• Anonym (Therese)

    Varför tog NI betalt från gästerna på ert bröllop?

    Vi har blivit bjuden på bröllop. Det är min bästa vän (som även är min barndomsvän) som ska gifta sig. Men de har valt att sätta en hög kuvertavgift och därför har min sambo inte råd att följa med. Dessutom ska de ha svensexa och möhippa men vi har inte råd att närvara då heller. Jag förstår inte varför man sätter kuvertavgift men jag vill inte vara otrevlig och fråga så istället frågar jag er.

    Varför valde ni att ta kuvertavgift från de inbjudna när ni gifte er?

    Vänligen, undvik påhopp i tråden.

  • Svar på tråden Varför tog NI betalt från gästerna på ert bröllop?
  • Ms H

    Troligen för att man ska ha en dyrare fest än man anser sig ha råd att bjuda på.

  • Anonym (-)

    Jag har förståelse för folk som är väldigt fattiga, men ändå vill ha ett bröllop (enklast möjliga) och därför avstår presenter och istället tar ut en kuvertavgift för att ha råd att fira ihop med sina vänner.

    Däremot så har jag väldigt svårt för rika par som tar ut kuvertavgifter, för att kunna ha ett slottsbröllop.

  • Anonym (??)

    Förväntar dom sig presenter också? Hur hög är denna avgift? Och vad "ingår" i den?

  • Anonym (Therese)
    Wimbi skrev 2015-05-02 12:14:19 följande:

    Det låter helt otroligt i mina öron, vad är det för avgift det handlar om?


    Det är inte så otroligt om den ena studerar och den andra är arbetslös. Paret har flyttat och bor nu mellan 20-30 mil enkelväg från deras familjer och vänner (inklusive oss dvs). Kuvertavgiften är 600 kronor per person. Dessutom ska vi betala resa dit och tillbaka samt ordna boende över natten. Möhippan: 500 kronor exlusive mat och resa. Svensexa: 2500 kronor inklusive mat, boende och resa.
  • mzhyde

    Trist att man inte kan komma pga sådana orsaker :/

    Inte roligt flr någon part

  • Anonym (God sed)
    Ms H skrev 2015-05-02 12:13:06 följande:

    Troligen för att man ska ha en dyrare fest än man anser sig ha råd att bjuda på.


    Vilket inskränkt skitprat.

    Att ta kuvertavgift är fullständigt socialt acceptabelt.

    Man väljer det istället för att få fula vaser och en massa skitpresenter som man varken vill ha eller behöver. Dessutom är det ett sätt att underlätta för sina gäster.
  • mzhyde
    Anonym (Therese) skrev 2015-05-02 12:33:57 följande:

    Det är inte så otroligt om den ena studerar och den andra är arbetslös. Paret har flyttat och bor nu mellan 20-30 mil enkelväg från deras familjer och vänner (inklusive oss dvs). Kuvertavgiften är 600 kronor per person. Dessutom ska vi betala resa dit och tillbaka samt ordna boende över natten. Möhippan: 500 kronor exlusive mat och resa. Svensexa: 2500 kronor inklusive mat, boende och resa.


    Måste vara flera som inte kan delta rent ekonomiskt pga dessa summor allt som allt. Inte bara och bara att punga ut och speciellt som du beskriver - man är ett par med sämre ekonomi.

    Vill de ha present utöver detta också?
  • IllegalaWax
    Anonym (Therese) skrev 2015-05-02 12:33:57 följande:
    Det är inte så otroligt om den ena studerar och den andra är arbetslös. Paret har flyttat och bor nu mellan 20-30 mil enkelväg från deras familjer och vänner (inklusive oss dvs). Kuvertavgiften är 600 kronor per person. Dessutom ska vi betala resa dit och tillbaka samt ordna boende över natten. Möhippan: 500 kronor exlusive mat och resa. Svensexa: 2500 kronor inklusive mat, boende och resa.
    Det är väl bara att tacka nej! Säg, eftersom dom inte har råd att bjuda, så har ni inte råd att komma. Och att det skulle vara annorlunda om ni blev bjudna, men nu när det handlar om så mycket kostnader så har ni helt enkelt inte råd. Det borde ju inte vara så svårt för dom att förstå eftersom dom själva sitter i samma sits. Ni kan ju också föreslå en kompromiss? Kanske ett lite mindre bröllop utan så stora kostnader, där brudparet kan bjuda gästerna på bröllopet utan att gästerna ska behöva betala för det? Det var ganska vanligt förritiden att det gick till på det viset...
  • Anonym (Therese)
    mzhyde skrev 2015-05-02 12:40:31 följande:

    Måste vara flera som inte kan delta rent ekonomiskt pga dessa summor allt som allt. Inte bara och bara att punga ut och speciellt som du beskriver - man är ett par med sämre ekonomi.

    Vill de ha present utöver detta också?


    Nej, man måste inte köpa present

    De skrev på inbjudan att man inte måste ge en gåva men att man gärna får bidra med en peng till deras resekassa om man vill ge en gåva i alla fall.
Svar på tråden Varför tog NI betalt från gästerna på ert bröllop?