• Catharina Elizabeth

    Vad ska den nya prinsessan heta?

    Ja, vad tror ni att Kates och Williams dotter ska heta? Jag gissar på:

    MARY Diana Elizabeth

    Tre namn för att Prins George också har det.

    Mary för att flera brittiska drottningar har hetat det, och för att det även finns närmare i tiden i släkten (drottningmodern bl.a.). Det är ett rejält och bra gammalt brittiskt namn, i samma stil som kungafamiljen brukar föredra. (Eller kan det vara för "katolskt" fortfarande..? Med tanke på att Mary Stuart och Bloody Mary båda var katoliker?)

    Diana efter Williams mor, den älskade och beundrade Prinsessan Diana, känns självskrivet.

    Elizabeth efter Drottningen känns också självskrivet, och hade hon hunnit avlida innan den nya prinsessan föddes, så tror jag att det hade blivit tilltalsnamn.

  • Svar på tråden Vad ska den nya prinsessan heta?
  • fluu

    Hoppas på Frances, Caroline eller Eleanor. Bara för att de är vackra. Och självklart Diana som andranamn då.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Catharina Elizabeth
    fluu skrev 2015-05-02 14:51:41 följande:

    Hoppas på Frances, Caroline eller Eleanor. Bara för att de är vackra. Och självklart Diana som andranamn då.


    Frances var ju Dianas andranamn, så inte omöjligt. Men jag tror ändå inte det, jag tror att de vill ta Diana som alla kände Prinsessan Diana som.
  • Catharina Elizabeth
    Emmispemmis skrev 2015-05-02 14:58:40 följande:

    Jag gissar på Mary Frances Elizabeth


    Du tror också mer på Prinsessan Dianas andranamn..?
  • Catharina Elizabeth
    cutepoison skrev 2015-05-02 14:58:19 följande:

    Jag tror Elizabeth Diana. 


    Min sambo tror Margaret. 


    Efter Drottningens avlidna syster..? Inte alls omöjligt! Det har ju även funnits i Europa som namn på regerande drottningar: nu i Danmark, och på medeltiden Waldemar Atterdags dotter, Margareta Waldemarsdotter, Trerikesdrottningen.
  • Catharina Elizabeth
    cutepoison skrev 2015-05-02 14:58:19 följande:

    Jag tror Elizabeth Diana. 


    Min sambo tror Margaret. 


    Förresten: jag tror absolut inte att de kommer att ta Elizabeth som tilltalsnamn, eftersom Drottningen är i livet. Och de kommer inte att vilja ha två levande personer i samma familj med samma tilltalsnamn, för att det kan bli förvecklingar, och även för att det inte är tradition.

    Men vi vår väl se när som helst nu!
  • cutepoison
    Catharina Elizabeth skrev 2015-05-02 15:07:24 följande:
    Förresten: jag tror absolut inte att de kommer att ta Elizabeth som tilltalsnamn, eftersom Drottningen är i livet. Och de kommer inte att vilja ha två levande personer i samma familj med samma tilltalsnamn, för att det kan bli förvecklingar, och även för att det inte är tradition.

    Men vi vår väl se när som helst nu!
    Ja du har nog rätt. Då gissar jag nog på Margaret Elizabeth Diana. Men Mary låter väldigt lovande också :) 
  • Catharina Elizabeth
    cutepoison skrev 2015-05-02 15:30:37 följande:
    Ja du har nog rätt. Då gissar jag nog på Margaret Elizabeth Diana. Men Mary låter väldigt lovande också :) 
    Det är spännande nu! Catherines frisörska har visst anlänt till BB!
  • Catharina Elizabeth

    CHARLOTTE Elizabeth Diana blev det. 

    Nåja - jag fick rätt på två av tre i alla fall! Dock inte i rätt ordning. Och jag fick rätt i att det skulle vara TRE namn. 

    Är det någon som vet var Charlotte egentligen kom ifrån..? Jag har sökt lite, och kan inte hitta någon Charlotte i släkten närmare än Louise Charlotta av Danmark, född 1789.

  • spöke
    Catharina Elizabeth skrev 2015-05-04 17:23:19 följande:
    CHARLOTTE Elizabeth Diana blev det. 

    Nåja - jag fick rätt på två av tre i alla fall! smile1.gif Dock inte i rätt ordning. Och jag fick rätt i att det skulle vara TRE namn. 

    Är det någon som vet var Charlotte egentligen kom ifrån..? Jag har sökt lite, och kan inte hitta någon Charlotte i släkten närmare än Louise Charlotta av Danmark, född 1789.
    The Daily Mail skriver att Charlotte ska vara en hyllning till farfar Charles.
  • spöke
    Catharina Elizabeth skrev 2015-05-04 17:23:19 följande:
    CHARLOTTE Elizabeth Diana blev det. 

    Nåja - jag fick rätt på två av tre i alla fall! smile1.gif Dock inte i rätt ordning. Och jag fick rätt i att det skulle vara TRE namn. 

    Är det någon som vet var Charlotte egentligen kom ifrån..? Jag har sökt lite, och kan inte hitta någon Charlotte i släkten närmare än Louise Charlotta av Danmark, född 1789.
    Dessutom står det:
    In royal history, George IV named his only child Charlotte, but she died in childbirth at 21. George III's wife was Queen Charlotte, who was born 1744.
  • Catharina Elizabeth
    spöke skrev 2015-05-04 17:29:32 följande:
    The Daily Mail skriver att Charlotte ska vara en hyllning till farfar Charles.
    OK. Men märkligt. De kungliga brukar hålla på traditionerna, och det är inte traditionellt att hålla på och vända på namn till det andra könets namnform... utan de brukar ta ett namn efter en avliden kunglighet av samma kön.

    Nåja - Charlotte är i alla fall ett väldigt fint namn i sig! Stiligt och högklassigt är det också.
  • Catharina Elizabeth
    cutepoison skrev 2015-05-04 16:57:33 följande:

    Vi hade ju rätt om två av namnen iaf :) 


    Ja! Fast de var nästan helt uppenbara i och för sig.
Svar på tråden Vad ska den nya prinsessan heta?