• Anonym (Undrande)

    Är våra utgifter verkligen så höga?

    Jag och min man bor i en lite större villa ca 1 timme från Stockholm. Min man är föräldraledig och jag jobbar.

    I går satt vi och pratade med vänner och ämnet gled in på ekonomi. Vi pratade lite om driftskostnader etc och våra vänner tyckte att vi levde så dyrt.

    Våra vänner tyckte att vårt hus var hutlöst dyrt och att vi har stora utgifter. Jag skulle vilja veta om ni också tycker det?

    Huset är 350 kvm och kostar ca 5000 kr i månaden i drift om man slår ut det över året. Vintern är dyrare då vi har fjärrvärme och huset tar nästan 8mwh per månad då. Utöver vanliga driften har vi försäkring på 700 kr/mån, internet 300 kr/mån.

    Bilen kostar ca 2500 kr i månaden (inkl diesel) och då kör vi ungefär 9 mil om dagen. Det handlar om skatt och att vi lägger undan till service varje år.

    Vi har övriga räkningar för ca 5000-6000 kr beroende på om CSN-lånet ska betalas och då handlar det om försäkringar, barnomsorg till ett barn, fack, akassa, mobiler etc.

    Maten kostar 4000.

    Vi har ca 25000 kr kvar i månaden att spara när allt är betalt, även nöjen och kläder.

    Är detta verkligen "hutlösa utgifter"?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-02 08:31
    Jag glömde att vi betalar 2500 kr på huslånet varje månad, så totala driften på huset blir då 8500 kr.

  • Svar på tråden Är våra utgifter verkligen så höga?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Nej) skrev 2015-05-02 08:39:00 följande:

    Jag tycker inte att det lät dyrt alls.


    Haha, inte jag heller. Men jag har inte bott i hus tidigare (detta är vårt första) och jag har inget att jämföra med.

    Mina vänner bor i ett hus som kostar ca hälften av vad vi betalar. Mannen i familjen betalar ca som vi gör för bilen, men då är det en firmabil, de äger inget men kör en finare bil än vi gör. Kanske därför de tycker det känns dyrt?
  • sextiotalist

    Vilka kostnader har era vänner för sitt boende?

  • Anonym (Undrande)
    sextiotalist skrev 2015-05-02 08:43:06 följande:

    Vilka kostnader har era vänner för sitt boende?


    De har drift på ca 3000 kr i månaden och betalar ca 2000 kr i månaden för lånet. De amorterar också då de har över 75 procent belåning men det ser de som ett sparande som inte räknas som utgift.

    Jag försökte säga att vårt hus är tre gånger så stort som deras, så vår kostnad är inte så hög egentligen men det gick inte riktigt in.
  • ursula

    Ett så stort hus skulle säkert bli bra mycket billigare med bergvärme

  • Anonym (Marie)

    Bor er vänner i samma område som ni? Pendlar de lika mycket somni? Bor de lika stort som ni? Har de studerat med studielån som ni?

    I så fall bör de ju kunna redovisa sina siffror så att ni kan få svart på vitt om era månadskostnader är så höga. Annars blir det ju som att jämföra äpplen och päron.

    Vi bor stort i Stockholms innerstad och får alltid höra av makens vänner att vi kunde bo i en herrgård i hans hemtrakter för de pengar vi lägger på boende varje månad. Visst är det så, men eftersom vi då inte hade haft de jobb och de löner vi har nu i så fall är det liksom en icke-fråga...

  • Anonym (Undrande)
    ursula skrev 2015-05-02 08:48:05 följande:

    Ett så stort hus skulle säkert bli bra mycket billigare med bergvärme


    Absolut, men vi skulle knappt få igen pengarna. Vi har räknat på det och kostnaden för att borra + stödvärma med annat ger inte den besparing att det är värt det.

    Värmen ligger på ca 3000 kr/månad utslaget på hela året så det är inte så farligt tycker jag. Men för våra vänner som betalar det för allt är det supermycket.
  • ursula
    Anonym (Undrande) skrev 2015-05-02 08:49:32 följande:
    Absolut, men vi skulle knappt få igen pengarna. Vi har räknat på det och kostnaden för att borra + stödvärma med annat ger inte den besparing att det är värt det.

    Värmen ligger på ca 3000 kr/månad utslaget på hela året så det är inte så farligt tycker jag. Men för våra vänner som betalar det för allt är det supermycket.
    Vadå stödvärma . varför då
Svar på tråden Är våra utgifter verkligen så höga?