• kajsakajsa

    PANIK! Hjälp mig och min man välja nytt efternamn. Vilket ska vi välja?

    Jag och min man gifter oss i sommar och det kommer bli helt underbart att äntligen kunna kalla mig för hans fru. Men vi har ett problem. Hans efternamn är världens vanligaste och mitt är också ganska vanligt. Vi behöver alltså ett nytt efternamn och det är snabbt med tanke på att bröllopet är den 26 juni, och vi har som ni ser valt ut några alternativ som vi älskar. Men vi kan inte bestämma oss. Hjälp oss! SNÄLLA! 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden PANIK! Hjälp mig och min man välja nytt efternamn. Vilket ska vi välja?
  • En PantherTant

    Men många av namnen är ju redan i användning..?

    Franck, Igelström, Werner är nu de jag genast vet någon som heter i efternamn

  • Anonym (daf)

    Rätta mig om jag har fel, men man kan väl inte bara välja vilket som helst? Man måste ha någon koppling till namnet. Man får väl inte ens välja Svensson om man inte har någon koppling till det

  • kajsakajsa

    Ja, det har du rätt i. Men vi tänker att så otroligt vanliga är de ju inte, åtminstone inte jämfört med min mans namn, Karlsson... Ett av de efternamnen är i alla fall de vi vill ha.

  • Mantrasina
    kajsakajsa skrev 2015-05-02 14:06:19 följande:

    Ja, det har du rätt i. Men vi tänker att så otroligt vanliga är de ju inte, åtminstone inte jämfört med min mans namn, Karlsson... Ett av de efternamnen är i alla fall de vi vill ha.


    Du missar poängen. Ni kommer behöva tillstånd från alla med det namnet ni väljer för att få ta det. Bara så ni vet.
  • Catharina Elizabeth

    Ni får inte ta de där namnen, eftersom de redan finns, såvida de inte finns hans eller din släkt också två generationer bakåt. (Tror det är två generationer bakåt, men kan vara tre.) Kolla alltså vad era mödrar, mormödrar och farmödrar hette i flicknamn (och ev. en generation till tillbaka, kolla upp det som sagt) och välj något av de namnen i stället. Om ni nu promt måste byta namn. De gamla son-namnen blir ju mindre och mindre vanliga, eftersom många byter - och svenskarna föder få barn jämförelsevis.

  • Catharina Elizabeth

    Din man kan för övrigt inte heta något på -dotter.

    Däremot kan DU lägga till din fars förnamn + dotter, som mellannamn. Alltså om din far heter/hette Björn, så kan du heta Björnsdotter i mellannamn. Men det måste vara ett av din fars förnamn, på riktigt! Du kan inte bara hitta på ett dotternamn!

  • Rainbow gg
    Catharina Elizabeth skrev 2015-05-02 14:20:30 följande:

    Din man kan för övrigt inte heta något på -dotter.

    Däremot kan DU lägga till din fars förnamn + dotter, som mellannamn. Alltså om din far heter/hette Björn, så kan du heta Björnsdotter i mellannamn. Men det måste vara ett av din fars förnamn, på riktigt! Du kan inte bara hitta på ett dotternamn!


    Varför kan han inte det? Jag kände en kille på gymnasiet som hette något med -dotter i efternamn så det är därför jag undrar
  • Catharina Elizabeth
    Rainbow gg skrev 2015-05-02 14:29:09 följande:
    Varför kan han inte det? Jag kände en kille på gymnasiet som hette något med -dotter i efternamn så det är därför jag undrar
    För att "dotter" i ett patronymikon betyder just det - dotter. En man kan inte vara någons dotter. Nu kommer du att säga att kvinnor kan heta Eriksson och Johansson, men det kan de för att dessa namn inte längre är patronymikon. Utan de har stelnat till efternamn som kan ärvas från far till son liksom från far till dotter, i generationer. Eller från en ogift mor till hennes son eller dotter.

    Ett patronymikon är a) inte ett efternamn utan ett mellannamn och b) personligt. Det vill säga: en kvinna kan heta t.ex. Eriksdotter, men hon kan inte ge det i arv. Hennes barn kommer att heta hennes efternamn eller sin fars efternamn, om de är olika. (Men hennes syster kan förstås heta Eriksdotter hon också.)

    Om du minns rätt om din vän, så måste det antingen vara så att det inte VAR hans efternamn utan något som han bara kallade sig, och som han lyckats få skolan att skriva i klasslistorna. (När jag gick i skolan hade jag en klasskompis som mer eller mindre tvingade rektorn att ändra "Stig-Olof" till "Putte" i klasslistorna...) Eller så hade han erhållit det namnet när han var medborgare i något annat land än Sverige, för här har det ALDRIG varit möjligt för en man att heta något på -dotter.
  • Anonym (Ann)

    När min man och jag skulle gifta oss bar han sin exfrus efternamn och eftersom jag inte ville ha hans exfrus flicknamn så tänkte han ta sin mors flicknamn Ahlman. Det lät bra tyckte jag ända tills jag kände hur namnet låg i munnen, Ann Ahlman.

    Jag hade fått krypa in på jobbet av skam efter bröllopet eftersom kollegorna är lekfullt retsamma och inte missar ett tillfälle till ett litet tjyvnyp. Stålmannen, Spindelmannen och Analmannen. Vi heter idag namnet han föddes med. Bara lite kuriosa vid sidan av ert namnval.

Svar på tråden PANIK! Hjälp mig och min man välja nytt efternamn. Vilket ska vi välja?