• Anonym (utslag)

    PANIK... Vad är det här för utslag?! Sprider sig...

    Har fått utslag. Det på bilden sitter på armen och är stort som en femkrona... Tror det var små blåsor först. Fick det för en vecka sen och det kliar (ganska måttligt) från och till. Tänkte inte mer på det, men nu har det dykt upp likadana, fast mindre, på bröstet och magen.

    Tycker det på armen växt ganska mycket, så blir jäkligt orolig att det sprider sig. Det är torrt och har börjat läka i mitten vilket gjorde att jag misstänkte ringorm, men har inte varit i kontakt med varken djur eller andra människor (mer än min sambo) senaste veckorna då jag varit hemma och sjukskriven för ryggskott.


    Vad kan det vara?!

    Är världens hypokondriker så vädjar efter er hjälp!

    Tack på förhand.



    Sorry för dålig bild. Använde webkameran.

  • Svar på tråden PANIK... Vad är det här för utslag?! Sprider sig...
  • Anonym (utslag)

    Ingen sjuksköterska eller något här?

    Vet inte om det är pinsamt att gå till VC för en sån här sak...

  • Anonym (utslag)
    AnnaKG skrev 2015-05-03 12:46:28 följande:

    Min dotter fick såna... Medaljongsjukan var de...


    Har aldrig hört talas om det innan. Men det verkar ju stämma precis med stor primärmedaljong osv. Hur var det för din dotter, fick hon utslag över hela kroppen eller stannade det av och bara var några få?

    tack för svar.
  • Anonym (hm)

    Jag tycker också att det liknar ringorm, du behöver inte få panik, det går att behandla och det läker. Mina barn har båda fått det från marsvin, men det har inte blivit värre än ett-två utslag. Vi har smörjt bort det med en kräm som heter Daktacort, den är receptfri men förvaras i kylskåp, så du måste fråga efter den på apoteket... Kan vara värt ett försök innan du går till vårdcentralen.

    Ringorm sprids ju via sporer eller nåt som finns i damm, så åtminstone i teorin borde det vara möjligt att bli smittad nånstans även om man inte varit i direktkontakt med djur eller människor med ringorm. Vet inte hur lätt det smittar.

  • Anonym (utslag)
    AnnaKG skrev 2015-05-03 12:46:28 följande:

    Min dotter fick såna... Medaljongsjukan var de...


    Måste fråga en sak till... Fick ni reda på vad det berodde på?

    Läskigt att få konstiga utslag utan orsak...
  • azaea

    Ar ganska saker pa att det ar ringorm. Det ar ofarligt, men ganska smittsamt och smittar aven mellan manniska och djur. Det ar en svampinfektion i huden som behandlas med steroidkram och tabletter (ibland bara kram , beroende pa hur langt ganget det ar). Ga till lakaren - och om du har hund eller katt ta aven dessa till veterinaren (de visar inte alltid symptom men kan vara smittobarare anda) sa att alla blir behandlade, annars fortsatter ni bara att ge det till varandra.

  • AnnaKG
    Anonym (utslag) skrev 2015-05-03 13:58:29 följande:

    Måste fråga en sak till... Fick ni reda på vad det berodde på?

    Läskigt att få konstiga utslag utan orsak...


    Ja det var något virus. Vart de kom ifrån kunde dom inte svara på...

    Hon fick på bålen en ganska stor sen på låren hade hon ganska mycket Och på ena armen.

    Det stannade av efter någon vecka men utslagen satt kvar i några veckor... Dom kliade första veckan.
  • Anonym (utslag)
    azaea skrev 2015-05-03 19:11:18 följande:

    Ar ganska saker pa att det ar ringorm. Det ar ofarligt, men ganska smittsamt och smittar aven mellan manniska och djur. Det ar en svampinfektion i huden som behandlas med steroidkram och tabletter (ibland bara kram , beroende pa hur langt ganget det ar). Ga till lakaren - och om du har hund eller katt ta aven dessa till veterinaren (de visar inte alltid symptom men kan vara smittobarare anda) sa att alla blir behandlade, annars fortsatter ni bara att ge det till varandra.


    Okej. Jag har inga djur alls, och som jag skrev i trådstarten har jag knappt varit utanför dörren de senaste veckorna då jag åkt på ryggskott. 

    Det dyker dock bara upp fler och fler små utslag, så efter lite efterforskning tror jag det är medaljongsjukan. Stämmer precis överens med symtombild och sjukdomsförlopp.
  • Anonym (utslag)
    AnnaKG skrev 2015-05-03 20:01:21 följande:
    Ja det var något virus. Vart de kom ifrån kunde dom inte svara på...

    Hon fick på bålen en ganska stor sen på låren hade hon ganska mycket Och på ena armen.

    Det stannade av efter någon vecka men utslagen satt kvar i några veckor... Dom kliade första veckan.
    Okej. Tack för svar!

    Vet du, eller fick ni reda på om det fanns någon bakomliggande orsak? Har försökt läsa mig till det men det verkar som vem som helst kan få det när som helst. Tycker bara att det är lite konstigt, är det ett virus som finns i kroppen hela tiden? Var hon eller hade hon varit annat sjuk i samband med detta?
  • Anonym (utslag)
    Bordsskiva skrev 2015-05-03 20:03:11 följande:

    Tycker det liknar skabb faktiskt.


    Skabb kliar väl som satan vad jag förstått? Det gör inte detta.
  • Anonym (utslag)
    Anonym (hm) skrev 2015-05-03 13:58:29 följande:

    Jag tycker också att det liknar ringorm, du behöver inte få panik, det går att behandla och det läker. Mina barn har båda fått det från marsvin, men det har inte blivit värre än ett-två utslag. Vi har smörjt bort det med en kräm som heter Daktacort, den är receptfri men förvaras i kylskåp, så du måste fråga efter den på apoteket... Kan vara värt ett försök innan du går till vårdcentralen.

    Ringorm sprids ju via sporer eller nåt som finns i damm, så åtminstone i teorin borde det vara möjligt att bli smittad nånstans även om man inte varit i direktkontakt med djur eller människor med ringorm. Vet inte hur lätt det smittar.


    Ska gå till vårdcentralen för säkerhets skull. Lika bra känns det som. Dumt att försöka behandla något med "fel" sorts kräm om det inte skulle vara det.

    Tack för svar.
  • Bordsskiva
    Anonym (utslag) skrev 2015-05-03 20:44:00 följande:

    Skabb kliar väl som satan vad jag förstått? Det gör inte detta.


    Ja det brukar det ju iofs göra.
Svar på tråden PANIK... Vad är det här för utslag?! Sprider sig...