• Spagettimonstret

    När blir man familj?

    Inspirerad av en viss annan tråd, tänke jag att Familjeliv ska få avgöra, en gång för alla, när ens partner börjar räknas till familjen. Svara gärna utifrån när du börjar räkna din egen partner till familjen. Diskutera gärna även när du börjar se ingifta (eller inte) familjemedlemmar som familj.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blir man familj?
  • IMHO

    Kul att du lyfte ut den här delen av diskussionen till en egen tråd. Hoppas många svarar.

    En tid in i relationen skrev jag. Mer specifikt menar jag när vi kände att det skulle förbli vi under en ansenlig del av våra liv. Alltså när vi tänkte att detta satsar vi på för evigt (även om "för evigt" bara avser intentionen )

    Då pluggade jag på annan ort så trots att vi var särbos i början såg vi varandra som familj. Nu är vi sambos och väntar barn, men familj känns det som sagt som vi varit länge.

  • IMHO

    "Ingifta" partners ser jag som familj när deras respektive, alltså typ mitt syskon, räknar dem som familj. Har två syskon som gift sig "på riktigt" och en med flickvän som jag vet att han räknar som familj. Alla känns som lika inkluderade i min "gamla familj". Jag känner dock att jag i första hand tillhör min nya familj.

  • IMHO
    Fishy1 skrev 2015-05-03 02:13:24 följande:

    Vid giftermålet.


    Gäller det dig själv eller generellt?

    Hur beskriver du grupperingen två sambos och ett gemensamt barn?
  • Fishy1
    IMHO skrev 2015-05-03 02:20:05 följande:
    Gäller det dig själv eller generellt?

    Hur beskriver du grupperingen två sambos och ett gemensamt barn?
    Generellt. 

    Sambo 1 och 2 är inte varandras familj. Men man kan beskriva hushållet som familj.
  • IMHO
    Fishy1 skrev 2015-05-03 02:25:56 följande:

    Generellt. 

    Sambo 1 och 2 är inte varandras familj. Men man kan beskriva hushållet som familj.


    Ok, är inte säker på om jag förstår hur du menar, men gissar att du baserar det på juridik? Stämmer det?

    Jag baserar min definition på känslan av samhörighet och det gäller specifikt mig, min sambo och barnet vi väntat.

    Generellt ser jag begreppet familj som minst två individer som valt att leva med varandra långsiktigt OCH som själva definierar sig själva som familj.

    Förr tänkte jag att en familj måste inkludera barn, men eftersom vi var barnlösa länge men ändå etablerade så har jag ändrat mig. Jag kände helt enkelt att vi var familj ändå.
  • Anonym (Katt)
    IMHO skrev 2015-05-03 02:40:40 följande:

    Ok, är inte säker på om jag förstår hur du menar, men gissar att du baserar det på juridik? Stämmer det?

    Jag baserar min definition på känslan av samhörighet och det gäller specifikt mig, min sambo och barnet vi väntat.

    Generellt ser jag begreppet familj som minst två individer som valt att leva med varandra långsiktigt OCH som själva definierar sig själva som familj.

    Förr tänkte jag att en familj måste inkludera barn, men eftersom vi var barnlösa länge men ändå etablerade så har jag ändrat mig. Jag kände helt enkelt att vi var familj ändå.


    Precis så. Min man och jag har sett oss som familj sen han och jag flyttade ihop. Vi har inga gemensamma barn men våra katter är våra barn. Definitionen på vad som är en familj bestämmer man själv. En del särbos utan barn ser sig också som familj och då är det så för dem. Vi har många olika slags familjebildningar numera.
  • Anonym (Mexo)

    Min stjärnfamilj består av mig, min sambo, min särbo, min bror, min brors fru, mina tre brorsbarn, min faster och min vän Pierre. Det varierar när de olika personerna kom in i familjen. Några av oss bor ihop, andra inte. För mig handlar det om känslan av samhörighet. Vi känner oss som familj.

    Det här är min familj men sen ser de olika familjemedlemmarnas egna familjer ut på andra sätt. Till exempel ser min brors fru sina föräldrar som en del av sin familj fast jag inte brukar räkna in dom i min eftersom jag inte känner dom särskilt väl. Pierre å sin sida har knappt träffat mina syskonbarn så han räknar knappast dom till sin familj fast att de är en del av min familj. Olika familjer går in i varandra.

  • Iam

    Familj blir man när man känner sig och agerar som en sådan. Det är ju alltså väldigt individuellt och subjektivt. Dessutom kan ju ingen annan än jag bestämma när och med vem jag känner mig som en familj. Däremot behövet ju inte alla inom en familj ha samma personer i sin. Som mexo skrev, olika familjer går in i varandra.

Svar på tråden När blir man familj?