• Anonym (sertr­alin)
    Äldre 2 May 13:25
    8268 visningar
    12 svar
    12
    8268

    Sertralin biverkningar

    Läser att många här skriver om sertralin. Jag har fått dessa för ångest och oro, har ätit 75 mg i ca 2 veckor. En biverkning jag har är att jag känner mig stel i kroppen och får skakningar/darrningar ibland. HAr någon erfarenhet av detta, försvinner det eller behöver jag höja min dos för att bli hjälpt? 
    Vill gärna ha positiva svar som ger mig lite hopp..

  • Svar på tråden Sertralin biverkningar
  • Anonym (M)
    Äldre 2 May 17:44
    #1

    Man får oftast biverkningar de första veckorna, och man känner sig oftast inte bättre förrän efter ett par veckor heller. Min läkare sa att man bör vänta ca 8 veckor för att se vilken effekt man fått, och då kanske höja den. Biverkningarna brukar oftast försvinna efter ett tag också.

  • Anonym (G)
    Äldre 2 May 18:05
    #2

    Sertralin hjälpte mig bra.Mina biverkningar första 2-3 veckorna var sjuklig trötthet,sov massor.Lite darrig och dålig i magen.Det blev bättre sen och jag blev väldigt bra.Dock krångla magen lite ibland och man är lite tröttare än vanligt men jag mådde väldigt bra.Jag åt Venlafaxin långt senare,den var oerhört tuff.Yrsel,kände mig hög,tinnitus,spänningshuvudvärk.Den medicinen var hemsk för mig,sertralin kändes mycket snällare.

  • Anonym (sertr­alin) Trådstartaren
    Äldre 3 May 11:04
    #3
    Anonym (M) skrev 2015-05-02 17:44:18 följande:

    Man får oftast biverkningar de första veckorna, och man känner sig oftast inte bättre förrän efter ett par veckor heller. Min läkare sa att man bör vänta ca 8 veckor för att se vilken effekt man fått, och då kanske höja den. Biverkningarna brukar oftast försvinna efter ett tag också.


    Tack för ditt svar...äter du sertralin nu? Kände du av samma biverkningar som jag? Eller några andra? Upplever det jobbigt med att känna mig såhär. Kanske beror det på höjningen, från 50 till 75 mg. 
    Hur lång tid tog det för dig att känna dig bättre?
    Just nu vill jag bara att allt ska lugna sig...
  • Anonym (sertr­alin) Trådstartaren
    Äldre 3 May 11:10
    #4
    Anonym (G) skrev 2015-05-02 18:05:03 följande:

    Sertralin hjälpte mig bra.Mina biverkningar första 2-3 veckorna var sjuklig trötthet,sov massor.Lite darrig och dålig i magen.Det blev bättre sen och jag blev väldigt bra.Dock krångla magen lite ibland och man är lite tröttare än vanligt men jag mådde väldigt bra.Jag åt Venlafaxin långt senare,den var oerhört tuff.Yrsel,kände mig hög,tinnitus,spänningshuvudvärk.Den medicinen var hemsk för mig,sertralin kändes mycket snällare.



    Tack för ditt svar... kändes bra att läsa att du blev bättre av sertralin. Hoppas jag står ut med biverkningarna, och att det vänder snart..
  • Anonym (M)
    Äldre 3 May 11:17
    #5
    Anonym (sertralin) skrev 2015-05-03 11:04:32 följande:
    Tack för ditt svar...äter du sertralin nu? Kände du av samma biverkningar som jag? Eller några andra? Upplever det jobbigt med att känna mig såhär. Kanske beror det på höjningen, från 50 till 75 mg. 
    Hur lång tid tog det för dig att känna dig bättre?
    Just nu vill jag bara att allt ska lugna sig...
    Nej, jag äter inte sertralin. Jag åt det förut och hade huvudvärk, illamående, men jag kände inte att de hjälpte mig. Fluoxetin funkade bättre på mig. Biverkningarna från sertralin gick iallafall över efter några veckor. Min sambo tog dem också en period och kunde inte få orgasm, han stod ut i ca 2 månader men det gick inte över så han slutade.
  • Anonym (Inget­)
    Äldre 3 May 11:23
    #6

    Åt sertralin i drygt ett år, kommer inte ihåg några biverkningar. Möjligtvis första tiden i så fall. Däremot blev jag obehagligt yr om jag missat att ta dom i 2-3 dagar. Nu äter jag en ny sort där jag får jobbiga utsättningssymptom om jag missat en enda dos. Det är som hjärnblixtar, eller att hjärnan domnar av en kort, snabb stund. Det gör ju att jag blir bättre på att komma ihåg medicineringen. Annars har jag inga biverkningar av dom här heller. Det jag äter nu är venlafaxin, det är inte ssri utan snri, som verkar på två sätt. Nåt att ta till om ssri inte hjälper, eller, som för mig, slutar att verka efter en tid.

  • Anonym (M)
    Äldre 3 May 11:26
    #7
    Anonym (Inget) skrev 2015-05-03 11:23:40 följande:

    Åt sertralin i drygt ett år, kommer inte ihåg några biverkningar. Möjligtvis första tiden i så fall. Däremot blev jag obehagligt yr om jag missat att ta dom i 2-3 dagar. Nu äter jag en ny sort där jag får jobbiga utsättningssymptom om jag missat en enda dos. Det är som hjärnblixtar, eller att hjärnan domnar av en kort, snabb stund. Det gör ju att jag blir bättre på att komma ihåg medicineringen. Annars har jag inga biverkningar av dom här heller. Det jag äter nu är venlafaxin, det är inte ssri utan snri, som verkar på två sätt. Nåt att ta till om ssri inte hjälper, eller, som för mig, slutar att verka efter en tid.


    Jag fick också "hjärnblixtar" när jag slutade med sertralin. Jag slutade tvärt för att jag inte längre ville ta dem, och fick då "blixtar" i huvudet, kände att ansiktet domnade, hörde mina hjärtslag i öronen i några sekunder osv. Det höll i sig i flera månader innan det gick över.
  • Anonym (Luttr­ad)
    Äldre 3 May 16:40
    #8
    Anonym (M) skrev 2015-05-03 11:26:22 följande:
    Jag fick också "hjärnblixtar" när jag slutade med sertralin. Jag slutade tvärt för att jag inte längre ville ta dem, och fick då "blixtar" i huvudet, kände att ansiktet domnade, hörde mina hjärtslag i öronen i några sekunder osv. Det höll i sig i flera månader innan det gick över.
    Det där kallas brainzaps.

    Har ätit flera olika sorters ssri o alla ger det där obehaget vid utsättning.
    Ingen läkare kan förklara fenomenet men googla gärna.
    Jag står just nu på 100 mg sertralin efter att ha tagit 150 i drygt ett år. I uppgången från 50 o uppåt upplever jag skakningar i ben armar o händer. Tycker att de avtagit när jag gått ner.
    För övrigt så är helt klart min biverkan likgiltighet o avsaknad av känslor. På gott o ont men inte så kul för nära o kära.
    Min plan är just nu att ,galna tanke, sluta med SSRI och prova Saframyl via hälsokost. 
  • Anonym (sertr­alin) Trådstartaren
    Äldre 3 May 17:28
    #9
    Anonym (Luttrad) skrev 2015-05-03 16:40:45 följande:
    Det där kallas brainzaps.

    Har ätit flera olika sorters ssri o alla ger det där obehaget vid utsättning.
    Ingen läkare kan förklara fenomenet men googla gärna.
    Jag står just nu på 100 mg sertralin efter att ha tagit 150 i drygt ett år. I uppgången från 50 o uppåt upplever jag skakningar i ben armar o händer. Tycker att de avtagit när jag gått ner.
    För övrigt så är helt klart min biverkan likgiltighet o avsaknad av känslor. På gott o ont men inte så kul för nära o kära.
    Min plan är just nu att ,galna tanke, sluta med SSRI och prova Saframyl via hälsokost. 
    Hej...
    har dina skakningar varit bestående eller en biverkning av din höjning? Hoppas att det avtar för mig....och att sertralin ska fungera.
    Vad är  Saframyl?
  • Anonym (Luttr­ad)
    Äldre 3 May 18:04
    #10
    Anonym (sertralin) skrev 2015-05-03 17:28:20 följande:
    Hej...
    har dina skakningar varit bestående eller en biverkning av din höjning? Hoppas att det avtar för mig....och att sertralin ska fungera.
    Vad är  Saframyl?
    www.apotea.se/saframyl-positive-mood-30-tabletter

    Läste om dem i en hälsokosttidning o har hört om dem innan o tänkte ge det en v´chans när jag väl lyckas bli fri tabletterna.

    Skakningarna blev bestående men jag upplevde dem väl mer jobbiga i början innan jag vande mig. Läkaren sa att just skakningar kan öka vid högre doser. Och jag hade ju rätt hög dos, 150 mg.
    Min nuvarande pojkvän lade snabbt märke till dem hos mig...Hos mig blir det mer som ryckningar än skak egentligen. Och ffa i viloläge. Mest störigt när man ska sova eller vila alltså.
    Skakningar är ju värre kan jag tycka. Jag tog regelbundet Sobril innan o där kom skakningarna väldigt snabbt o var värre att ha än sertralin-rycken : )

    Överlag är Sertralin det SSRI preparat som funkat allra bäst för mig även om jag kombinerat det med andra läkemedel som Lyrica, Sobril, etc.
    Fördelen är att man kan pytsa på i flera steg för att nå så bra resultat som möjligt.
    Då jag åt Cipramil/Citalopram kom jag upp i 40 mg då mindre inte räckte. Men på 40 blev jag ju galen istället....
    Sertralin är också den tablett som jag förstår har minst risk för viktuppgång o det är ju plus!
    Jag tänker att det är jätteviktigt att man oavsett preparat har en bra kontakt med sin läkare och att han/hon är med på "resan" så att man hittar så rätt som möjligt.
    Håller tummarna för att du ska få god effekt!
  • Anonym (sertr­alin) Trådstartaren
    Äldre 3 May 19:15
    #11
    Anonym (Luttrad) skrev 2015-05-03 18:04:38 följande:
    www.apotea.se/saframyl-positive-mood-30-tabletter

    Läste om dem i en hälsokosttidning o har hört om dem innan o tänkte ge det en v´chans när jag väl lyckas bli fri tabletterna.

    Skakningarna blev bestående men jag upplevde dem väl mer jobbiga i början innan jag vande mig. Läkaren sa att just skakningar kan öka vid högre doser. Och jag hade ju rätt hög dos, 150 mg.
    Min nuvarande pojkvän lade snabbt märke till dem hos mig...Hos mig blir det mer som ryckningar än skak egentligen. Och ffa i viloläge. Mest störigt när man ska sova eller vila alltså.
    Skakningar är ju värre kan jag tycka. Jag tog regelbundet Sobril innan o där kom skakningarna väldigt snabbt o var värre att ha än sertralin-rycken : )

    Överlag är Sertralin det SSRI preparat som funkat allra bäst för mig även om jag kombinerat det med andra läkemedel som Lyrica, Sobril, etc.
    Fördelen är att man kan pytsa på i flera steg för att nå så bra resultat som möjligt.
    Då jag åt Cipramil/Citalopram kom jag upp i 40 mg då mindre inte räckte. Men på 40 blev jag ju galen istället....
    Sertralin är också den tablett som jag förstår har minst risk för viktuppgång o det är ju plus!
    Jag tänker att det är jätteviktigt att man oavsett preparat har en bra kontakt med sin läkare och att han/hon är med på "resan" så att man hittar så rätt som möjligt.
    Håller tummarna för att du ska få god effekt!
    TAck för ditt svar....men....jag blir orolig över att det ska bli bestående. Läste att det är en biverkning så jag hoppas att det försvinner...

    Ska i alla fall läsa lite om saframyl...ska bli intressant.

    JA vi får hålla tummarna...
  • Tue 9 Apr 08:46
    #12

    Jag har nyligen ökat från 25 t 50 mg vilken var min ursprungsdos.

    Biverkningarna vid höjning har för mig varit minst lika jobbiga som vid insättning.

    1.Illamående med dålig mage (många toabesök)
    2. Ökad ångest 
    3. Muskelvärk och bensvaghet
    4. Muntorrhet
    5. Yrsel

    Det gäller bara att hålla ut- perioden av biverkningar är oerhört individuell, både vad gäller antal biverkningar och tid. 

    Hörde från en psykiater att ju mer påtagliga biverkningar/längre tid- desto bättre effekt av preparatet. 
    Kanske ligger ngt i det. 

Svar på tråden Sertralin biverkningar