-B. Hon har levt ett mycket begränsat liv och bara rört sig mellan skolan-hemmet-Konsum-hemtjänsten. Sina moppe-turer vet jag så klart inget om. Hon har bara sagt att hon tar en tur med moppen, varit borta ett par timmar och kommit hem igen för att äta, titta på tv eller vara på sitt rum. Borde nog ha märkt om något hade hänt men hon har aldrig visat sig ledsen eller upprörd. Jag har faktiskt aldrig tänkt i de banorna förräns du tar upp det nu. Man har låtit henne vara för att det är enklast så och inte velat störa henne.

    Vi borde ha gjort annorlunda, men det är dags att komma med det nu. Vi har inte haft stake, rent ut sagt. Vet inte i vilken ände jag ska börja om jag ska prata med henne. Hon sluter sig och man kommer inte åt henne och kanske borde vi söka hjälp någonstans, men var? Hon är ju inte psykiskt sjuk. Träffar ju läkare och kuratorer på mitt arbete men det tar emot att lämna ut henne.
  • asta66
    Anonym (Ingmari) skrev 2015-05-01 17:33:22 följande:
    Jag, mamma och pappa har prata sedan ett år ungefär vid olika tillfällen om försäljningen av huset, hur vi ska göra med allt praktiskt, vilken mäklare vi ska anlita, hur vi ska göra oss av med saker de inte kommer att behöva (gräsklippare och sånt), flyttstädning och flytt  m.m. I-B har varit med då och man hade ju hoppats att hon själv skulle inse vad som händer och själv ta tag i sitt liv och ta eget initiativ till att skaffa eget boende. Hon är ju trots allt vuxen. Fel taktik, kanske.

    Ja, det är underligt och det är inte bra att det hela har blivit som ett normaltillstånd. Vi har nog sopat under mattan för länge och nu får vi bakläxan.

    Jag vet inte om något har hänt I-B. Hon har levt ett mycket begränsat liv och bara rört sig mellan skolan-hemmet-Konsum-hemtjänsten. Sina moppe-turer vet jag så klart inget om. Hon har bara sagt att hon tar en tur med moppen, varit borta ett par timmar och kommit hem igen för att äta, titta på tv eller vara på sitt rum. Borde nog ha märkt om något hade hänt men hon har aldrig visat sig ledsen eller upprörd. Jag har faktiskt aldrig tänkt i de banorna förräns du tar upp det nu. Man har låtit henne vara för att det är enklast så och inte velat störa henne.

    Vi borde ha gjort annorlunda, men det är dags att komma med det nu. Vi har inte haft stake, rent ut sagt. Vet inte i vilken ände jag ska börja om jag ska prata med henne. Hon sluter sig och man kommer inte åt henne och kanske borde vi söka hjälp någonstans, men var? Hon är ju inte psykiskt sjuk. Träffar ju läkare och kuratorer på mitt arbete men det tar emot att lämna ut henne.
    Mycket underligt. Hade hon kompisar i skolan som alla andra. Osv. Var allt normalt med henne när ni  växte upp. Om du ser tillbaka med dina vuxenögon? Har dina föräldrar inte anat nåt. Har de inte förstått att det inte räckt med att prata om att de ska flytta?
  • Dr Mupp

    IB låter som min syster. Smart och gravt autistisk. Bodde hemma tills våra föräldrar dog och fick sen egen lägenhet med boendestöd. Kommer aldrig att leva ett "normalt" liv.

    Att inget gjorts på trettio år är dock märkligt. Nånstans måste ju nån ha insett att situationen inte är normal. Fine om hon var 23 och saken togs till sin spets med 53?


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • asta66
    Dr Mupp skrev 2015-05-01 17:36:26 följande:

    IB låter som min syster. Smart och gravt autistisk. Bodde hemma tills våra föräldrar dog och fick sen egen lägenhet med boendestöd. Kommer aldrig att leva ett "normalt" liv.

    Att inget gjorts på trettio år är dock märkligt. Nånstans måste ju nån ha insett att situationen inte är normal. Fine om hon var 23 och saken togs till sin spets med 53?


    Men kan man jobba i hemtjänsten så är man väl knappast helt socialt inkometent?
  • Dr Mupp
    asta66 skrev 2015-05-01 17:38:25 följande:
    Men kan man jobba i hemtjänsten så är man väl knappast helt socialt inkometent?
    Vad säger att man måste socialt inkompetent för att man är autistisk?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Vad ska vi göra med min syrra nu?