• Anonym (Ts)

    Klumpiga kommentarer till barnlös kvinna

    Jag är snart 31 år och nybliven singel efter ett långt förhållande där det inte var något som funkade mot slutet. Jag valde att lämna relationen för att den var destruktiv och jag vill ha en stabil man att bilda familj med. Men har under de senaste månaderna fått höra en del "pikar" eller kommentarer från min omgivning som får mig att tappa hoppet om familjelivet helt. Kan tillägga att jag bor i en mellanstor stad om det har någon betydelse, man kanske är lite mer "åldersnojjig" här än på andra ställen.

    Sagt av bekant på stan:

    "varför väntar ni kvinnor så länge med att skaffa barn? Den biologiska klockan väntar ju inte!"

    Sagt av vän 1:

    "Du får nog sänka kraven lite inför nästa man, när man är så gammal som vi är har man inte råd att vara kräsen"

    Sagt av släkting 1:

    "Ja även du KANSKE får barn nångång?"

    Sagt av vän 2, om en annan person:

    "Ja hon är ju över 30 nu och har inte bott med nån ens... Borde det inte vara försent att ens få barn för hennes del snart?"

    Sagt av släkting 2:

    "Ja, du bör nog hitta någon man snart, iallafall om du vill hinna få två barn!"

    Sagt av exets familj:

    "Ni skulle hållt ihop ändå, ingen av er är ju någon ungdom längre"

    Ärligt talar går de här kommentarerna in i mitt hjärta som knivhugg. Är jag så jävla gammal och förbrukad? Blir så ledsen när jag tänker på det att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag lämnade mitt ex för att han var elak mot mig och nu blir jag dubbelt bestraffad känns det som. Är det såhär mitt liv ska vara nu? I så fall hade det väl varit bättre att skaffa barn med honom än att bli "den där singelkvinnan som aldrig hittade någon"!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-01 22:59
    Glömde en kommentar från en vän (3), hon är 29, och som gick hem med en kille från krogen och "lurade" honom genom att säga att hon hade skydd "man får vara glad att det blev något, efter 35 är det ju typ kört och redan efter 30 är ju chansen per månad typ bara 15%"

  • Svar på tråden Klumpiga kommentarer till barnlös kvinna
  • Anonym (razzel)
    Anonym (Ts) skrev 2015-05-01 22:34:41 följande:

    Jag är snart 31 år och nybliven singel efter ett långt förhållande där det inte var något som funkade mot slutet. Jag valde att lämna relationen för att den var destruktiv och jag vill ha en stabil man att bilda familj med. Men har under de senaste månaderna fått höra en del "pikar" eller kommentarer från min omgivning som får mig att tappa hoppet om familjelivet helt. Kan tillägga att jag bor i en mellanstor stad om det har någon betydelse, man kanske är lite mer "åldersnojjig" här än på andra ställen.

    Sagt av bekant på stan:

    "varför väntar ni kvinnor så länge med att skaffa barn? Den biologiska klockan väntar ju inte!"

    Sagt av vän 1:

    "Du får nog sänka kraven lite inför nästa man, när man är så gammal som vi är har man inte råd att vara kräsen"

    Sagt av släkting 1:

    "Ja även du KANSKE får barn nångång?"

    Sagt av vän 2, om en annan person:

    "Ja hon är ju över 30 nu och har inte bott med nån ens... Borde det inte vara försent att ens få barn för hennes del snart?"

    Sagt av släkting 2:

    "Ja, du bör nog hitta någon man snart, iallafall om du vill hinna få två barn!"

    Sagt av exets familj:

    "Ni skulle hållt ihop ändå, ingen av er är ju någon ungdom längre"

    Ärligt talar går de här kommentarerna in i mitt hjärta som knivhugg. Är jag så jävla gammal och förbrukad? Blir så ledsen när jag tänker på det att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag lämnade mitt ex för att han var elak mot mig och nu blir jag dubbelt bestraffad känns det som. Är det såhär mitt liv ska vara nu? I så fall hade det väl varit bättre att skaffa barn med honom än att bli "den där singelkvinnan som aldrig hittade någon"!


    Nu är du kvinna och kan skaffa barn på många otaliga sätt. Du behöver bara en spermie och sen är det klappat och klart.

    Vore du kille så hade det varigt mer komplicerat för då behöver du en livmoder. 

    Så det kunde varigt värre...
  • Anonym (:))

    Min mamma var 32 när jag föddes, min styvpappas dotter var 34 när hennes dotter föddes så jag tycker verkligen inte att ens chanser är brända för att man har passerat 30. Resonerar precis som du- bättre att skaffa barn med en stabil man som man älskar än att skaffa barn med en man som man inte ser någon framtid med. Du måste ändå tänka på dig själv och vad du vill. Kan förstå att kommentarerna känns jobbiga dock, men nästa gång kanske du kan svara att "ahja, men än är jag ingen fossil!" :) 30 är ingen ålder, du hittar säkert någon! 

  • AnnaSthlm

    Säg "jaha, så tänker du" när någon vräker ur sig sådant. Tänk att du alltid kan försöka skaffa barn på egen hand om du inte har en vettig man när du fyllt typ 35. Mycket hellre barn utan en pappa än med en idiot till pappa, tycker jag.

  • radwanska

    Var inte orolig TS du gjorde rätt som gjorde slut förstås. Och du, du är verkligen inte gammal. Starta denna tråd igen om fem år om det inte har hänt någonting innan dess.

    Och några av de där kommentarerna var riktigt korkade och förtjänade syrliga svar...

  • Anonym (Långt kvar)

    Äh tänk på att det är väldigt många kändiskvinnor som skaffar deras första barn när dom är 35-40 år. 

    Mamman till mina yngsta syskon var 33 år med sitt första och 37 år med sitt andra barn.

    Jag har för mig att man kan få hjälp direkt av en fertilitetsklinik och inte vara tvungen att försöka själva i 2 års tid när man fyllt 35 år, men att de inte ger någon hjälp när kvinnan har fyllt 45 år, men det är ju 14 år kvar dit för dig.

    Jag tror du hinner hitta en bra grabb långt innan du fyllt 45 år, och först då kan ni ju grubbla på om ni verkligen vill ha barn.

    Glöm inte att medelåldern för förstföderskor i Sverige ligger runt 30-32 år så känn verkligen ingen press på att du måste ha ett nu :)

  • Anonym (razzel)
    Anonym (Långt kvar) skrev 2015-05-01 23:34:45 följande:

    Äh tänk på att det är väldigt många kändiskvinnor som skaffar deras första barn när dom är 35-40 år. 

    Mamman till mina yngsta syskon var 33 år med sitt första och 37 år med sitt andra barn.

    Jag har för mig att man kan få hjälp direkt av en fertilitetsklinik och inte vara tvungen att försöka själva i 2 års tid när man fyllt 35 år, men att de inte ger någon hjälp när kvinnan har fyllt 45 år, men det är ju 14 år kvar dit för dig.

    Jag tror du hinner hitta en bra grabb långt innan du fyllt 45 år, och först då kan ni ju grubbla på om ni verkligen vill ha barn.

    Glöm inte att medelåldern för förstföderskor i Sverige ligger runt 30-32 år så känn verkligen ingen press på att du måste ha ett nu :)


    De flesta kändisar har råd att anställa nån "nanny" som får ta nattpassen som en gammal inte orkar eller vill. Samt kan fortsätta med sin karriär..

    Vid 32 hade vi fått nummer fyra...

    45 åring ehh ok.. Så ska en 60 åring hålla koll på sin tonårs unge då eller?
    Ska de andra ungarna på skolan fråga.. fan hade du mormor med på föräldramötet.
  • Spagettimonstret
    Anonym (razzel) skrev 2015-05-01 23:41:47 följande:
    45 åring ehh ok.. Så ska en 60 åring hålla koll på sin tonårs unge då eller?
    Ska de andra ungarna på skolan fråga.. fan hade du mormor med på föräldramötet.
    Ja, varför inte?
    Bra skäl att inte försöka få barn. Eventuella kommentarer som nån snorunge kanske skulle kunna klämma ur sig. (sarkasm)
  • Anonym (razzel)
    Spagettimonstret skrev 2015-05-01 23:49:28 följande:
    Ja, varför inte?
    Bra skäl att inte försöka få barn. Eventuella kommentarer som nån snorunge kanske skulle kunna klämma ur sig. (sarkasm)
    Oavsett.. orkar man med när man är 45?
    Orkar man med en tioåring när man är 55?

    orkar man med en femton hormon stinn när man är 60..

    Utifrån barnets bästa..

    Säger inte att det EJ går, säger bara att man ska tänka efter och använda konsekvenstänk lite.

    O ja barn i skolan är brutala. eller på ett humoristiskt sätt. Av barn och fyllehundar får man reda på sanningen...
  • Anonym (Långt kvar)
    Anonym (razzel) skrev 2015-05-02 00:00:16 följande:
    Oavsett.. orkar man med när man är 45?
    Orkar man med en tioåring när man är 55?

    orkar man med en femton hormon stinn när man är 60..

    Utifrån barnets bästa..

    Säger inte att det EJ går, säger bara att man ska tänka efter och använda konsekvenstänk lite.

    O ja barn i skolan är brutala. eller på ett humoristiskt sätt. Av barn och fyllehundar får man reda på sanningen...
    Har aldrig vart något problem för mina syskon eller mina gamla klasskompisar som hade äldre föräldrar. 
  • Spagettimonstret
    Anonym (razzel) skrev 2015-05-02 00:00:16 följande:
    Oavsett.. orkar man med när man är 45?
    Orkar man med en tioåring när man är 55?

    orkar man med en femton hormon stinn när man är 60..

    Utifrån barnets bästa..

    Säger inte att det EJ går, säger bara att man ska tänka efter och använda konsekvenstänk lite.

    O ja barn i skolan är brutala. eller på ett humoristiskt sätt. Av barn och fyllehundar får man reda på sanningen?
    Det har funkat bra i min familj hittills. Överlag är det mycket mer än åldern som spelar in där. Hälsan, hur pigg man är, nätvärk som kan avlasta m.m.

    Så bra! Då vet jag var jag ska vända mig för att få svar på alla mina frågor.
Svar på tråden Klumpiga kommentarer till barnlös kvinna