• Teresia0407

    Skriva över huset på båda hur?

    Vi är nu gifta men min make äger huset som han hade innan mig. Nu vill jag med stå på hus och lagfart, men vi har båda särkullbarn och ett gemensamt. Hur gör vi i en sån situation med särkullbarn, hur funkar de?

  • Svar på tråden Skriva över huset på båda hur?
  • Läskande

    Ni måste väl värdera vad huset är värt nu? För din make vill väl säkra pengarna från det han köpte der och vad det är värt nu?

    Menar du vad som händer med barnen om någon av er dör?

  • lilly

    Du kan köpa halva huset av honom ev. att han ger bort det i gåva till dig. Då äger du halva huset. Om någon av er går bort som det ser ut nu kommer huset (under förutsättning att det inte är enskild egendom) att ingå i bodelning. Beroende på hur många barn ni har så kommer er kvarlåtenskap (hälften av giftorättgods + enskild egendom) att delas på antal barn. Det gemensamma barnets andel kommer ärvas av efterlevande make medan särkullbarnet/n får ut sin del direkt. Detta kan ni begränsa genom testamente men tänk på att barnen har rätt till sin laglott. 

  • XEmmabus

    Fundera på hur ni vill ha det vid:

    * en försäljning av huset

    * skilsmässa

    * dödsfall av en utav er

    * om ni båda skulle gå bort samtidigt

    * om du ska köpa in dig i huset med pengar eller revers.

    * Ska ni båda ha ägarandel 50% eller annan fördelning? 60/40 eller 70/30 tex?

    Ta därefter kontakt med er bank som hjälper er att skriva papper.

    Det är jätteviktigt att ni inte försöker skriva ihop någonting på egen hand utan använd expertis så allt blir 100% rätt och precis så som ni tänkt er vid varje scenario.

  • XEmmabus

    Jag är nog lite trött nu. Glömde fråga om han har huset som enskild egendom?

    Om inte äger han huset så länge ni är gifta, men det går in i bodelningen vid ev skilsmässa eller dödsfall.

    "Man kan inte gifta sig till pengar, bara skilja sig till dem"...

    Tråkigt att behöva tänka på allt detta när ni är nygifta. Men det är jättebra att ni ser över allt nu. :)

    Lycka till i livet!

  • Teresia0407

    Tack för alla svar, men jag är ändå lite konfunderad, kan maken ge bort 50% gratis via banken? (han vill inte ha pengar iom vi har delad eekonomi). Det jag menar om jag kan äga huset fast han har barn före mig? Såklart måste de och ska ha sin laglott och därtill. Jag vill även stå på lagfart.

  • flisan2015

    Har din man lån på huset?

    Vi var i liknande situation som ni och löste det på följande sätt:

    - Lånen lades om så att 50 % stod på mig

    - Min sambo skrev ett gåvobrev där han gav mig 50 % av huset. Gåvobrevet skickades sedan in till Lantmäteriet där det förändrade ägarskapet i fastigheten registrerades.

    Detta för att undvika att min sambo skulle åka på att betala vinstskatt efter att ha "sålt" del av fastigheten och därmed gått med vinst.

    Vi hade dock inga barn, för att lösa de frågetecknen är det nog lämpligt att ni kontaktar en jurist för att skriva testamente.

  • Haskel
    Ida 22 22 skrev 2015-05-02 07:50:03 följande:

    Tack för alla svar, men jag är ändå lite konfunderad, kan maken ge bort 50% gratis via banken? (han vill inte ha pengar iom vi har delad eekonomi). Det jag menar om jag kan äga huset fast han har barn före mig? Såklart måste de och ska ha sin laglott och därtill. Jag vill även stå på lagfart.


    Han har redan "gett bort" halva huset till dig. Naturligtvis även halva skulden på det. Så länge det inte finns något äktenskapsförord är du och din make gemensamma ägare till allt. Men som någon tidigare sa, är det ofta inte förrän i en skilsmässa som det märks i praktiken.

    Då ni har både enskilda och gemensamma barn, skulle jag ändå föreslå ett typ av äktenskapsförord, eftersom eventuellt arv efter er kan bli orättvist annars.

    Jag är exempelvis omgift. Har 3 egna barn och 2 bonusbarn. Jag äger/ägde allt innan. Men ett arv skulle normalt sett innebära att mina 2 bonusbarn ärvde mer än mina egna
  • lilly

    Han råder över sin egendom under tiden han lever. Nu behöver ni inte tänka på laglott osv, inte förrän dödsfall. Kontakta jurist och skriv gåvobrev, de krävs för gåva av fastighet :)


    Ida 22 22 skrev 2015-05-02 07:50:03 följande:

    Tack för alla svar, men jag är ändå lite konfunderad, kan maken ge bort 50% gratis via banken? (han vill inte ha pengar iom vi har delad eekonomi). Det jag menar om jag kan äga huset fast han har barn före mig? Såklart måste de och ska ha sin laglott och därtill. Jag vill även stå på lagfart.


  • Teresia0407

    Vill att alla våra barn ska ha samma rättigheter om jag ska bo där och betala på det. Inget barn mer eller mindre.

    Gåvobrev, skriver vi det själva? ????

  • Cornellia
    Haskel skrev 2015-05-02 09:15:22 följande:
    Han har redan "gett bort" halva huset till dig. Naturligtvis även halva skulden på det. Så länge det inte finns något äktenskapsförord är du och din make gemensamma ägare till allt. Men som någon tidigare sa, är det ofta inte förrän i en skilsmässa som det märks i praktiken.

    Då ni har både enskilda och gemensamma barn, skulle jag ändå föreslå ett typ av äktenskapsförord, eftersom eventuellt arv efter er kan bli orättvist annars.

    Jag är exempelvis omgift. Har 3 egna barn och 2 bonusbarn. Jag äger/ägde allt innan. Men ett arv skulle normalt sett innebära att mina 2 bonusbarn ärvde mer än mina egna

    Stämmer inte. Man äger själv sina saker även som gift. Dock skulle värdet av dem ingå i en bodelning. 


    Men mannen kan fortfarande tex elda ner huset utan att frun kan säga någonting, eftersom han äger det själv och kan göra vad han vill med det. 

Svar på tråden Skriva över huset på båda hur?